Żużel. Szpila tygodnia: Słuchajmy mistrza. Bartosz Zmarzlik ma rację [KOMENTARZ]

WP SportoweFakty / Maciej Stanik / Na zdjęciu: Bartosz Zmarzlik ze statuetką za zwycięstwo w plebiscycie na Żużlowca Roku 2020
WP SportoweFakty / Maciej Stanik / Na zdjęciu: Bartosz Zmarzlik ze statuetką za zwycięstwo w plebiscycie na Żużlowca Roku 2020

Bartosz Zmarzlik jako dwukrotny mistrz świata świetnie sprawdza się w roli ambasadora żużla. Nie chodzi tylko o wizyty u Kuby Wojewódzkiego czy studiu telewizyjnym podczas skoków narciarskich. Zmarzlik trafnie analizuje też problemy dyscypliny.

Żużel nie jest dyscypliną masową, więc potrzebuje świetnego ambasadora. Z tym przez wiele lat mieliśmy spory problem, bo chociaż Tomasz Gollob wyczyniał na torze rzeczy niebywałe, to jednak nie był zbyt medialny. Rzadko pojawiał się w telewizji i nie był otwarty na media. To się zmieniło z czasem, zwłaszcza po tytule mistrzowskim w sezonie 2010.

Gollob z czasem zrozumiał, jak ogromne znaczenie dla dyscypliny ma jej odpowiednia promocja, stąd też sam pojawił się u Kuby Wojewódzkiego czy w wielu innych programach. Ta ewolucja doprowadziła do tego, że obecnie jest cenionym ekspertem i stałym gościem stacji telewizyjnych - przede wszystkim nSport+.

Bartosz Zmarzlik nie musiał ewoluować. Jako osoba wychowana już w innym pokoleniu doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jakie znaczenie ma promocja dyscypliny i jakie obowiązki ma mistrz świata. Gorzowianin jako członek Orlen Teamu ma kontakt z Robertem Kubicą, Jakubem Przygońskim i paroma innymi sportowcami z polskiego topu. Na ich przykładzie widzi, co można poprawić w żużlu.

ZOBACZ WIDEO Żużel. PGE Ekstraliga 2020: "giętki Duzers" - żużlowa nauka jazdy

Zmarzlik ma przy tym trafne spostrzeżenia. - Jednym z kluczowych problemów jest to, że sezon jest teraz (zimą - dop. aut.) martwy - powiedział dwukrotny mistrz świata będąc gościem WP SportoweFakty. Wystarczy popatrzeć na PGE Ekstraligę. Jeśli klub nie awansuje do play-offów, to kibice mogą śledzić rywalizację przez raptem pięć miesięcy. To za mało, by chociażby zadowolić wielkich sponsorów, którzy szukają szansy na ekspozycję marki przez cały rok kalendarzowy.

Oczywiście, od sezonu 2022 play-off w PGE Ekstralidze nieco się zmieni, zostaną do niego zaproszone kolejne drużyny, więc to naturalnie nieco wydłuży im rywalizację. Problem jednak pozostanie, zwłaszcza w przypadku Speedway Grand Prix. To właśnie mistrzostwa świata mają szansę, by wydłużyć sezon i zainteresowanie dyscypliną. Niewiele trzeba, aby rywalizacja trwała od marca do początku grudnia.

Tory na południu Europy są czasem gotowe nawet pod koniec lutego, przed laty Argentyna potrafiła organizować turnieje IMŚJ w listopadzie, istnieje możliwość powrotu na Antypody, a przecież pojawiają się jeszcze plotki wokół turniejów SGP w Azji - chociażby w Arabii Saudyjskiej. Wystarczy jedno - chcieć. Tu wiele zależy od promotora mistrzostw świata, wiemy, że od roku 2022 będzie nim Eurosport Events. Firma należąca do amerykańskiego Discovery ma pole do popisu.

Na którą dyscyplinę byśmy nie popatrzyli, to pojawia się w niej trend, by przerwy między rozgrywkami były jak najkrótsze. Pojawiają się kolejne mecze, zawody, turnieje. W XXI wieku, w erze kibica globalnego, to jedyne rozwiązanie. Formuła 1 potrafi się ścigać od połowy marca do początku grudnia, podobnie MotoGP. Kluby piłkarskie latem wykorzystują przerwę między rozgrywkami, by pojawiać się na innych kontynentach. Zagraniczne tournee pozwalają im się promować i przy tym zwiększać stan klubowej klasy.

Ba, nawet w skokach narciarskich, dyscyplinie żyjącej teoretycznie tylko dzięki zimie i śniegowi, wymyślono Letnią Grand Prix i z sukcesem odbywają się turnieje na igielicie. Nie oznacza to, że w żużlu mamy stosować kopię 1:1 i nagle wrzucać Zmarzlika na tory zasypane śniegiem. Możemy jednak szukać nowych lokalizacji dla dyscypliny, tak by nie zapadała ona w zimowy sen.

Trafnie zauważył to Zmarzlik. Najgorsze dla dyscypliny jest to, że okres martwy trwa w niej dłużej niż ten "żywy". Kibice nie mają się czym emocjonować, stacje telewizyjne mogą jedynie pokazywać powtórki, a zawodnicy siedzą w domach. Większość z nich chętnie już teraz wyjechałaby na tor. Nawet w Arabii Saudyjskiej.

Łukasz Kuczera

Czytaj także:
Bartosz Zmarzlik mówi o największym problemie żużla
Specjalny apel Zmarzlika do kibiców

Komentarze (10)
avatar
Tomek z Bamy
10.01.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
@"wielki motor":Gdzies Ty byl chlopie? Szykowales sie na sparing z Mini Majkiem? Nie wierze,ze z jakas laska,bo z wiadomych wzgledow nigdy nie bylo i bedzie ci to dane;) Pozdrawiam cie staly re Czytaj całość
Zbychu ze sztancow
10.01.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Tomek ,,Lindsey'' Bama; Dlaczego Tomku nie dodajesz do zacnego grona znawcow swojej osoby? Zapewne to przez wrodzona skromnosc. Jako bliski przyjaciel Tomka z pracy i nie tylko (swistak, blasza Czytaj całość
avatar
Japa
9.01.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
To przykre p. Łukaszu. Daj pan spok. Wydłużmy wyścigi do 8 okrążeń. I nie pisz pan nic. 
avatar
HR_Sparta
9.01.2021
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
A gdyby tak wydłużyć wyścigi do 8 okrążeń? Byłoby 2 razy dłużej! 
avatar
Mariusz Kwiatek
9.01.2021
Zgłoś do moderacji
2
1
Odpowiedz
czylio gólnie panie Bartku zjedz pan snikersa , odpocznij, porób cos z dziewczyna. ja tu widze ze tylko bys jezdził i jezdzil. tak to nam widzom sie to szybko znudzi... 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.