Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

Fortnite - czyli jak gry przestały być tylko grami

Fortnite jest szalenie popularną grą multiplayer - czy tego chcemy, czy nie. Tytuł studia Epic Games bije kolejne rekordy popularności i stale utrzymuje się w czołówce najchętniej oglądanych gier na platformach streamingowych.
Grzegorz Wojnarowski
Grzegorz Wojnarowski
Fortnite - obrazek promocyjny Materiały prasowe / Na zdjęciu: Fortnite - obrazek promocyjny

Potencjał Fortnite dostrzegły również firmy spoza branży gier wideo, skutecznie wykorzystując reklamę w grze do celów biznesowych. Pierwszą taką współpracę, Epic Games nawiązało z NFL, które za pośrednictwem gry, promowało rozgrywki futbolu amerykańskiego.

W ramach połączenia światów Fortnite i National Football League, gracze otrzymali możliwość zakupienia specjalnych dodatków w sklepie Fortnite, które mogli dowolnie konfigurować - począwszy od wyboru barw ulubionego klubu, na edycji numeru widniejącego na stroju kończąc. To był początek kooperacji Fortnite z wielkimi markami.

W kolejnych tygodniach do gry wprowadzono elementy zdradzające kolejną współpracę. Wielkimi krokami zbliżała się premiera filmu Marvela - Avengers: Endgame. Tym razem osoby grające w najpopularniejszego przedstawiciela gatunku battle royale na świecie, otrzymały nowy, oddzielny tryb rozgrywki z tematycznymi przedmiotami nawiązującymi do filmu, pakietem zadań, za wypełnienie których przewidziane były nagrody i tematyczny sklep, w którym do nabycia była m.in. postać legendarnej Czarnej Wdowy.

ZOBACZ WIDEO PGA 2019. "Rock" o Cyberpunku 2077. "Bardzo na niego czekam"

Czytaj także:
Gratka dla fanów League of Legends. Odbędzie się polska wersja turnieju All-Stars!
Robert Lewandowski z nową, świetną kartą w FIFA 20. Znalazł się w najlepszej drużynie fazy grupowej LM

Wszystko to przełożyło się na fakt, że Fortnite stał się łakomym kąskiem pod względem reklamy i szeroko rozumianego marketingu. Świat gry zaczął coraz częściej przeplatać się ze światem kinematografii. Doskonałym dowodem na to jest kolejna współpraca Epic Games - tym razem z twórcami filmu John Wick. W wirtualnym świecie, gracze mieli możliwość zakupu specjalnego pakietu modyfikującego wygląd ich postaci do formy tytułowego Johna Wicka.

Deweloperzy z tej okazji stworzyli osobny tryb gry, w którym do zdobycia były niepowtarzalne dodatki do postaci, nawiązującej do filmu. Wszystko zbiegło się w czasie z premierą najnowszej części odsłony John Wick 3. Potencjał marketingowy Fortnite jest ogromny. Niedawna kooperacja twórców gry ze Star Wars, w ramach której dostaliśmy specjalny zwiastun filmu dostępny tylko dla graczy, jedynie potwierdza tę tezę.

Ale dość o kinematografii, Epic Games miało również swój epizod z branżą odzieżową - na współpracę zdecydowała się marka Jordan. Kampania okazała się trafiona w dziesiątkę - gracze otrzymali nowe zadania i tryby w grze, za które zdobywali darmowe nagrody związane z marką, a firma Jordan wzbogaciła się o kolejny obszar, do reklamy swoich kultowych produktów.

Dlaczego warto o tym powiedzieć? Fortnite stał się swego rodzaju protoplastą, sprawdzianem dla marketingu i współczesnej reklamy. Nigdy wcześniej, w grach nie napotkano lokowania produktu i reklamy na tak ogromną skalę. Oczywiście reklama jest obecna w grach od początku XXI w. najczęściej w postaci advergames, czyli gier tworzonych specjalnie dla danej marki.

Najlepszym przykładem są gry sportowe takie jak FIFA, seria NHL czy wyścigowe, gdzie Need for Speed w odsłonie Porsche Unleashed promował samochody producenta ze Stuttgartu. To jednak produkt Epic Games stał się skutecznym narzędziem reklamy, docierając do milionów odbiorców na całym świecie. Model gry oparty o darmową rozgrywkę, ciągłe aktualizacje i wydarzenia, a przede wszystkim przystępność tytułu, sprawia że w Fortnite gra już przeszło 250 milionów użytkowników.

Czy Fortnite stał się fenomenem i zrewolucjonizował rynek gier komputerowych w drugiej dekadzie XXI wieku? Niewątpliwie tak. Ogrom ludzi cieszących się rozgrywką, która stała się dla nich formą odskoczni od codzienności i dreszczyk emocji podczas ostatnich faz gry, sprawiły, że twór studia Epic Games jest obecnie najpopularniejszą grą gatunku battle royale na świecie.

Specjalne wydarzenia w wirtualnym świecie gry sprawiają, że Fortnite jest atrakcyjną płaszczyzną działań dla marketingowców z całego świata. Co za tym idzie, przykładem dla firm zajmujących się tworzeniem gier i sygnałem, że branża reklamy i gier komputerowych, coraz częściej będą się ze sobą spotykać. To pokazuje, że niegdyś uważane jedynie za źródło taniej rozrywki gry komputerowe, stają się pełnoprawnym narzędziem działań marketingowych.

Czy zdarza ci się grać w Fortnite?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub SportoweFakty na Facebooku
Zgłoś błąd
WP SportoweFakty

Komentarze (0):

    Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
    ×
    Sport na ×