Czasy indywidualne to najczęstsza lektura kibiców po każdej sesji testowej Formuły 1. W trakcie mocno zaburzonej przez warunki atmosferyczne pierwszej tury przygotowań w Barcelonie, zespoły i kierowcy nie mieli okazji od wykręcenia naprawdę dobrych czasów. Chłód, wilgotny tor i niskie temperatury nie sprzyjały osiąganiu lepszych wyników. Jednak i w tych okolicznościach czołówkę klasyfikacji tworzyli najwięksi faworyci sezonu.
Lewis Hamilton, który miał tak naprawdę jeden kompletny dzień testów w Katalonii, na swoim najszybszym okrążeniu był ponad 0,3 sekundy lepszy od rekordu Sebastiana Vettela. Mistrz i wicemistrz świata z 2017 roku osiedli więc na dobrze sobie znanych pozycjach. Podium uzupełnił dawno nie widziany w czołówce McLaren.
Nas interesował oczywiście "pojedynek" Roberta Kubicy z Siergiejem Sirotkinem i Lancem Strollem. W trójce kierowców Williamsa najlepszym czasem popisał się ten najmłodszy. Trio z Grove było jednak bardzo blisko siebie w zestawieniu ogólnym po testach.
Najlepsze czasy kierowców:
P. | Kierowca | Zespół | Czas | Opona |
---|---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:19.333 | pośrednia |
2 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:19.673 | miękka |
3 | Stoffel Vandoorne | McLaren | 1:19.854 | hiper miękka |
4 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:19.976 | pośrednia |
5 | Daniel Ricciardo | Aston Martin RBR | 1:20.179 | pośrednia |
6 | Kevin Magnussen | Haas | 1:20.317 | super miękka |
7 | Max Verstappen | Aston Martin RBR | 1:20.326 | pośrednia |
8 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:20.506 | miękka |
9 | Nico Hulkenberg | Renault | 1:20.547 | pośrednia |
10 | Fernando Alonso | McLaren | 1:20.929 | super miękka |
11 | Carlos Sainz | Renault | 1:20.940 | miękka |
12 | Lance Stroll | Williams Martini | 1:21:142 | miękka |
13 | Pierre Gasly | Toro Rosso Honda | 1:21:318 | miękka |
14 | Robert Kubica | Williams Martini | 1:21:495 | miękka |
15 | Siergiej Sirotkin | Williams Martini | 1:21:822 | miękka |
16 | Esteban Ocon | Force India | 1:21:841 | miękka |
17 | Sergio Perez | Force India | 1:21:973 | miękka |
18 | Brendon Hartley | Toro Rosso Honda | 1:22.371 | miękka |
19 | Romain Grosjean | Haas | 1:22.578 | miękka |
20 | Charles Leclerc | Alfa Romeo Sauber | 1:22.721 | miękka |
21 | Marcus Ericsson | Alfa Romeo Sauber | 1:23.825 | miękka |
22 | Nikita Mazepin | Force India | 1:25.628 | pośrednia |
[nextpage]
Konsternacja w padoku jakiej mało kto oczekiwał. Najwięcej okrążeń w trakcie czterech dni testów w Barcelonie wykonał 20-letni Pierre Gasly. Nie byłoby w tym nic dziwnego, mówimy przecież o młodym kierowcy, który zaliczy dopiero swój pierwszy pełny sezon w F1 i musi się do niego należycie przygotować, zaskoczeniem jest jednak fakt, że zrobił to w samochodzie z silnikiem Hondy, który nie zawiódł go ani raz.
Jednostka, która przysparzała tyle złego McLarenowi w ostatnich trzech latach, wreszcie zyskała pożądaną wytrzymałość. Czołówkę klasyfikacji uzupełniają, a jakże, Sebastian Vettel z Scuderia Ferrari i Valtteri Bottas z Mercedesa. Wniosek dość prosty - chcesz walczyć o tytuł, twój bolid musi być niezniszczalny.
Okrążenia kierowcy:
P. | Kierowca | Zespół | Liczba okrążeń |
---|---|---|---|
1 | Pierre Gasly | Toro Rosso Honda | 229 |
2 | Sebastian Vettel | Ferrari | 218 |
3 | Valtteri Bottas | Mercedes | 216 |
4 | Carlos Sainz | Renault | 151 |
5 | Stoffel Vandoorne | McLaren | 147 |
6 | Marcus Ericsson | Alfa Romeo Sauber | 143 |
7 | Charles Leclerc | Alfa Romeo Sauber | 140 |
8 | Kevin Magnussen | Haas | 132 |
9 | Siergiej Sirotkin | Williams Martini | 127 |
10 | Nico Hulkenberg | Renault | 122 |
11 | Fernando Alonso | McLaren | 113 |
12 | Daniel Ricciardo | Aston Martin RBR | 107 |
13 | Max Verstappen | Aston Martin RBR | 102 |
14 | Lance Stroll | Williams Martini | 100 |
15 | Brendon Hartley | Toro Rosso Honda | 95 |
16 | Lewis Hamilton | Mercedes | 94 |
17 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 80 |
18 | Esteban Ocon | Force India | 79 |
19 | Sergio Perez | Force India | 65 |
20 | Robert Kubica | Williams Martini | 49 |
21 | Romain Grosjean | Haas | 55 |
22 | Nikita Mazepin | Force India | 22 |
[nextpage]
Krótkie zestawienie czasów liderów w swoich zespołach. Wyniki jednego okrążenia poniżej 80 sekund uzyskały tylko Mercedes, Ferrari i McLaren. Blisko Red Bull Racing oraz Haas F1 Team. Przykład Amerykanów udowadnia tylko, jak bardzo nie można ufać statystykom. Mało kto daje bowiem szanse kalifornijskiej stajni na podobną lokatę na koniec sezonu. Inaczej rzecz ma się z wymienioną wcześniej czwórką. Co ciekawe, Williams znalazł się na pozycji, którą dla brytyjskiego zespołu na koniec kolejnej kampanii typuje wielu ekspertów.
Najlepsze czasy zespołów:
P. | Zespół | Kierowca | Czas | Różnica | Opona |
---|---|---|---|---|---|
1 | Mercedes | Lewis Hamilton | 1:19.333 | pośrednia | |
2 | Ferrari | Sebastian Vettel | 1:19.673 | +0.340 | miękka |
3 | McLaren | Stoffel Vandoorne | 1:19.854 | +0.521 | hiper miękka |
4 | Aston Martin RBR | Daniel Ricciardo | 1:20.179 | +0.846 | pośrednia |
5 | Haas | Kevin Magnussen | 1:20.317 | +0.984 | super miękka |
6 | Renault | Nico Hulkenberg | 1:20.547 | +1.214 | miękka |
7 | Williams Martini | Lance Stroll | 1:21.142 | +1.809 | miękka |
8 | Toro Rosso Honda | Pierre Gasly | 1:21.318 | +1.985 | miękka |
9 | Force India | Esteban Ocon | 1:21.841 | +2.508 | miękka |
10 | Alfa Romeo Sauber | Charles Leclerc | 1:22.721 | +3.388 | miękka |
[nextpage]
Scuderia Toro Rosso testowało na potęgę, aby przystosować swój samochód do nowej jednostki napędowej. Słuszne postępowanie. Kibiców dziwił tylko fakt, jak mocno pozwolił na to motor Hondy. Jednym z zaskoczeń sezonu 2018 może być własnie odkrycie przez Japończyków sekretu na "długowieczność" silnika.
Uwagę zwracają słabe liczby ostatniej trójki. Force India nie "chwaliło się" większymi problemami, a mimo to zaliczyło bardzo słaby przebieg. W przypadku stajni z Silverstone nie ma jednak sygnałów sugerujących, że nagle zespół spadnie w dół hierarchii Formuły 1.
W Red Bullu zaś więcej pozytywnych znaków niż narzekania. W pierwszym dniu testów Daniel Ricciardo imponował przecież liczbą okrążeń (105) z najlepszym indywidualnym wynikiem. W czwartek na zakończenie testów nie pojeździł zbyt wiele Max Verstappen, lecz w rozmowach z prasą brzmiał bardzo optymistycznie mówiąc o potencjale RB14.
Okrążenia zespoły:
P. | Zespół | Liczba okrążeń |
---|---|---|
1 | Toro Rosso Honda | 324 |
2 | Mercedes | 306 |
3 | Ferrari | 298 |
4 | Alfa Romeo Sauber | 283 |
5 | Williams Martini | 276 |
6 | Renault | 273 |
7 | McLaren | 260 |
8 | Aston Martin RBR | 209 |
9 | Haas | 187 |
10 | Force India | 166 |
[nextpage]
Wyrównane statystyki trzech głównych dostawców w Formule 1. Jednostka napędowa Hondy choć z najmniejszą liczbą okrążeń, to przy udziale ledwie jednego zespołu, wykręciła prawie połowę dorobku pozostałych dostawców silników w F1. O ile w Toro Rosso mogą mieć obawy o moc jednostek napędowych, o tyle trzeba chyba powoli zapominać o częstych awariach.
Okrążenia producenci silników:
P. | Producent | Zespoły | Liczba okrążeń |
---|---|---|---|
1 | Ferrari | Ferrari, Haas, Sauber | 768 |
2 | Mercedes | Mercedes, Williams, Force India | 748 |
3 | Renault | Renault, RBR, McLaren | 742 |
4 | Honda | Toro Rosso | 324 |