Sezon 2015 dobiega końca na torze, który jest dobrze znany Pirelli: spektakularny obiekt Yas Marina Circuit w Abu Zabi był używany przez włoską firmę do testów i przedsezonowych prezentacji, a także do pierwszego na świecie testu w mokrych warunkach po zmroku. Asfalt jest tu bardzo gładki, więc zespoły będą korzystały z dwóch najbardziej miękkich mieszanek w gamie: miękkiej i supermiękkiej - tak jak na najwolniejszym torze w kalendarzu, czyli Monako (oraz podczas czterech innych Grand Prix). Wyścig w Abu Zabi rozpoczyna się późnym popołudniem i kończy wieczorem, zatem temperatura nawierzchni spada w czasie zawodów. Z tego powodu schemat pracy ogumienia nieznacznie różni się od normalnych warunków i to dodaje zespołom kolejną zmienną do ich strategicznych wyliczeń.
- To niesamowite, że sezon 2015 już dobiega końca: wydaje się, że dopiero przed chwilą byliśmy w Abu Zabi na finałowym wyścigu w 2014 roku. Kwestie tytułów są już rozstrzygnięte, więc zespoły mogą dawać z siebie wszystko, a nasz dobór mieszanek na te zawody to dla nich interesujące wyzwanie: nawierzchnia jest bardzo gładka, ale układ pętli stawia wysokie wymagania przed ogumieniem. Zarządzanie oponami jest zatem ważną częścią strategii, zwłaszcza podczas przyspieszania na wyjściach z zakrętów - wówczas jest bardzo łatwo o uślizg kół. Nominacja mieszanek jest taka sama jak przed rokiem, więc prawdopodobnie czeka nas kolejny wyścig z dwoma pit stopami. Temperatura nawierzchni może się jednak zmieniać po zachodzie słońca, co będzie miało wyraźny wpływ na pracę ogumienia i strategię. Już dwa dni po zakończeniu tegorocznych mistrzostw rozpoczynamy przygotowania do sezonu 2016: we wtorek, 1 grudnia, od 9:00 do 21:00 odbywać się będą specjalne testy Pirelli. Każdy zespół wystawi po jednym samochodzie i będziemy sprawdzać nowe konstrukcje na rok 2016 oraz „ultramiękką” mieszankę, która w przyszłorocznych mistrzostwach będzie oznaczona kolorem fioletowym - powiedział Paul Hembery.
Największe wyzwania przed oponami:
- Spadające temperatury nawierzchni i otoczenia podczas wyścigu (początek zmagań dopiero o 17:00) sprawiają, że tor robi się coraz szybszy w miarę upływu czasu. To zjawisko jest dodatkowo potęgowane przez zmniejszające się obciążenie paliwem.
- Tak jak w przypadku Interlagos, gdzie ścigano się przed dwoma tygodniami, tor w Abu Zabi biegnie w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara, co czasami może powodować problemy fizyczne u kierowców.
- Pierwsza część toru składa się z serii łuków, które mocno dogrzewają opony. Następnie ogumienie schładza się na długiej prostej, którą samochody pokonują z całkowicie otwartą przepustnicą przez około 15 sekund. Docisk wynosi około 800 kilogramów.
Zeszłoroczna strategia i droga do zwycięstwa: W zeszłym roku zwycięską strategią Lewisa Hamiltona były dwa pit stopy. Liczący 55 okrążeń wyścig rozpoczął na supermiękkiej mieszance, po czym zakładał miękką na 10. i 31. okrążeniu. Po kolejnych 24 okrążeniach zdobył mistrzostwo świata 2014!
Przewidywana różnica w osiągach pomiędzy obiema mieszankami: 1,0-1,2 sekundy na okrążeniu.