IRC tym razem w Ameryce Południowej

Jacek Mazur

Zawodnicy startujący w serii Intercontinental Rally Challenge tym razem będą się starali zdobyć - niezwykle ważne w ostatecznym rozrachunku na koniec sezonu - punkty podczas debiutującej w serii rundzie w Ameryce Południowej - w Brazylii, podczas Rally de Curitiba.

Brazylijska runda wprawdzie nie przyciągnęła na start "wielkich tłumów" chcących zdobyć wiele punktów w drugiej tegorocznej rundzie IRC, ale patrząc na dwie ostatnie rundy rozgrywane w Chinach, będące jednocześnie ostatnimi eliminacjami sezonu można wpaść w "samozachwyt". W porównaniu z chińską eliminacją zobaczymy wreszcie topowe załogi poza Europą.

Na liście zgłoszeń wprawdzie zobaczymy "zaledwie" pięć załóg walczących o zwycięstwo, w samochodach kategorii S2000, ale w porównaniu do Rajdu Chin jest to wzrost o 500%.

Pierwszy numer na liście zgłoszeń otrzymał Kris Meeke będący przedstawicielem Peugeot UK w modelu 207 S2000. Kolejne dwa numery otrzymali przedstawiciele Belux Peugeot Team startujący kolejnymi 207-mkami S2000 zespołu Kronos Racing Freddy Loix i Mistrz IRC 2008 Nicolas Vouilloz. Czwarta i piąta pozycja na liście zgłoszeń przypadła przedstawicielom Abartha - Giandomenico Basso i Anton Alen. Pozostali zawodnicy na liście zgłoszeń to przedstawiciele krajów Ameryki Południowej – lokalni Brazylijczycy, przedstawiciele Argentyny, Paragwaju, Peru czy Urugwaju.

Zawodnicy będą mieli do pokonania w sumie trzynaście szutrowych odcinków specjalnych podzielonych na dwa etapy.

Mimo wielkich starań na trasie nie zobaczymy Toniego Gardemaister'a. Fiński kierowca niemal do ostatniej chwili walczył o start w Punto ze stajni Asta, ale brakło funduszy. Debiutujący fenomenalnie podczas pierwszej tegorocznej eliminacji – Rajdu Monte Carlo - zespół Skody wcześniej definitywnie odmówił występu podczas eliminacji za Oceanem Atlantyckim.

W związku z powyższym mimo ograniczonej ilości załóg nadal w pamięci dla porównania widnieje lista startowa ostatniej eliminacji z poprzednich dwóch sezonów – Rajd Chin, gdzie żaden z zawodników liczących się podczas całorocznych rozgrywek nie pojawił się na starcie. Z jednej strony utwierdza to w przekonaniu, że wyznaczanie pozaeuropejskich eliminacji w środku sezonu ma jednak znacznie większy sens niż na jego końcu. Jednak z drugiej strony wydaje się, że eliminacje typowo europejskie w przypadku IRC to jest to co przysłowiowe "tygryski lubią najbardziej". Tym samym IRC powoli zaczyna przejmować rolę najważniejszej europejskiej serii rajdowej, a biorąc pod uwagę spostrzeżenia włodarzy FIA – powoli zaczyna podkradać wszelkie aspekty tego sportu z Mistrzostw Świata, które przeżywają niemały kryzys.


Harmonogram Rally de Curitiba (czas lokalny) :

Nr </B> Nazwa</b> Czas startu</b>
- piątek 6 marca 2009</b> </b>
OS1 Campo Magro 1</b> 08:55</b>
OS2 Ouro Fino 1</b> 10:05</b>
OS3 Curitiba 1</b> 10:45</b>
OS4 Campo Magro 2</b> 11:10</b>
OS5 Curitiba 2</b> 14:50</b>
OS6 Campo Magro 3</b> 15:15</b>
OS7 Ouro Fino 2</b> 15:45</b>
- sobota 7 marca 2009</b> </b>
OS8 Bocaiuva 1</b> 08:20</b>
OS9 Rio Pesqueiro 1</b> 09:00</b>
OS10 Dom Pedro 1</b> 09:30</b>
OS11 Rio Pesqueiro 2</b> 12:05</b>
OS12 Dom Pedro 2</b> 12:35</b>
OS13 Campina 1</b> 13:10</b>
- Meta</b> 16:30</b>

< Przejdź na wp.pl