Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

F1: Nico Hulkenberg blisko Haasa, a Nicholas Latifi Williamsa. Wrzesień może ułożyć klocki transferowe

Jeszcze przed Grand Prix Singapuru Haas może ogłosić kontrakt Nico Hulkenberga. Za to pod koniec miesiąca Nicholas Latifi może sobie zapewnić tytuł wicemistrzowski w F2, co przybliży go do startów w Williamsie. To złe wieści dla Roberta Kubicy.
Łukasz Kuczera
Łukasz Kuczera
Robert Kubica Materiały prasowe / Williams / Na zdjęciu: Robert Kubica

- To nie jest tak, że podpisanie kontraktu w listopadzie było chciejstwem, tak się ułożyła sytuacja - mówił ostatnio Robert Kubica w Eleven Sports o kulisach rozmów z Williamsem z minionego sezonu. 34-latek prosił swoich kibiców o odrobinę cierpliwości. Tymczasem wiele wskazuje na to, że jeszcze we wrześniu ułożą się klocki transferowego domina.

W tym sezonie rynek kierowców w F1 nie poruszył się tak bardzo jak w zeszłym, gdy byliśmy świadkami największych od lat ruchów i niespodziewanych transferów. Mercedes postanowił zachować Valtteriego Bottasa, a w tej sytuacji Esteban Ocon trafił do Renault. Większych fajerwerków nie było i najpewniej już nie będzie.

Do obsadzenia zostało jedno miejsce w Haasie, podobnie jak w Williamsie. Fotel w tej drugiej ekipie, ze względu na formę stajni z Grove, jest zdecydowanie mniej chodliwy. Sytuacja nie wygląda jednak optymistycznie dla Kubicy.

Haas już wie, że nie będzie mieć sponsora

Temat sponsora Haasa bardzo długo pozostawał nierozwiązany. Rich Energy wypowiedziało umowę amerykańskiej ekipie przed Grand Prix Wielkiej Brytanii, a więc w połowie lipca. Od tego momentu trwały przepychanki na linii zespół-sponsor i tak naprawdę nie było wiadome, czy producent energetyków nadal będzie wspierać Haasa.

ZOBACZ WIDEO: Serie A: Tak strzela Krzysztof Piątek! Przełamanie Polaka na wagę zwycięstwa AC Milan [ZDJĘCIA ELEVEN SPORTS]

Aż w końcu 9 września wydano komunikat o rozstaniu z Rich Energy (czytaj więcej o tym TUTAJ). Nie wiadomo na jakich zasadach obie strony zakończyły współpracę. Wcześniej Amerykanie skierowali do sądu pozew, w którym domagali się od firmy aż 35 mln funtów odszkodowania. Taką wartość miał mieć bowiem kontrakt sponsorski.

Zakończenie współpracy z Rich Energy sprawiło, że ekipa przynajmniej wie na czym stoi. Gene Haas ma świadomość tego, że najpewniej będzie musiał dorzucić nieco własnych środków, aby zasypać dziurą budżetową zespołu F1. Inne wyjście to zakontraktowanie kierowcy ze wsparciem sponsorskim, co kieruje nasze myśli w stronę Roberta Kubicy.

Jednak Hulkenberg?

W padoku F1 pojawiły się plotki, że rozwiązanie sprawy ze sponsorem sprawiło, że Haas jeszcze przed Grand Prix Singapuru może ogłosić kontrakt nowego kierowcy. Ma nim być Nico Hulkenberg. Niemiec od początku znajdował się na czele listy Gunthera Steinera.

32-latek początkowo miał zwlekać z podpisaniem umowy, bo czekał na lepsze opcje. Te jednak nie nadeszły i raczej już nie nadejdą. Trudno oczekiwać, by po Hulkenberga sięgnął Red Bull Racing. Dlatego dla Niemca Haas jest jedyną możliwością. W innym przypadku może się pożegnać z F1.

- Wybierzemy między Nico a Romainem. Nie podjęliśmy jeszcze ostatniej decyzji, ale nastąpi to wkrótce - mówił ostatnio "Motorsportowi" szef Haasa, który konsekwentnie w kolejnych wywiadach pomijał nazwisko Kubicy (czytaj więcej o tym TUTAJ). To powinno dać wiele do myślenia polskim kibicom. 

Steiner nieprzypadkowo wymienił za to nazwisko Romaina Grosjeana. Francuz jest bowiem w stanie dostarczyć zespołowi sponsora. To atut, którego nie ma Hulkenberg. Taki argument posiada też Kubica, ale dla Steinera zakontraktowanie polskiego kierowcy wiąże się z większym ryzykiem.

Grosjean startuje w Haasie od początku istnienia ekipy, każda ze stron zna się doskonale. Za to Kubica przed laty błyszczał w F1, ale teraz jego dyspozycja pozostawia sporo do życzenia. I nikt w padoku F1 nie jest w stanie powiedzieć, czy to efekt fatalnego samochodu Williamsa, czy też swoje zrobiła ponad ośmioletnia przerwa w startach Kubicy w F1.

- Romain miewa dobre dni, kiedy potrafi jechać świetnie. Jednak zdarzają mu się też takie momenty, gdy nie jest z nim najlepiej. To jego główny problem - stwierdził ostatnio Steiner.

Latifi coraz bliżej

Za to Williams w ostatni weekend organizował dni otwarte dla pracowników. W fabryce zabrakło Roberta Kubicy, co wywołało szereg komentarzy (czytaj więcej o tym TUTAJ). Pojawił się za to Nicholas Latifi. Kanadyjczyk chętnie pozował do zdjęć, brylował w różnych grach, uśmiech nie znikał z jego twarzy.

Latifi zdaje sobie sprawę z tego, że jest o krok od jazdy w F1. W tej chwili zajmuje drugie miejsce w Formule 2 i ma 166 punktów. Jeśli rundy F2 w Rosji (28-29 września) pójdą po jego myśli, to może sobie zapewnić tytuł wicemistrzowski i kontrakt z Williamsem. Do zakończenia sezonu, oprócz zawodów w Soczi, pozostały bowiem już tylko wyścigi w Abu Zabi.

24-latek ma świadomość, że jego oferta sponsorska (30 mln euro) skutecznie przekona szefów Williamsa. Zwłaszcza w obliczu finansowych problemów firmy z Grove. Jest tylko jedno "ale". Podczas ostatniego weekendu F2 na Monzy kanadyjski kierowca nie zdobył ani jednego punktu, a rywale zniwelowali straty. Piąty Sergio Sette Camara traci do niego tylko 15 "oczek". 

Druga część sezonu w F2 jest dla Latifiego znacznie słabsza. Jeśli spadnie na czwarte, piąte miejsce w klasyfikacji mistrzostw to uzyska superlicencję i pozwolenie na jazdę w F1, ale nikt nie zaoferuje mu kontraktu. Nawet Williams ma świadomość tego, że skoro kierowca nie potrafi walczyć o czołowe lokaty w F2, to tym bardziej nie poradzi sobie w F1.

- Muszę zdobyć superlicencję. Aby tego dokonać, muszę być w czołowej piątce F2. Mam jednak świadomość, że jeśli będę piąty w F2, to nie będzie mnie w F1. To, że będę mieć superlicencję nie będzie mieć znaczenia. Nikt w F1 mnie nie zakontraktuje, jeśli spadnę tak nisko w stawce F2 - mówił pod koniec sierpnia Latifi (czytaj więcej o tym TUTAJ).

Słabe wyniki w F2 sprawią, że w Williamsie wzrosną notowania Kubicy, po części ze względu na wsparcie finansowe PKN Orlen. Pytanie, czy sam krakowianin będzie w tej sytuacji w ogóle zainteresowany ofertą z Grove.

Czy Robert Kubica pozostanie w F1 po sezonie 2019?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub Sporty Motorowe na Facebooku
Zgłoś błąd
WP SportoweFakty

Komentarze (6):

  • Ewa Hausner Zgłoś komentarz
    Jesli Williams podpisze kontrakt w Nick Latifi, to w zasadzie zyskaja tylko pieniadze, jakie bogaty tatus jest sklonny zaplacic za fanaberie synka. Mlody Latifi to z pewnoscia nie talent na
    Czytaj całość
    miare Charles Leclerk czy Max Versteppen. Z cala pewnoscia nie jest lepszym kierowcom niz Kubica.
    • Krzysztof 66 Zgłoś komentarz
      Szkoda!! Robert trafiłeś w złe miejsce a może czas zrobił swoje trzabyło lepiej byč na symulatorze w Ferarii a nòż coś by się trafiło lepszego chyba zostało DTM tester Pirelli albo
      Czytaj całość
      rezerwa w F1 czas nam pokarze co i jak?!?!
      • bynek Zgłoś komentarz
        Panie Robercie podejrzewam , że w Ferrari albo Mercedesie też by Pan był na zaszczytnym 19 lub 20 miejscu. Czas odpocząć. Czas odejść.
        • PIKU Zgłoś komentarz
          Czas odejść Robercie, niestety nie udało Ci się, szkoda ale mimo wszystko piekna historia!!!
          • Rick Grimes Zgłoś komentarz
            Jeśli Hass ma iść drogą Williamsa to weźmie Roberta który gwarantuje pakiet sponsorski w postaci Orlenu. Nico nie ma zaplecza finansowego mało tego w całej swojej karierze nie zdobył
            Czytaj całość
            nigdy podium w f1.
            • DesmondMiles Zgłoś komentarz
              Jak Haas znowu zakontraktuje Groseana to znak, że przez ostatnie dwa lata nic się nie nauczyli i idą drogą Williamsa biorąc kierowcę z kasą. Z drugiej strony Nico też jakoś nie
              Czytaj całość
              przekonuje.
              Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
              ×