Koronawirus. Wielkie biznesy prezesów w czasach zarazy. Skrzydlewski i Zdunek liczą straty. "Jest tragedia!"

WP SportoweFakty / Wiesław Wardaliński / Na zdjęciu: Tadeusz Zdunek
WP SportoweFakty / Wiesław Wardaliński / Na zdjęciu: Tadeusz Zdunek

Koronawirus zawładnął żużlem. Kluby nie mogą trenować, a start ligi został przełożony. Straty liczą także ludzie, którzy prowadzą duży biznes i od lat wykładają na żużel swoje pieniądze. W tym gronią są Witold Skrzydlewski i Tadeusz Zdunek.

Nazwisko Skrzydlewski w Łodzi zna każdy. Firma głównego sponsora Orła Łódź ma w końcu ogromne tradycje. Powstała w 1937 roku za sprawą jego ukochanej mamy Heleny. Na początku działalności ograniczała się do handlu kwiatami. Obecnie firma posiada blisko 40 kwiaciarni w województwie łódzkim. Do tego należy dodać dwa krematoria i ponad dziesięć biur pogrzebowych. Skrzydlewski daje na co dzień pracę setkom osób.

W jego branży niezwykle istotny jest bezpośredni kontakt z klientem, a w czasach zarazy minister zdrowia zaleca przecież zbiorową kwarantannę i ograniczenie relacji międzyludzkich do minimum. To oznacza, że w kwiaciarniach Witolda Skrzydlewskiego nie ma praktycznie ruchu. - Jestem w czołówce firm, które mogą się za chwilę przewrócić. Nikt nie przychodzi po kwiaty - rozkłada ręce główny sponsor Orła, na którego barkach od wielu lat spoczywa finansowanie klubu żużlowego z Łodzi.

Skrzydlewski jest człowiekiem niezwykle honorowym. Od kiedy zajął się łódzkim żużlem, klub nigdy nie miał problemów finansowych ani nie oszukał żadnego zawodnika. Takie same zasady obowiązują zresztą w jego biznesie, który przeżywa teraz trudne chwile. - Wychodzi na to, że za chwilę będę musiał zamykać kwiaciarnie. A to oznacza, że trzeba zrobić coś z ludźmi. Opłaty na sam ZUS to kilkaset tysięcy złotych miesięcznie. A pogrzeby? Na nich będzie bardzo niewiele osób. Wszystko zostanie ograniczone do minimum - tłumaczy nam były prezes Orła.

ZOBACZ WIDEO Koronawirus. Gwiazdy piłki nożnej apelują do kibiców! "Jestem ujęty odpowiedzialnością piłkarzy"

Czy w takim samym położeniu są wszyscy prezesi, którzy prowadzą własny biznes? Nie. Niektórzy sobie poradzą. W tym gronie jest szef truly.work Stali Gorzów. Marek Grzyb jest z wykształcenia ekonomistą i od dawna działa w segmencie finansowym. - Moim towarem są pieniądze, a w tym przypadku popyt był i będzie. O swój byt jestem raczej spokojny. Poza tym w czasach kryzysu ludzie chcą mieć w domu gotówkę. Mój biznes się obroni - tłumaczy nam prezes Stali. Jego firma Cash Broker prowadzi portal wymiany walut międzynarodowych. Ma także punkty stacjonarne, ale w tym przypadku kontakt bezpośredni można ograniczyć.

- W biznesach spożywczych, aptecznych czy walutowych nadal jest zainteresowanie. To bierze się z obawy, że wejdzie stan wyjątkowy i pojawi się kłopot z wypłatą gotówki. Każdy chce ją mieć, jeśli coś złego przydarzy się jemu lub jego bliskim. Problem mają inne branże. Ludzie nie kupują teraz ubrań ani samochodów - podkreśla Grzyb.

- Potwierdzam. Jest tragedia - mówi nam Tadeusz Zdunek, prezes gdańskiego Wybrzeża, który do tej pory sprzedawał rocznie około 7000 aut. Zdunek w 1990 roku zawarł z Renault umowę na dystrybucję samochodów tej marki na Pomorzu. 15 lat później doszło BMW, potem kolejne. Dziś ma cztery salony w Trójmieście.

- Klientów mam praktycznie zero, nikt nie przychodzi. Wszystko stoi w miejscu. Jeśli nawet mielibyśmy zamówienia, to wszystkie wydziały komunikacji są pozamykane. Nikt nie zarejestruje zatem samochodu - tłumaczy. - Moja branża oberwie bardzo mocno, bo wymaga kontaktu bezpośredniego. Klient musi przyjść i podpisać umowę czy zgłosić się z naprawą samochodu. A mamy przecież zalecenie, żeby siedzieć w domu - dodaje.

Zdunek tłumaczy, że ludzie w ogóle nie myślą teraz o zakupie aut. - W Polsce 70 proc. samochodów kupują firmy, a 30 proc. klienci indywidualni. Teraz mamy czas niepewności. On może potrwać miesiąc, dwa, a może nawet i do czerwca. Każdy ogranicza zakupy, bo taki płynie przekaz do ludzi. Wszyscy mówią, żeby trzymać pieniądze. A samochód to spory wydatek i taki zakup nigdy nie jest pierwszą potrzebą, więc łatwo to ograniczyć - podkreśla.

- Ludzie kupują teraz jedzenie, robią zapasy, choć pewnie trzy czwarte i tak wyrzucą - przekonuje nas Zdunek, a kiedy pytamy go, jak duże poniesie straty, ten odpowiada, że to zależy. - Najwięcej od firm, z którymi współpracujemy. Mamy system bonusowy. Jeśli nie wykonamy planów i zostaną wstrzymane bonusy, to padamy momentalnie. Takie są realia - przyznaje prezes, który spodziewa się drastycznego spadku sprzedaży.

- U nas zadziała to z opóźnieniem - tłumaczy. - Wszystko odczujemy dopiero za miesiąc. Na razie zbieramy zamówienia. Ściągamy auta, przygotowujemy je. Niewielu klientów bierze samochód od ręki z placu. Mogę jednak zdradzić, że miesięcznie sprzedawałem nawet 600 samochodów. W czasach kryzysu wszystko spadnie nawet o połowę - podsumowuje.
Zobacz także:
Żona mówi o nim chytrus, ale 3,5 miliona na zbudowanie drużyny wyłożył

Zmarzlik i inni apelują o zostanie w domach

Komentarze (18)
avatar
Bydgoszczanin w Pradze
15.03.2020
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Za chwilę będzie OK. Ciała będę dowożone samochodami Zdunka do krematoriów Skrzydlewskiego i już ! 
avatar
BAXIK
14.03.2020
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Ja tylko czekam aż redaktor na O jak zero, napisze reportaż na chiński żużel i ten włoski luz. 
avatar
Rysio-z-Klanu
14.03.2020
Zgłoś do moderacji
2
1
Odpowiedz
Skrzydlewski niech nie narzeka. Straty w kwiaciarni z nawiązką odbije sobie na pogrzebach. 
avatar
intro
14.03.2020
Zgłoś do moderacji
3
0
Odpowiedz
punktówek nie płacą, więc niech nie narzekają 
avatar
Poldi
14.03.2020
Zgłoś do moderacji
1
1
Odpowiedz
A o jakiej to firmie był film dokumentalny w TVP mówiący o łowcach skór w Łodzi ? Co do Zdunka to sprzedał 700, a nie 7000 aut. Tyle w temacie 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.