W specjalnym raporcie „Badanie profilu kibica i wizerunku rozgrywek” przygotowanym przez Sponsoring Insight na zlecenie Polskiej Ligi Esportowej badano m.in. częstotliwość gry na komputerze, ocenę transmisji meczowych oraz rozpoznawalność sponsorów. Zaprezentowane wyniki pozwalają nie tylko lepiej poznać oczekiwania i preferencje kibiców, ale również ich zdanie na temat oglądanych rozgrywek. Ponadto analiza zachowań konsumenckich udowadnia, że fani doceniają wspieranie esportu przez sponsorów i chętniej korzystają z ich produktów. Kto zatem ogląda Polską Ligę Esportową?
PROFIL ANKIETOWANYCH
Zaledwie 3,5% ankietowanych to kobiety, zdecydowaną większość, czyli 96,5% respondentów stanowią mężczyźni. 41,6% wszystkich uczestników badania wskazało przedział wiekowy 18-24 lat, 35,3% 25-34 lat, 13,3% jest poniżej 18 roku życia, z kolei odpowiedź „35-44” zaznaczyło nieco ponad 8%. 43,5% uczestników badania posiada wykształcenie średnie, a 32,5% wyższe.
Respondenci to głównie mieszkańcy województwa mazowieckiego. Ankietowani mieszkają przede wszystkim w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców (42,7%) i deklarują swój stan cywilny jako panna/kawaler (77,6%). Największe zróżnicowanie odpowiedzi widać wyraźnie w pytaniu dotyczącym zarobków. 20% ankietowanych zaznaczyło, że ich przychód oscyluje w przedziale 3000-4000 zł i prawie tyle samo osób odmówiło odpowiedzi.
Ponadto 86,7% badanych odpowiedziało, że regularnie gra w gry komputerowe i świat esportu nie jest im obcy. Wyłącznie rekreacyjnie temat gier traktuje 12,2% ankietowanych. 26,7% odbiorców zaznaczyło, że ogląda każdy mecz ulubionej organizacji, a 31% przynajmniej raz w miesiącu. Odpowiedzi „rzadziej niż raz w miesiącu” oraz „tylko przy okazji fazy play-off” otrzymały tyle samo głosów, co przełożyło się na wynik 11,4%.
TRANSMISJA ROZGRYWEK
Najczęściej wybieraną platformą do oglądania meczów jest Twitch (76,6%). Oglądający docenili głównie oprawę graficzną (3,79), następnie jakość obrazu (3,96) dynamikę transmisji (3,69) oraz komentarz (3,66), wysoko oceniając te elementy transmisji w pięciopunktowej skali. Jako powód rezygnacji z transmisji wskazano przede wszystkim inną formę spędzania wolnego czasu (52,5%) oraz zobowiązania domowe i rodzinne (49,8%).
DOSTĘPNOŚĆ INFORMACJI
Portale o tematyce esportowej są głównym źródłem pozyskiwania informacji na temat Polskiej Ligi Esportowej (54,1%). W dalszym kolejności ankietowani sięgają kolejno do esportowych mediów społecznościowych (52,2%), kanałów social media PLE (49%) i organizacji (38,4%). Ponadto ankietowani wskazali, że aktualności dotyczące Polskiej Ligi Esportowej powinny pojawiać się po każdej kolejce (47.8%), a nawet każdego dnia (36,1%).
ROZPOZNAWALNOŚĆ SPONSORÓW
Analiza rozpoznawalności spontanicznej pozwala stwierdzić, że respondenci spośród wszystkich sponsorów Polskiej Ligi Esportowej najbardziej kojarzą: PGE Polską Grupę Energetyczną (27,8%), Lotto (23,5%), Red Bull (14,5%), eWinner (12,5%), LG (12,2%), Logitech (10,6%), Sokołów (6,3%) oraz przeglądarkę Opera (5,1%). Na pierwszy miejscu wyników rozpoznawalności wspomaganej również znajduje się PGE Polska Grupa Energetyczna (43,5%). Nieco inaczej prezentują się jednak kolejne pozycje. Jako drugą markę najbardziej kojarzoną z Polską Ligą Esportową ankietowani wskazali Red Bull (40,4%), eWinner (39,6) i Lotto (38,4%). Następne pozycje zajmują odpowiednio: Logitech (30,6%), Sokołów (26,7%) oraz LG (23,5%) i Opera (21,2%).