Nowy, tańszy silnik Jawy może być rozwiązaniem dla finansowych problemów światowego żużla. Jakie zalety nowego rozwiązania wskazują dealerzy Jawy?
New Speedway Foundation - ta nazwa wzbudza coraz większe zainteresowanie w środowisku żużlowym. Dla wielu wciąż brzmi enigmatycznie, jednakże z dnia na dzień przybywa zwolenników nowej koncepcji żużla. - NSF to wynik wielogodzinnych rozmów prowadzonych ze Sławomirem Walczakiem, w których wspólnie doszliśmy do wniosku, że należałoby poszukać rozwiązania, które uzdrowiłoby naszą ukochaną dyscyplinę.Cała idea wiąże się przede wszystkim z obaleniem barier regulaminowych wyznaczonych przez FIM oraz poszerzeniem horyzontów myślowych w sferze speedwaya - powiedział dla SportoweFakty.pl Mirosław Dudek, autoryzowany dealer JAWA - Diviśov.
Co wyróżnia nowy model silnika od obecnie obowiązujących? - Z punktu widzenia osoby, która ma wieloletnie doświadczenie jako mechanik żużlowy oraz jest mocno związana z branżą motocyklową, odczułem potrzebę wprowadzenia istotnych zmian w zakresie silnika. Po pewnym czasie wpadł mi do głowy pomysł, aby zaprojektować silnik o innych parametrach w stosunku do aktualnie stosowanych, we współpracy z fabryką JAWY z Divisova. Wszyscy chyba zdają sobie sprawę z tego, że na żużlu nie jeździ się końmi mechanicznymi (KM), tylko momentem obrotowym (Nm). Motocykl żużlowy nie posiada skrzyni biegów i jeździ się tylko "gazem" w ślizgu kontrolowanym. Krótki zakres momentu obrotowego można wykorzystać wyłącznie na torach asfaltowych pod warunkiem, że silnik posiada skrzynię biegów, podobnie w motocrossie - też inna bajka. Maksymalne krzywe momentu obrotowego, a mocy maksymalnej są obecnie bardzo do siebie zbliżone a co za tym idzie silnik jest mało elastyczny. Zakres momentu obrotowego obecnie używanych silników (o wartości ok. 55Nm) znajduje się w bardzo krótkim zakresie obrotów tj. ok. 7000 do 9500 obr/min. Zaś "nasz" silnik ok. 4500 do 8000 obr/min., czyli jak to się potocznie mówi w żargonie żużlowym - ma mocny "dół", czego brakuje w obecnie używanych silnikach - wylicza zalety NSF Dudek.
Nowy silnik Jawy testowany był podczas pikniku Adama Skórnickiego
Zdaniem Mirosława Dudka, prototyp Jawy jest odpowiedzią na zmiany, które następowały w ostatnich latach w żużlu, na które nie było odpowiedniej reakcji ze strony producentów sprzętu. - Koszty związane z zakupem u tunera silnika żużlowego oraz jego eksploatacja generują potworne koszty. Nie bez przyczyny nasz silnik ma większą pojemność. Zadajmy sobie pytanie - dlaczego większość fabryk motocyklowych na świecie zwiększyła pojemność silników w danych modelach? Odpowiedź jest prosta - ze względu na ogólne przepisy UE dotyczące układów wydechowych związanych z głośnością i emisją spalin. W speedwayu od wielu lat zmieniano wielokrotnie tłumiki, a pojemność była "zamrożona" przez FIM. Wiąże się to ze spadkiem sprawności silnika, którą trzeba było nadrabiać bardzo kosztownym "tuningiem". Cała koniunktura zapędziła się w "kozi róg" - koszty potworne, zawody mało atrakcyjne, a przy tym coraz bardziej niebezpieczne. Generalnie żużel "umiera", co widać na przykładzie drastycznego zawężania się mapy żużlowej, a chętnych do uprawiania tej dyscypliny sportu jest coraz mniej, właśnie ze względu na koszty. Nasz silnik w związku z jego konstrukcją będzie o wiele tańszy w zakupie a koszty eksploatacji w skali sezonu powinny spaść kilkukrotnie. Silnik jest mniej sprężony, pracuje na niższych obrotach,posiada dwa zawory a nie cztery, np. wysokość "krzywek" wałka rozrządu nie jest tak zabójcza dla sprężyn zaworowych tak jak ma to miejsce w silnikach 4-ro zaworowych "wykręconych" do maximum. Nasza dwuzaworowa JAWA NSF to silnik oparty na nowoczesnych rozwiązaniach oraz najnowszych technologiach. Wszystkim malkontentom udowodnię w każdej chwili, że dwuzaworowy silnik nie ma nic wspólnego z cofaniem się w rozwoju technicznym w zależności od tego do jakich celów jest przeznaczony na przykładzie obecnie produkowanych motocykli szosowych i nie tylko. Generalnie rzecz biorąc myślę, że nasza idea ma szansę na sukces. Przy okazji nowa koncepcja NSF ma na celu wyrównanie szans sprzętowych pomiędzy zawodnikami, a co za tym idzie stworzenie regulaminu który będzie precyzyjnie regulował temat "tuningu" silnika. To wbrew pozorom nie jest takie skomplikowane - dodał dealer Jawy.
Były mistrz świata - Sam Ermolenko - z nowym prototypem Jawy
W jaki sposób Jawa zamierza promować swój produkt? - Żużel ma być ciekawym widowiskiem przede wszystkim dla kibiców i fanów. New Speedway Foundation w początkowej fazie swojej działalności ma zamiar zorganizowania testów treningowych w celu przekonania zawodników do słusznej idei oraz organizacji turniejów charytatywnych w Polsce i za granicą celem wspierania byłych żużlowców, którzy ulegli poważnym wypadkom w swojej karierze sportowej. Istotnym celem przyświecającym NSF jest także propagowanie tańszego, bezpieczniejszego i atrakcyjniejszego speedwaya. Pragnę również wyrazić swoją opinię na temat tłumików przelotowych, które otrzymały homologację na rok 2015 - myślę, że nie będzie to miało aż tak wielkiego wpływu na sposób jazdy na żużlu, a jedynie wprowadzi zamęt na rynku żużlowym - zakończył Mirosław Dudek.
Obecnie silniki żużlowe kosztują około 6,5 tysiąca euro. Prototyp Jawy wyceniany jest na około 2,5 tysiąca euro.
Bieg pokazowy z udziałem Skórnickiego, Ermolenki i Jankowskiego:
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.
Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy,
jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).
Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.
Kto będzie administratorem Twoich danych?
Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.
O jakich danych mówimy?
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.
Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?
Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb.
Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.
Komu możemy przekazać dane?
Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.
Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?
Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.