Pirelli: Historyczny wyczyn Vettela

Sebastian Vettel z Red Bulla awansował na trzecie miejsce w historii Formuły 1 pod względem liczby zdobytych pole position i z 33 wygranymi czasówkami dzieli je z Jimem Clarkiem i Alainem Prostem.

Andrzej Prochota
Andrzej Prochota

W Walencji Sebastian Vettel uzyskał czas 1.38,086, na miękkich oponach Pirelli P Zero "żółtych". Tylko Michael Schumacher i Ayrton Senna zdobyli więcej pole position, a Vettel po raz trzeci z rzędu wygrał kwalifikacje na ulicznym torze w Hiszpanii.

Tylko Jean-Éric Vergne z Toro Rosso, obaj kierowcy HRT i Charles Pic z Marussi rozpoczęli Q1 na miękkich oponach. Sesję rozgrywano przy temperaturze powietrza wynoszącej 25 stopni Celsjusza, a nawierzchnia toru nagrzana była do 43 stopni. Najlepszy czas uzyskał na miękkich oponach Pastor Maldonado z Williamsa, a Nico Rosberg z Mercedesa był najszybszym kierowcą na pośredniej mieszance i awansował do Q2 z trzeciego miejsca.

Wszyscy kierowcy rozpoczęli Q2 na miękkich oponach, poza duetem Ferrari, który wykonał przejazd na pośrednim ogumieniu, zmieniając je następnie na miękkie. Heikki Kovalainen z Caterhama, który pod koniec Q1 także skorzystał z miękkich opon, awansował do Q2 po raz drugi w tym roku i wywalczył 16. pole startowe - najlepsze w historii zespołu. Pierwsza siódemka, prowadzona przez Romaina Grosjeana z Lotusa, zmieściła się w zaledwie jednej dziesiątej sekundy. Była to jedna z najbardziej zaciętych sesji kwalifikacyjnych w historii.
W Q3 cała pierwsza dziesiątka korzystała z miękkich opon, a najlepsze czasy uzyskiwali kolejno Grosjean i Maldonado, po czym inicjatywę przejął Vettel i przejechał jedno okrążenie w czasie lepszym o ponad 0,3 sekundy od rywali. W końcówce sesji Lewis Hamilton z McLarena przejął drugą pozycję, wyprzedzając Maldonado.

W godzinnym treningu, który odbywał się rano, najlepszy czas - 1.38,562 uzyskał na miękkich oponach Jenson Button z McLarena. Zespoły wykonywały symulacje kwalifikacji, a przedtem sprawdzano także pośrednie opony, na których najszybszy okazał się Vettel. Przy różnicy pomiędzy dwiema mieszankami na poziomie do 0,5 sekundy, strategia w wyścigu będzie bardzo ważna. Taktyka dwóch postojów wygląda na najbardziej prawdopodobną w przypadku czołówki: oczekuje się po miękkich oponach przejazdów liczących 15-18 okrążeń, a po pośrednich oponach żywotności w granicach 20-22 okrążeń.

Paul Hembery (Pirelli): W dzisiejszych kwalifikacjach byliśmy świadkami chyba najbardziej zaciętej walki w historii tego toru. Zwłaszcza drugi segment miał niewiarygodny przebieg, z siedmioma kierowcami mieszczącymi się w 0,1 sekundy.
Następnie byliśmy świadkami fantastycznego okrążenia w wykonaniu Sebastiana Vettela, który po raz trzeci w tym sezonie zdobył pole position, uzyskując przewagę 0,3 sekundy, podczas gdy pozostali walczyli o setne części sekundy. Jutro oczekujemy takich samych lub nieco cieplejszych warunków, zatem kierowcy będą musieli radzić sobie z degradacją, a nie zużyciem - zwłaszcza w przypadku miękkiej mieszanki.

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×