Testy F1: Kubica i Williams poza czołówką statystyk

Newspix / Na zdjęcie: Robert Kubica
Newspix / Na zdjęcie: Robert Kubica

Mercedes i Ferrari znaleźli się na szczycie niemal większości istotniejszych statystyk pierwszej tury przedsezonowych testów Formuły 1 w Hiszpanii. Osiągnięcia Williamsa i Roberta Kubicy nie rzucały na kolana.

Czasy indywidualne to najczęstsza lektura kibiców po każdej sesji testowej Formuły 1. W trakcie mocno zaburzonej przez warunki atmosferyczne pierwszej tury przygotowań w Barcelonie, zespoły i kierowcy nie mieli okazji od wykręcenia naprawdę dobrych czasów. Chłód, wilgotny tor i niskie temperatury nie sprzyjały osiąganiu lepszych wyników. Jednak i w tych okolicznościach czołówkę klasyfikacji tworzyli najwięksi faworyci sezonu.

Lewis Hamilton, który miał tak naprawdę jeden kompletny dzień testów w Katalonii, na swoim najszybszym okrążeniu był ponad 0,3 sekundy lepszy od rekordu Sebastiana Vettela. Mistrz i wicemistrz świata z 2017 roku osiedli więc na dobrze sobie znanych pozycjach. Podium uzupełnił dawno nie widziany w czołówce McLaren.

Nas interesował oczywiście "pojedynek" Roberta Kubicy z Siergiejem Sirotkinem i Lancem Strollem. W trójce kierowców Williamsa najlepszym czasem popisał się ten najmłodszy. Trio z Grove było jednak bardzo blisko siebie w zestawieniu ogólnym po testach.

Najlepsze czasy kierowców:

P.KierowcaZespółCzasOpona
1 Lewis Hamilton Mercedes 1:19.333 pośrednia
2 Sebastian Vettel Ferrari 1:19.673 miękka
3 Stoffel Vandoorne McLaren 1:19.854 hiper miękka
4 Valtteri Bottas Mercedes 1:19.976 pośrednia
5 Daniel Ricciardo Aston Martin RBR 1:20.179 pośrednia
6 Kevin Magnussen Haas 1:20.317 super miękka
7 Max Verstappen Aston Martin RBR 1:20.326 pośrednia
8 Kimi Raikkonen Ferrari 1:20.506 miękka
9 Nico Hulkenberg Renault 1:20.547 pośrednia
10 Fernando Alonso McLaren 1:20.929 super miękka
11 Carlos Sainz Renault 1:20.940 miękka
12 Lance Stroll Williams Martini 1:21:142 miękka
13 Pierre Gasly Toro Rosso Honda 1:21:318 miękka
14 Robert Kubica Williams Martini 1:21:495 miękka
15 Siergiej Sirotkin Williams Martini 1:21:822 miękka
16 Esteban Ocon Force India 1:21:841 miękka
17 Sergio Perez Force India 1:21:973 miękka
18 Brendon Hartley Toro Rosso Honda 1:22.371 miękka
19 Romain Grosjean Haas 1:22.578 miękka
20 Charles Leclerc Alfa Romeo Sauber 1:22.721 miękka
21 Marcus Ericsson Alfa Romeo Sauber 1:23.825 miękka
22 Nikita Mazepin Force India 1:25.628 pośrednia

[nextpage]

Konsternacja w padoku jakiej mało kto oczekiwał. Najwięcej okrążeń w trakcie czterech dni testów w Barcelonie wykonał 20-letni Pierre Gasly. Nie byłoby w tym nic dziwnego, mówimy przecież o młodym kierowcy, który zaliczy dopiero swój pierwszy pełny sezon w F1 i musi się do niego należycie przygotować, zaskoczeniem jest jednak fakt, że zrobił to w samochodzie z silnikiem Hondy, który nie zawiódł go ani raz.

Jednostka, która przysparzała tyle złego McLarenowi w ostatnich trzech latach, wreszcie zyskała pożądaną wytrzymałość. Czołówkę klasyfikacji uzupełniają, a jakże, Sebastian Vettel z Scuderia Ferrari i Valtteri Bottas z Mercedesa. Wniosek dość prosty - chcesz walczyć o tytuł, twój bolid musi być niezniszczalny.

Okrążenia kierowcy:

P.KierowcaZespółLiczba okrążeń
1 Pierre Gasly Toro Rosso Honda 229
2 Sebastian Vettel Ferrari 218
3 Valtteri Bottas Mercedes 216
4 Carlos Sainz Renault 151
5 Stoffel Vandoorne McLaren 147
6 Marcus Ericsson Alfa Romeo Sauber 143
7 Charles Leclerc Alfa Romeo Sauber 140
8 Kevin Magnussen Haas 132
9 Siergiej Sirotkin Williams Martini 127
10 Nico Hulkenberg Renault 122
11 Fernando Alonso McLaren 113
12 Daniel Ricciardo Aston Martin RBR 107
13 Max Verstappen Aston Martin RBR 102
14 Lance Stroll Williams Martini 100
15 Brendon Hartley Toro Rosso Honda 95
16 Lewis Hamilton Mercedes 94
17 Kimi Raikkonen Ferrari 80
18 Esteban Ocon Force India 79
19 Sergio Perez Force India 65
20 Robert Kubica Williams Martini 49
21 Romain Grosjean Haas 55
22 Nikita Mazepin Force India 22

[nextpage]

Krótkie zestawienie czasów liderów w swoich zespołach. Wyniki jednego okrążenia poniżej 80 sekund uzyskały tylko Mercedes, Ferrari i McLaren. Blisko Red Bull Racing  oraz Haas F1 Team. Przykład Amerykanów udowadnia tylko, jak bardzo nie można ufać statystykom. Mało kto daje bowiem szanse kalifornijskiej stajni na podobną lokatę na koniec sezonu. Inaczej rzecz ma się z wymienioną wcześniej czwórką. Co ciekawe, Williams znalazł się na pozycji, którą dla brytyjskiego zespołu na koniec kolejnej kampanii typuje wielu ekspertów.

Najlepsze czasy zespołów:

P.ZespółKierowcaCzasRóżnicaOpona
1 Mercedes Lewis Hamilton 1:19.333 pośrednia
2 Ferrari Sebastian Vettel 1:19.673 +0.340 miękka
3 McLaren Stoffel Vandoorne 1:19.854 +0.521 hiper miękka
4 Aston Martin RBR Daniel Ricciardo 1:20.179 +0.846 pośrednia
5 Haas Kevin Magnussen 1:20.317 +0.984 super miękka
6 Renault Nico Hulkenberg 1:20.547 +1.214 miękka
7 Williams Martini Lance Stroll 1:21.142 +1.809 miękka
8 Toro Rosso Honda Pierre Gasly 1:21.318 +1.985 miękka
9 Force India Esteban Ocon 1:21.841 +2.508 miękka
10 Alfa Romeo Sauber Charles Leclerc 1:22.721 +3.388 miękka

[nextpage]

Scuderia Toro Rosso testowało na potęgę, aby przystosować swój samochód do nowej jednostki napędowej. Słuszne postępowanie. Kibiców dziwił tylko fakt, jak mocno pozwolił na to motor Hondy. Jednym z zaskoczeń sezonu 2018 może być własnie odkrycie przez Japończyków sekretu na "długowieczność" silnika.

Uwagę zwracają słabe liczby ostatniej trójki. Force India nie "chwaliło się" większymi problemami, a mimo to zaliczyło bardzo słaby przebieg. W przypadku stajni z Silverstone nie ma jednak sygnałów sugerujących, że nagle zespół spadnie w dół hierarchii Formuły 1.

W Red Bullu zaś więcej pozytywnych znaków niż narzekania. W pierwszym dniu testów Daniel Ricciardo imponował przecież liczbą okrążeń (105) z najlepszym indywidualnym wynikiem. W czwartek na zakończenie testów nie pojeździł zbyt wiele Max Verstappen, lecz w rozmowach z prasą brzmiał bardzo optymistycznie mówiąc o potencjale RB14.

Okrążenia zespoły:

P.ZespółLiczba okrążeń
1 Toro Rosso Honda 324
2 Mercedes 306
3 Ferrari 298
4 Alfa Romeo Sauber 283
5 Williams Martini 276
6 Renault 273
7 McLaren 260
8 Aston Martin RBR 209
9 Haas 187
10 Force India 166

[nextpage]

Wyrównane statystyki trzech głównych dostawców w Formule 1. Jednostka napędowa Hondy choć z najmniejszą liczbą okrążeń, to przy udziale ledwie jednego zespołu, wykręciła prawie połowę dorobku pozostałych dostawców silników w F1. O ile w Toro Rosso mogą mieć obawy o moc jednostek napędowych, o tyle trzeba chyba powoli zapominać o częstych awariach.

Okrążenia producenci silników:

P.ProducentZespołyLiczba okrążeń
1 Ferrari Ferrari, Haas, Sauber 768
2 Mercedes Mercedes, Williams, Force India 748
3 Renault Renault, RBR, McLaren 742
4 Honda Toro Rosso 324
Źródło artykułu: