Przepisy dotyczące opon na sezon 2013

Zdjęcie okładkowe artykułu:
zdjęcie autora artykułu

Podstawowe przepisy dotyczące opon na sezon 2013 pozostały bez zmian od ostatniego roku. Również w tym sezonie każdy bolid ma do dyspozycji 11 kompletów slicków w ciągu każdego weekendu.

W tym artykule dowiesz się o:

Przed każdym wyścigiem Pirelli będzie nominowało dwie z czterech dostępnych mieszanek na suchą nawierzchnię: jedną bardziej miękką, drugą twardszą.

Jeden komplet opon z twardszej mieszanki jest zwracany przed rozpoczęciem drugiej sesji treningowej, kolejny komplet twardszego ogumienia i jeden komplet z bardziej miękkiej mieszanki są zwracane przed startem trzeciej sesji treningowej. Z pozostałych kompletów na suchy tor jeszcze przed startem kwalifikacji zespoły muszą zwrócić po jednym zestawie z tych nominowanych na wyścig. Tym samym teamy zostają z trzema kompletami na kwalifikacje i wyścig, a to jak wykorzystują te sześć kompletów stanowi podstawę strategii doboru opon na weekend.

Na początku wyścigu samochody z pierwszej dziesiątki muszą być wyposażone w opony, na których kierowcy wykręcili swoje najlepsze czasy trzeciej serii kwalifikacji. Zasada ta ma zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy podczas Q3 kierowcy korzystali z opon na suchy tor i jeśli z takich również korzystają na starcie. Ci kierowcy z pierwszej dziesiątki, którzy z jakiegoś powodu nie ustanowili czasu mogą wybrać dowolną mieszankę, na jakiej rozpoczną wyścig.

Podczas wyścigu kierowcy muszą użyć poszczególnych typów nominowanych opon przynajmniej raz (chyba, że pada deszcz - wówczas ta zasada nie obowiązuje).Jeśli tego nie zrobią, zostaną zdyskwalifikowani. Jeśli wyścig w suchych warunkach zostanie zawieszony z jakiegokolwiek powodu, zanim kierowcy zdążą wykorzystać oba nominowane rodzaje opon, wówczas dolicza się 30 sekund do ich łącznego czasu.

Podczas piątkowych sesji treningowych Pirelli może zapewnić zespołom po jednym dodatkowym komplecie na bolid - zarówno twardszej, jak i bardziej miękkiej mieszanki. Dopuszcza się takie rozwiązanie na nowym torze lub w przypadku spodziewanego większego zużycia opon. Ewentualnie Pirelli może także zapewnić zespołom po dwa komplety opon prototypowych na bolid w celach rozwojowych. W każdym przypadku zestawy te należy zwrócić przed rozpoczęciem trzeciej sesji treningowej.

Opony na mokry tor

Na wypadek deszczu na cały weekend każdemu zawodnikowi przysługują cztery komplety opon przejściowych i trzy komplety opon na mokry tor. Jeśli pada deszcz podczas piątkowych treningów, każdy bolid otrzymuje jeden dodatkowy komplet przejściówek. Musi on być zwrócony przed rozpoczęciem trzeciej sesji treningowej.

Jeśli wyścig rozpoczyna się za samochodem bezpieczeństwa, wszystkie zespoły startują na oponach na mokry tor.

Jeśli zaczyna padać w trakcie wyścigu, zespoły nie są już zobowiązane do użycia obu rodzajów slicków i mogą zmieniać komplety na przejściowe bądź te na mokry tor w zależności od panujących warunków.

Zarówno przejściówki, jak i opony deszczowe są dostępne podczas każdej rundy wyścigów i przekazywane zespołom przed rozpoczęciem piątkowych treningów.

Źródło artykułu:
Komentarze (0)