Kokpit Kibice

F1. Testy w Barcelonie. Kontrowersyjne rozwiązanie w Mercedesie. Niemcy zaskoczyli i rozwścieczyli rywali

Mercedes zszokował konkurencję podczas zimowych testów F1 w Barcelonie. Niemcy w modelu W11 zastosowali system umożliwiający zmianę zbieżności kół w trakcie jazdy. Rywale twierdzą, że to niezgodne z przepisami. Niemcy są innego zdania.
Łukasz Kuczera
Łukasz Kuczera
Lewis Hamilton Materiały prasowe / Mercedes / Na zdjęciu: Lewis Hamilton

Łukasz Kuczera z Barcelony

Lewis Hamilton już w środę był najszybszym kierowcą na torze w Barcelonie, ale to w czwartek zaczęło się sporo mówić o Mercedesie. Wszystko za sprawą nowinki, która znalazła się w modelu W11. Powtórki z przejazdów Hamiltona pokazały, że potrafi on w trakcie jazdy zmieniać zbieżność kół.

W tej chwili eksperci nawet nie są w stanie ocenić, w jaki sposób działa system Mercedesa. Nie wie też tego konkurencja, przez co zaczęto spekulować, że rozwiązanie jest sprzeczne z regulaminem Formuły 1.

Zgodnie z przepisami, jakichkolwiek modyfikacji w zawieszeniu samochodu można dokonywać jedynie w momencie, gdy ten stoi nieruchomo. Dlatego też do zmian ustawień dochodzi zazwyczaj podczas pit-stopów. "Nie można dokonać zmiany regulacji zawieszenia, gdy pojazd znajduje się w ruchu" - czytamy w regulaminie F1.

ZOBACZ WIDEO F1. Dobra zmiana Roberta Kubicy. "Widać same plusy"

Również zasady dotyczące wspomagania kierownicy jasno precyzują, że może ono jedynie minimalizować wysiłek, jaki kierowca musi włożyć w jej obracanie. Nie ma mowy o żadnych dodatkowych systemach, które wpływałyby na zawieszenie.

Nowinka Mercedesa powinna zwiększyć wydajność modelu W11 w zakrętach, gwarantując mu lepszy docisk i równocześnie minimalizować opór na prostych, zapewniając wyższą prędkość maksymalną. Dlatego nie należy się dziwić wściekłości w Ferrari czy Red Bull Racing. Już na starcie sezonu Mercedes ma coś, za sprawą czego może odjechać rywalom w tym sezonie F1.

Zwłaszcza że Mercedes jest przekonany, że nowe rozwiązanie jest legalne. Niemcy nadali mu nawet nazwę - DAS. - To nowatorski pomysł. Potwierdzam, że mamy coś takiego. Nawet nazwaliśmy to. To DAS. Wprowadza on dodatkową oś do elementów sterowania. Mam nadzieję, że okaże się przydatny w trakcie tego sezonu - powiedział dziennikarzom James Allison, dyrektor techniczny Mercedesa.

Powtórki z przejazdów Hamiltona wykazały, że nie zawsze korzystał on z nowinki technicznej. Może to sugerować, że Mercedes dopiero analizuje jej działanie. - Zadecydujemy dopiero, kiedy będziemy go używać. Wydaje się jednak dość przydatny - dodał Allison.

Brytyjczyk odniósł się też do zarzutów o zastosowanie rozwiązania sprzecznego z regulaminem. - FIA zna ten temat. Rozmawialiśmy z nimi o tym. Przepisy jasno precyzują, co można, a czego nie. Jesteśmy przekonani, że nasz system nie narusza regulaminu w zakresie układu kierowniczego czy zawieszenia - podsumował Allison.

O tym, że nowe rozwiązanie jest bezpieczne przekonany jest też Hamilton. - Przede wszystkim próbowałem zrozumieć jak to działa. Jednak nie martwiłem się o bezpieczeństwo, w żadnym stopniu - zakończył aktualny mistrz świata F1.

Czytaj także:
Alfa Romeo ma ważne zadanie dla Roberta Kubicy
Kubica świadom małej liczby szans w tym sezonie w F1

Czy Mercedes zdobędzie tytuł mistrzowski w F1 w tym sezonie?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub Sporty Motorowe na Facebooku
Zgłoś błąd
WP SportoweFakty

Komentarze (3):

  • Poot Zgłoś komentarz
    @Adam M. Popławski: Co masz na myśli pisząc "geometria w aucie? Spoiler dociskowy dzięki KERS też zmienia geometrię jazdy.
    • Adam M. Popławski Zgłoś komentarz
      jeśli zmienia się geometria w aucie podczas jazdy to chyba jest to sprzeczne z przepisem który mówi, że takich zmian można dokonywać jedynie na nieruchomym pojeździe(?) ale zobaczymy, bo
      Czytaj całość
      już tam prawnicy pracują.
      • sympatyczne Zgłoś komentarz
        F1. Testy w Barcelonie. Kontrowersyjne rozwiązanie w Mercedesie. Niemcy zaskoczyli i rozwścieczyli rywali Mercedes zszokował konkurencję podczas zimowych testów F1 w Barcelonie.
        Czytaj całość
        Niemcy w modelu W11 zastosowali system umożliwiający zmianę zbieżności kół w trakcie jazdy. Rywale twierdzą, że to niezgodne z przepisami. Niemcy są innego zdania. Łukasz Kuczera Łukasz Kuczera 20 Lutego 2020, 19:47 Lewis Hamilton Materiały prasowe / Mercedes / Na zdjęciu: Lewis Hamilton Łukasz Kuczera z Barcelony F1. Testy w Barcelonie. Tłusty czwartek w Alfie Romeo. Robert Kubica dostarczył faworki (foto) Lewis Hamilton już w środę był najszybszym kierowcą na torze w Barcelonie, ale to w czwartek zaczęło się sporo mówić o Mercedesie. Wszystko za sprawą nowinki, która znalazła się w modelu W11. Powtórki z przejazdów Hamiltona pokazały, że potrafi on w trakcie jazdy zmieniać zbieżność kół. W tej chwili eksperci nawet nie są w stanie ocenić, w jaki sposób działa system Mercedesa. Nie wie też tego konkurencja, przez co zaczęto spekulować, że rozwiązanie jest sprzeczne z regulaminem Formuły 1. Zgodnie z przepisami, jakichkolwiek modyfikacji w zawieszeniu samochodu można dokonywać jedynie w momencie, gdy ten stoi nieruchomo. Dlatego też do zmian ustawień dochodzi zazwyczaj podczas pit-stopów. "Nie można dokonać zmiany regulacji zawieszenia, gdy pojazd znajduje się w ruchu" - czytamy w regulaminie F1. ZOBACZ WIDEO F1. Dobra zmiana Roberta Kubicy. "Widać same plusy" #dziejesiewsporcie: Hardkorowy Koksu karmi czteromiesięczną córeczkę auto 00:00 / 01:51 Również zasady dotyczące wspomagania kierownicy jasno precyzują, że może ono jedynie minimalizować wysiłek, jaki kierowca musi włożyć w jej obracanie. Nie ma mowy o żadnych dodatkowych systemach, które wpływałyby na zawieszenie. Nowinka Mercedesa powinna zwiększyć wydajność modelu W11 w zakrętach, gwarantując mu lepszy docisk i równocześnie minimalizować opór na prostych, zapewniając wyższą prędkość maksymalną. Dlatego nie należy się dziwić wściekłości w Ferrari czy Red Bull Racing. Już na starcie sezonu Mercedes ma coś, za sprawą czego może odjechać rywalom w tym sezonie F1. Zwłaszcza że Mercedes jest przekonany, że nowe rozwiązanie jest legalne. Niemcy nadali mu nawet nazwę - DAS. - To nowatorski pomysł. Potwierdzam, że mamy coś takiego. Nawet nazwaliśmy to. To DAS. Wprowadza on dodatkową oś do elementów sterowania. Mam nadzieję, że okaże się przydatny w trakcie tego sezonu - powiedział dziennikarzom James Allison, dyrektor techniczny Mercedesa.
        Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
        ×
        Sport na ×