Suzuka International Racing Course, tor testowy Hondy, po raz pierwszy gościł Grand Prix Formuły 1 w 1987 roku i był areną zmagań mistrzów kierownicy do sezonu 2006. Ostatnie dwa wyścigi o GP Japonii odbyły się na Fuji, ale Honda zmodernizowała swój obiekt i przekonała Bernie Ecclestone’a. Brytyjczyk się zgodził i japońskie wyścigi mają odbywać się na przemian na Suzuka i Fuji.
Tor zaprojektowany przez Johna Hugenholza wyróżnia się kształtem ósemki i jest jedynym w kalendarzu, na którym szlak się krzyżuje. Obiekt mieści się 50 km od Nagoi, a słynie także z parku rozrywki, którego głównymi atrakcjami są kolejka górska i wielki diabelski młyn.
Ostatnie dwa wyścigi na Fuji padły łupem Fernando Alonso (2008) i Lewisa Hamiltona (2007). Wcześniej na Suzuka dzielił i rządził Michael Schumacher, który wygrywał sześć razy. W 2006 roku wygrał również Alonso, który wyprzedził Giancarlo Fisichellę (obaj Renault) oraz Kimiego Raikkonena (McLaren Mercedes). Robert Kubica, który startował z 12. miejsca, wyścig ukończył 17. pozycji.
Faworytów tegorocznej imprezy jest jak zwykle kilku. Na pewno kierowcy Brawn GP, którzy już teraz - przy bardzo słabym występie Red Bull Racing - mogą zapewnić sobie triumf w klasyfikacji konstruktorów. Także Sebastian Vettel i Mark Webber, którzy aby myśleć o jakichkolwiek szansach na nawiązanie walki o mistrzostwo, muszą w Japonii zgarnąć pełną pulę. Na pewno z bardzo dobrej strony przed własną publicznością będą chcieli pokazać się kierowcy Toyoty. Także Alonso, dla którego jest to ulubiony tor, powinien być groźny. - Japonia jest z pewnością jednym z najprzyjemniejszych wyścigów sezonu, gdyż jest tutaj wyjątkowa atmosfera i fani zawsze ukazują swój entuzjazm w sposób godny podziwu. Myślę, że wszyscy kierowcą lubią szybkie zakręty Suzuki, ale jest to również techniczny tor, który stawia przed inżynierami wielkie wyzwanie - powiedział Hiszpan.
Także kierowcy BMW Sauber są fanami Suzuka. - Jest to jeden z najbardziej ekscytujących torów, a jeśli chodzi o jazdę - dla mnie jest jednym z najlepszych torów na świecie. Jest tam wiele naprawdę wymagających, szybkich zakrętów, zwłaszcza zakręt 130R. Fani są tam fantastyczni. W 2006 roku wielu z nich stało na trybunach aż do bardzo późnego wieczora. Są wielkimi pasjonatami i bardzo cieszą się F1 - powiedział Robert Kubica.
Harmonogram weekendu
Piątek, 2.09
3:00 - 1. trening
7:00 - 2. trening
Sobota, 3.09
4:00 - 3. trening
7:00 - kwalifikacje
Niedziela, 4.09
7:00 - wyścig