Frekwencja w polskich halach - podsumowanie PGNiG Superligi Mężczyzn

Sławomir Bromboszcz

Minione rozgrywki PGNiG Superligi Mężczyzn okazały się niezwykle udane pod względem frekwencji na trybunach. Najwięcej kibiców tradycyjnie obserwowało zmagania drużyn z Kielc i Płocka.

W sezonie 2014/2015 ponownie byliśmy świadkami znaczącego wzrostu frekwencji na trybunach podczas spotkań PGNiG Superligi. W minionych rozgrywkach mecze fazy zasadniczej śledziło średnio 1405 widzów, czyli 120 osób więcej niż w poprzednim sezonie. Wpływ na taki wynik miało kilka czynników.

Poprawa frekwencji związana była w dużej mierze z oddaniem do użytku nowych hal w Lubinie i Szczecinie. Domowe spotkania z udziałem Zagłębia i Pogoni śledziło trzykrotnie więcej widzów niż miało to miejsce w poprzednim sezonie, kiedy mecze rozgrywane były w starych obiektach, mających zdecydowanie mniejszą pojemność. Pozytywnym impulsem był także awans Wybrzeża Gdańsk. Spotkania z udziałem beniaminka cieszyły się dużą popularnością.

Zdecydowanie słabiej wyglądała frekwencja w Wągrowcu i Wrocławiu, zespoły te mocno zaniżały średnią. Poprzednio w PGNiG Superlidze występowały drużyny z Legionowa i Opola, ich mecze obserwowało zdecydowanie więcej widzów. Nieznaczny spadek frekwencji w fazie zasadniczej nastąpił także w Kielcach i Płocku.

Najwyższą frekwencję odnotowano w 15. kolejce - średnio 1885 osób na mecz. Co ciekawe, w tej kolejce nie odbywał się pojedynek Orlen Wisły Płock z Vive Targami Kielce. Tak wysoka frekwencja była wynikiem rozgrywania meczów w miastach, które dysponują pojemnymi halami: Kielce, Płock, Szczecin.

Kolejki (suma widzów / średnia na mecz)
1. kolejka - ok. 12200 (2035)
2. kolejka - ok. 8600 (1435)
3. kolejka - ok. 9650 (1610)
4. kolejka - ok. 5850 (975)
5. kolejka - ok. 9750 (1625)
6. kolejka - ok. 6400 (1065)
7. kolejka - ok. 8600 (1435)
8. kolejka - ok. 10300 (1715)
9. kolejka - ok. 8250 (1375)
10. kolejka - ok. 9500 (1585)
11. kolejka - ok. 6600 (1100)
12. kolejka - ok. 7050 (1175)
13. kolejka - ok. 9100 (1515)
14. kolejka - ok. 6950 (1160)
15. kolejka - ok. 11300 (1885)
16. kolejka - ok. 6200 (1035)
17. kolejka - ok. 10350 (1725)
18. kolejka - ok. 7850 (1310)
19. kolejka - ok. 7950 (1325)
20. kolejka - ok. 9500 (1585)
21. kolejka - ok. 4950 (825)
22. kolejka - ok. 8350 (1390)

Suma widzów na spotkaniach Superligi Mężczyzn: ok. 185250
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 1405

Sezon 2013/2014
Suma widzów na spotkaniach Superligi Mężczyzn: ok. 169650
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 1285

Sezon 2012/2013
Suma widzów na spotkaniach Superligi Mężczyzn: ok. 144900
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 1100

Sezon 2011/2012
Suma widzów na spotkaniach Superligi Mężczyzn: ok. 144100
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 1090

Sezon 2010/2011
Suma widzów na spotkaniach Superligi mężczyzn: ok. 146900
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 1110

Sezon 2009/2010
Suma widzów na spotkaniach męskiej ekstraklasy: ok. 113050
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 860

Sezon 2008/2009
Suma widzów na spotkaniach męskiej ekstraklasy: ok. 132700
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 1005

Sezon 2007/2008
Suma widzów na spotkaniach męskiej ekstraklasy: ok. 97850
Średnia liczba widzów na mecz w sezonie: ok. 741

W fazie zasadniczej nastąpiła zmiana na pierwszym miejscu. Po latach dominacji Kielc na pozycję lidera wysunął się Płock. Niestety oba ośrodki zanotowały spadek frekwencji w fazie zasadniczej, nieco większy miał miejsce w Kielcach. Do zmiany doszło także na najniższym stopniu podium, na które awansował Szczecin. Godne podkreślenia jest także czwarte miejsce Gdańska, który debiutował w PGNiG Superlidze. 

PGNiG Superliga Mężczyzn - Faza zasadnicza

Miasto Pojemność hali Średnia widzów Stopień zapełnienia Suma widzów
Płock 5500 3020 55% 33250
Kielce 4000 2865 72% 31500
Szczecin 5400 1845 34% 20300
Gdańsk 2000 1630 82% 17950
Mielec 2175 1610 74% 17700
Kwidzyn 1500 1155 77% 12700
Głogów 2000 1110 56% 12200
Lubin 2100 1105 53% 12150
Zabrze 1000 730 73% 8050
Puławy 700 695 99% 7650
Wągrowiec 700 630 90% 6950
Wrocław 500 440 88% 4850


[nextpage]

W PGNiG Superlidze Mężczyzn doszło do zmiany tendencji. Do tej pory spotkania fazy play-off cieszyły się większym zainteresowaniem niż mecze sezonu zasadniczego. Średnia nie oddawała jednak w pełni tego, jak kształtowała się frekwencja na trybunach. Mecze drużyn walczących o medale śledziło zdecydowanie więcej widzów niż w fazie zasadniczej, rywalizacja o niższe lokaty nie elektryzowała fanów szczypiorniaka.

W zakończonym sezonie zainteresowanie spotkaniami drużyn walczących o odległe miejsca było tak małe, że frekwencja w fazie play-off była niższa niż w fazie zasadniczej. Średnio decydujące mecze obserwowało 1340 widzów przy 1405 w pierwszej części zmagań. To pokazuje, że system play-off jest atrakcyjny, ale tylko dla ośrodków walczących o medale. 

W fazie play-off najwięcej kibiców obejrzało spotkania rozgrywane w Hali Legionów. Triumf Kielc był spowodowanych faktem, że w Orlen Arenie rozegranych zostało mniej spotkań, Płock uplasował się na drugim miejscu. Podobnie jak w fazie zasadniczej na najniższym stopniu podium znalazł się Szczecin. 

PGNiG Superliga Mężczyzn - Faza play-off

Miasto Pojemność hali Średnia widzów Stopień zapełnienia Suma widzów
Kielce 4000 2910 73% 14550
Płock 5500 3075 56% 12300
Szczecin 5400 2080 39% 10400
Mielec 2175 1165 54% 3500
Gdańsk 2000 1015 51% 3050
Puławy 700 700 100% 2800
Kwidzyn 1500 765 51% 2300
Lubin 2100 765 36% 2300
Głogów 2000 685 34% 2050
Zabrze 1000 565 56% 1700
Wągrowiec 700 235 34% 700
Wrocław 500 185 37% 550



Poniżej prezentujemy zestawienie średniej frekwencji na trybunach w danym mieście w ostatnich siedmiu latach, w sezonie zasadniczym. W zależności od miasta obserwowaliśmy systematyczny wzrost bądź spadek zainteresowania spotkaniami. Decydujący wpływ na daną tendencję miał poziom sportowy prezentowany przez miejscową drużynę.

PGNiG Superliga Mężczyzn - faza zasadnicza

Miasto 2014/15 2013/14 2012/13 2011/12 2010/11 2009/10 2008/09 2007/08
Kielce 2865 3130 2710 2870 3020 2745 2865 2120
Płock 3020 3075 2470 2165 2020 950 730 700
Głogów 1110 1220 1055 1290 1230 1280 1415 1190
Kwidzyn 1155 1020 1110 655 645 645 620 710
Puławy 695 1015 675 695 605 615 530 670
Lubin 1105 365 335 345 395 395 485 520
Mielec 1610 1455 1590 1745 1610 - 1655 -
Zabrze 730 880 750 705 - 550 - -
Szczecin 1845 665 680 - - - - -
Gdańsk 1630 - - - - 545 480 430
Wągrowiec 630 - - 675 800 845 - -
Piotrków Tryb. - 500 570 - 665 520 835 935
Legnica - - 590 620 765 - 685 530
Olsztyn - - - 695 1090 1010 1055 810
Wrocław 440 - - - - 810 - -
Legionowo - 1090 - - - - - -
Opole - 1010 - - - - - -
Gorzów Wlkp. - - - - 515 - 700 -
Przemyśl - - 630 - - - - -
Ciechanów - - - 630 - - - -
Elbląg - - - - - - - 345
Piekary Śl. - - - - - - - 220

< Przejdź na wp.pl