Jak działa rower miejski?

Rower miejski to system wypożyczalni, która pozwala na ekologiczne, szybkie i tanie podróżowanie po największych miastach w Polsce. O tym, jak działa i co to jest rower miejski można przeczytać w WP SportoweFakty.

Rower miejski to potoczna nazwa systemu, który działa już w kilku miastach w Polsce. Polega on na tym, że po wcześniejszym zarejestrowaniu się w systemie można wypożyczyć rower. Projekt ten jest realizowany m.in.: w Szczecinie, Poznaniu, Wrocławiu, Lublinie czy Łodzi. Na terenie całego miasta zlokalizowanych jest kilkadziesiąt przystanków, przy których znajdują się rowery. W dużym uproszczeniu chodzi o to, aby w ekologiczny, szybki i tani sposób poruszać się za pomocą roweru po dużych miastach, które są zakorkowane.

Aby móc korzystać z tego systemu należy w pierwszej kolejności sprawdzić, czy w danym mieście działa już rower miejski. Jeśli tak, to wystarczy wejść na stronę operatora, który zarządza tym projektem i założyć swoje konto w systemie. Kolejnym krokiem jest zasilenie swojego rachunku minimalną kwotą, która jest określona w regulaminie. W większości polskich miast suma ta wynosi 10 złotych. Po zakończonej rejestracji system przypisuje LOGIN i PIN. Te dwa kody będą potrzebne do wypożyczania rowerów na przystankach rozlokowanych w różnych częściach miasta.

Z jednośladów można korzystać przez 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.

ZOBACZ WIDEO Mika: uratowali nas Drzyzga i Konarski (Źródło TVP)

{"id":"","title":""}

Jak wypożyczyć rower miejski?

Aby móc skorzystać z systemu wystarczy podejść do terminalu, który znajduje się przy każdej ze stacji i uruchomić go. Na klawiaturze numerycznej należy wybrać numer zamka mającego się odblokować, aby wypożyczyć rower. Po wykonaniu tej czynności nie zostaje nic innego, jak ruszyć w drogę. Opłaty za użytkowanie z roweru miejskiego pobierane są, zgodnie z cennikiem, z osobistego rachunku, który został założony przy rejestracji w systemie.

Jak zwrócić rower miejski?

Po zakończonej jeździe trzeba podjechać do najbliższego przystanku i podpiąć rower do specjalnego otworu w zamku. Jeśli nie można pociągnąć jednośladu do tyłu oznacza to, że został on poprawnie zwrócony. W miastach, system zasygnalizuje zakończenie wypożyczenia poprzez sygnał dźwiękowy.

Ważną informacją jest fakt, iż rowery miejskie można wypożyczać na maksymalnie 12 godzin. Po tym czasie zostanie doliczona dodatkowa opłata w postaci 200 złotych. W przypadku zgubienia, kradzieży lub zniszczenia jednośladu kara wynosi 2000 złotych.

Szczeciński Rower Miejski

W Szczecinie system składa się z 35 stacji i 348 rowerów. Bike S, bo taką nazwę nosi szczeciński rower miejski stale się rozrasta. Władze miasta planują otworzenia kolejnych przystanków dla korzystających z usługi.

Pierwsze 20 minut wypożyczenia jest darmowe. Licznik zaczyna naliczać opłaty dopiero po upływie tego czasu. Jeśli rower był używany przez godzinę to trzeba zapłacić za to 2 złote. Jeśli dwie godziny, to należność wynosi 3 złote. Trzy godziny, to koszt 5 złotych. Cztery, 7 złotych, a każde kolejne 60 minut kosztuje kolejne 7 złotych.

Aby konto Szczecińskiego Roweru Miejskiego było aktywne musi być zasilone kwotą nie mniejszą, niż 10 złotych. W przeciwnym razie wypożyczenie nie będzie możliwe.

Poznański Rower Miejski

W Poznaniu system działa bardzo podobnie, jak w Szczecinie. Powstał 15 kwietnia 2012 roku, jako druga tego typu wypożyczalnia w Polsce. Jej operatorem jest Nextbike. Poznański Rower Miejski jest tworzony przez 37 przystanków i 443 rowery. W sezonie 2015 z usług PRM skorzystano ponad 123 tysiące razy, a system zyskał 13 tysięcy nowych użytkowników. Średni czas wypożyczenia roweru wynosił 27 minut. Sezon trwa od początku kwietnia do końca listopada. Zimą wypożyczanie rowerów nie jest możliwe.

Aby rozpocząć korzystanie z PRM wystarczy zasilić swoje konto kwotą 10 złotych. Pierwsze 20 minut jest całkowicie darmowe. Pierwsza godzina użytkowania kosztuje 2 złote, a każda kolejna dodatkowe 4 złote.

Komentarze (0)