Frekwencja w polskich halach - podsumowanie PGNiG Superligi Kobiet
Superliga Kobiet utrzymała trend rosnący pod względem liczby widzów na trybunach. Już dawno tak wielu sympatyków szczypiorniaka nie odwiedzało hal. Średnia okazała się lepsza niż poszczególne wyniki.
W sezonie 2012/2013 zanotowano znaczy wzrost frekwencji na trybunach w porównaniu z poprzednimi rozgrywkami. Od kilku sezonów obserwujemy systematyczny wzrost zainteresowania spotkaniami z udziałem piłkarek ręcznych. W zakończonych rozgrywkach mecz fazy zasadniczej śledziło średnio 490 widzów, przy 405 w poprzednim sezonie.
Na tak znaczącą poprawę frekwencji wpływ miało przede wszystkim oddanie do użytku nowej hali w Koszalinie. Domowe spotkania Politechniki cieszyły się ogromnym zainteresowaniem fanów szczypiorniaka. Ponadto z rozgrywkami PGNiG Superligi pożegnały się zespoły z Polkowic i Wrocławia, których mecze oglądała garstka kibiców. Zdecydowanie lepiej wypadli beniaminkowie z Nowego Sącza i Tczewa.
Najwyższą frekwencję odnotowano w 13. kolejce - średnio 910 osób na mecz. Wówczas rozegrane zostało szlagierowe spotkanie SPR-u Lublin z KGHM Metraco Zagłębiem Lubin, które śledziło na żywo ok. 2500 widzów. Również mecz Politechniki Koszalińskiej z KSS Kielce cieszył się sporym zainteresowaniem kibiców ok. 1100 widzów.
Kolejki (suma widzów / średnia na mecz)
1. kolejka - ok. 2300 (385)
2. kolejka - ok. 2550 (425)
3. kolejka - ok. 4650 (775)
4. kolejka - ok. 3000 (500)
5. kolejka - ok. 3250 (540)
6. kolejka - ok. 2650 (440)
7. kolejka - ok. 4150 (690)
8. kolejka - ok. 2050 (340)
9. kolejka - ok. 3250 (540)
10. kolejka - ok. 2000 (335)
11. kolejka - ok. 4750 (790)
12. kolejka - ok. 2150 (360)
13. kolejka - ok. 5450 (910)
14. kolejka - ok. 1550 (260)
15. kolejka - ok. 2250 (375)
16. kolejka - ok. 2200 (365)
17. kolejka - ok. 3050 (510)
18. kolejka - ok. 2500 (415)
19. kolejka - ok. 4000 (665)
20. kolejka - ok. 2050 (340)
21. kolejka - ok. 2750 (460)
22. kolejka - ok. 2050 (340)
Suma widzów na spotkaniach Superligi Kobiet: ok. 64600
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 490
Sezon 2011/2012
Suma widzów na spotkaniach Superligi kobiet: ok. 53100
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 405
Sezon 2010/2011
Suma widzów na spotkaniach Superligi kobiet: ok. 46000
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 375
Sezon 2009/2010
Suma widzów na spotkaniach męskiej ekstraklasy: ok. 42600
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 320
Sezon 2008/2009
Suma widzów na spotkaniach męskiej ekstraklasy: ok. 45900
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 350
Sezon 2007/2008
Suma widzów na spotkaniach męskiej ekstraklasy: ok. 52350
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 400
W porównaniu z poprzednimi rozgrywkami znaczny spadek frekwencji zanotowano w Gdyni i Chorzowie. Mistrzynie Polski nie prezentowały się już tak dobrze, jak w minionym sezonie. Zespół z Chorzowa ponownie spisywał się fatalnie i w fazie zasadniczej występował w mniejszej hali. Znacznej poprawie uległa natomiast frekwencja w Elblągu. Tradycyjnie kluby posiadające obiekty mogące pomieścić kilka tysięcy osób w większości przypadków nie potrafiły zachęcić kibiców do przejścia na mecz. W efekcie okazałe obiekty, takie jak hala w Gdyni, świeciły pustkami.
PGNiG Superliga Kobiet - Faza zasadnicza
Miasto | Pojemność hali | Średnia widzów | Stopień zapełnienia | Suma widzów |
---|---|---|---|---|
Koszalin | 3000 | 1255 | 42% | 13800 |
Lublin | 4350 | 855 | 20% | 9400 |
Elbląg | 2500 | 685 | 27% | 7550 |
Szczecin | 730 | 570 | 78% | 6250 |
Gdynia | 4800 | 490 | 10% | 5400 |
Nowy Sącz | 680 | 480 | 71% | 5300 |
Piotrków Tryb. | 950 | 310 | 33% | 3400 |
Jelenia Góra | 1000 | 270 | 27% | 2950 |
Tczew | 375 | 270 | 72% | 2950 |
Lubin | 550 | 260 | 47% | 2850 |
Kielce | 1500 | 240 | 16% | 2650 |
Chorzów | 200 | 190 | 95% | 2100 |
Spotkania fazy play-off tradycyjnie cieszyły się większym zainteresowaniem niż mecze sezonu zasadniczego. W decydującej części rozgrywek spotkania PGNiG Superligi Kobiet śledziło średnio 620 widzów, w stosunku do 490 osób w fazie zasadniczej. Wpływ na ten wynik miała zdecydowana poprawa frekwencji na spotkaniach w Lublinie. Atrakcyjni rywale oraz starcia o najwyższą stawkę skutecznie zachęciły kibiców do dowiedzenia Hali Globus.
Poprawie uległa także frekwencja w halach pozostałych półfinalistów mistrzostw Polski: Gdyni, Koszalinie oraz Lubinie. W przypadku meczów o niższe lokaty i mniej atrakcyjnych rywali w większości przypadków mieliśmy do czynienia ze spadkiem frekwencji na trybunach. Był od jednak znaczenie słabszy niż wzrost, miało to swoje odzwierciedlenie w lepszej średniej liczbie widzów na meczów o 21 procent.
PGNiG Superliga Kobiet - Faza play-off
Miasto | Pojemność hali | Średnia widzów | Stopień zapełnienia | Suma widzów |
---|---|---|---|---|
Lublin | 4350 | 1440 | 33% | 7200 |
Koszalin | 3000 | 1410 | 47% | 5650 |
Gdynia | 4800 | 580 | 12% | 4050 |
Szczecin | 730 | 485 | 66% | 1450 |
Lubin | 550 | 450 | 82% | 1350 |
Nowy Sącz | 680 | 415 | 61% | 1250 |
Jelenia Góra | 1000 | 385 | 38% | 1150 |
Chorzów | 1250 | 385 | 31% | 1150 |
Piotrków Tryb. | 950 | 365 | 38% | 1100 |
Elbląg | 2500 | 350 | 14% | 1050 |
Kielce | 1500 | 265 | 18% | 800 |
Tczew | 375 | 150 | 40% | 450 |
PGNiG Superliga Kobiet zasadnicza
Miasto | 2012/13 | 2011/12 | 2010/11 | 2009/10 | 2007/08 | 2008/09 |
---|---|---|---|---|---|---|
Koszalin | 1255 | 670 | 605 | 290 | 755 | 620 |
Lublin | 855 | 770 | 390 | 460 | 600 | 705 |
Elbląg | 685 | 495 | 380 | 310 | 275 | 350 |
Gdynia | 490 | 690 | 720 | 710 | 245 | 270 |
Piotrków Tryb. | 310 | 445 | 405 | 285 | 390 | 420 |
Jelenia Góra | 270 | 240 | 360 | 240 | 675 | 570 |
Lubin | 260 | 270 | 300 | 335 | 330 | 255 |
Kielce | 240 | 190 | 280 | 230 | - | - |
Chorzów | 190 | 440 | 390 | 330 | 380 | 230 |
Szczecin | 570 | 375 | - | - | 115 | - |
Ruda Śląska | - | - | 220 | 260 | 225 | 230 |
Nowy Sącz | 480 | - | - | - | - | - |
Wrocław | - | 145 | 185 | 195 | - | - |
Gdańsk | - | - | - | - | 470 | 285 |
Słupsk | - | - | - | - | 150 | 175 |
Tczew | 270 | - | 285 | - | - | - |
Olkusz | - | - | - | 220 | - | - |
Warszaw | - | - | - | - | - | 130 |
Polkowice | - | 95 | - | - | - | - |
Pomóż nam ulepszać nasze serwisy - odpowiedz na kilka pytań.