F1. Koronawirus. Szef Alfy Romeo ostrzega przed krachem finansowym. Zespoły mogą zbankrutować

Materiały prasowe / Orlen Team / Na zdjęciu: samochód Alfy Romeo
Materiały prasowe / Orlen Team / Na zdjęciu: samochód Alfy Romeo

- Musimy być gotowi na kryzys jak w 2008 roku - ostrzega Frederic Vasseur, szef Alfy Romeo. Francuz przypomina, że wskutek światowej recesji przed ponad dekadą kilka zespołów Formuły 1 musiało zamknąć swoją działalność.

W Formule 1 trwa bardzo trudny okres. Pandemia koronawirusa doprowadziła do tego, że nikt nie wie, ile wyścigów będzie liczyć tegoroczny kalendarz mistrzostw świata. Odwołano już 8 z 22 rund. Część z nich być może uda się uratować i zorganizować w późniejszym terminie, ale to wszystko uzależnione jest od tego, jak szybko świat poradzi sobie z COVID-19.

Odwołanie choćby jednego Grand Prix dla zespołów oznacza straty rzędu kilku milionów dolarów. Otrzymują one bowiem premie finansowe, których wysokość obliczana jest m.in. na podstawie opłat wniesionych przez organizatorów danych rund F1. Zasada jest prosta - mniej wyścigów oznacza mniejsze przelewy.

- Musimy sobie przypomnieć, co działo się w roku 2008. Kryzys finansowy w tamtym okresie doprowadził do tego, że trzy czy cztery zespoły opuściły stawkę F1. Teraz to może się powtórzyć - ostrzegł w Canal+ Frederic Vasseur, szef Alfy Romeo.

ZOBACZ WIDEO: Koronawirus. Szalenie trudna sytuacja w światowym sporcie. "Nie ma rozgrywek, nie ma kibiców, nie ma pieniędzy"

Recesja na światowych rynkach w roku 2008 była spowodowana upadkiem banku Lehman Brothers. Wywołał on bowiem panikę na giełdzie i efekt domina. Walka z kryzysem finansowym trwała dwa lata, zanim wielu państwom i firmom udało się powrócić do normalności.

Tamte wydarzenia odcisnęły piętno na F1. W tamtym momencie podjęto bowiem decyzję o poszerzeniu stawki. Tyle że małe ekipy, jak HRT, Caterham czy Virgin, nie tylko miały problem z nawiązaniem konkurencyjnej walki z bardziej doświadczonymi teamami, ale też przede wszystkim ze znalezieniem sponsorów. Firmy wskutek kryzysu finansowego drastycznie obcięły bowiem wydatki na promocję poprzez sport.

- My teraz nie otrzymujemy chociażby pieniędzy z telewizji. Jeśli nie rozwiążemy tego problemu, wpadniemy w niezłe tarapaty. Wszyscy jesteśmy na tej samej łodzi i musimy wypracować wspólne rozwiązanie - dodał Vasseur.

Wyjściem mogłyby być rekompensaty finansowe, zwłaszcza dla mniejszych ekip, za którymi nie stoją giganci motoryzacyjni. Nad takim rozwiązaniem pracuje właśnie chociażby MotoGP, które ma wypłacić odszkodowania prywatnym zespołom. Wszystko po to, aby nie musiały one ogłaszać upadłości. Nie wiadomo jednak, czy podobne rozwiązanie sprawdziłoby się w F1, gdzie mamy do czynienia ze znacznie większymi budżetami.

- Koronawirus już spowodował ogromne cierpienie na całym świecie. Wszyscy to mocno odczuwamy. Jako dyscyplina sportowa musimy zachować się pokornie, widzieć nasze problemy w szerszej perspektywie. Nie powinniśmy się teraz ścigać, to przede wszystkim. Gdy świat będzie gotów, wtedy rozpoczniemy rywalizację - zakończył szef Alfy Romeo.

Władze F1 szacują, że wskutek koronawirusa tegoroczny kalendarz ostatecznie będzie liczyć od 15 do 18 wyścigów. Jest to uzależnione od tego, jak długo jeszcze potrwa walka z COVID-19. Optymistyczne prognozy zakładają, że pierwszą rundę uda się rozegrać w drugiej połowie czerwca.

Czytaj także:
Nowy terminarz DTM. Fatalne wieści dla Kubicy
Williamsowi grozi upadłość

Komentarze (0)
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.