"Formuła 1 popełniła błąd". Farsa z tytułem dla Verstappena

Materiały prasowe / Red Bull / Na zdjęciu: Max Verstappen
Materiały prasowe / Red Bull / Na zdjęciu: Max Verstappen

Po GP Japonii długo trwało zamieszanie związane z tym, czy Max Verstappen zapewnił już sobie tytuł mistrza świata F1. Nawet Red Bull przyznaje, że F1 popełniła błąd i kierowcy nie powinni byli otrzymać pełnych punktów za niedzielny wyścig na Suzuce.

Po tym jak Charles Leclerc otrzymał karę i spadł na trzecie miejsce w wynikach GP Japonii pojawiło się zamieszanie związane z tym, czy Max Verstappen jest już oficjalnie mistrzem świata sezonu 2022. Większość zespołów, w tym Red Bull Racing, była przekonana, że przewaga Verstappena nie jest jeszcze wystarczająca.

Zdecydowana część padoku Formuły 1 podzielała pogląd, że Holender otrzyma tylko połowę punktów, skoro wskutek ulewy i przerwania wyścigu, GP Japonii odbyło się na dystansie nieco ponad 50 proc. zaplanowanych okrążeń. Aby triumfator mógł otrzymać pełną zdobycz (25 punktów) powinien był pokonać co najmniej 75 proc. dystansu.

Jednak FIA zinterpretowała regulamin w taki sposób, że przyznała kierowcom pełne punkty, bo ukończyli oni wyścig w sposób normalny - nie doszło do jego przerwania czerwoną flagą. Dlatego na konto Verstappena powędrowało 25 punktów, a nie tak jak początkowo myślano - ledwie 12,5.

ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: ależ to zrobił! Ten film ma ponad 800 tys. wyświetleń

Po GP Japonii przedstawiciele ekip powszechnie mówili, że FIA popełniła błąd w interpretacji przepisów. - To błąd, który nie został uwzględniony po problemach, jakie mieliśmy w zeszłym roku w GP Belgii. Najwyraźniej nie zmodyfikowano odpowiednio przepisów. My byliśmy przekonani, że pełne punkty zostaną przyznane tylko, jeśli pokonamy 75 proc. dystansu. Dlatego sądziliśmy, że Maxowi brakuje punktu do mistrzostwa - powiedział Christian Horner, szef Red Bull Racing, w Sky Sports.

Również Ferrari było zdezorientowane sytuacją. - Myśleliśmy, że kierowcy nie otrzymają pełnych punktów. Nasze początkowe obliczenia wskazywały, że Max nie jest jeszcze mistrzem świata. Na koniec podano nam wytłumaczenie, które akceptujemy. Max jest mistrzem świata i jest to dla nas wystarczająco jasne - stwierdził Mattia Binotto, szef Ferrari.

Zdaniem Andreasa Seidla z McLarena, ubiegłej zimy po to wprowadzono możliwość przyznawania połowy lub nawet mniejszej liczby punktów w razie przejechania krótszego dystansu wyścigu, by sytuacja była sprawiedliwa.

- Sposób, w jaki przyznano punkty w GP Japonii nie był taki, o jakim myśleliśmy. To nie było naszą intencją. Wygląda na to, że przeoczyliśmy jakąś lukę w przepisach i wszyscy jesteśmy za nią odpowiedzialni. Oznacza to, że następnym razem będziemy musieli nad tym popracować - skomentował szef McLarena.

Zespoły F1 zapowiedziały, że będą dążyć do zmiany przepisów i aby w podobnej sytuacji kierowcy otrzymywali tylko połowę punktów.

Obecna afera to konsekwencja skandalu, jaki miał miejsce podczas GP Belgii w sezonie 2021. Wtedy kierowcy pokonali tylko dwa okrążenia za samochodem bezpieczeństwa, po czym wyścig przerwano z powodu fatalnych warunków. Mimo to, kierowcom przyznano pełne punkty.

Czytaj także:
Skandal w GP Japonii. Kierowca wpadł w furię i trudno się dziwić
Nagranie z trybun F1 mrozi krew w żyłach. To mogło zakończyć się fatalnie

Komentarze (3)
avatar
Nick1234
11.10.2022
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Nie wiem o co chodzi Wystarczy że verstappen ukończy następny wyścig na punktowanej i byłby mistrzem gdyby było przyznane mniej punktów 
avatar
SlimSlimSlimak
11.10.2022
Zgłoś do moderacji
0
1
Odpowiedz
To ja sprostuję, że w GP Belgii w 2021 r. nie przyznano pełnych punktów, tylko połowę. 
avatar
Corleone7
10.10.2022
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.