Valousek odbył testy w 207-mce S2000

Pavel Valousek, który został wybrany przez przedstawicieli czeskich mediów w ramach programu BFGoodrich Drivers Team z piątki finalistów na start w Peugeotem 207 Super 2000 w Barum Rally Zlin.

Jacek Mazur
Jacek Mazur

Pavel Valousek wraz z czterema innymi finalistami został wybrany z 24 zgłoszonych kandydatów, a następnie w drodze tajnego głosowania, które odbyło się w Pradze (24 lipca 2008) został wyłoniony jako zwycięzca całego konkursu.

W ramach przygotowań do startu na początku sierpnia Pavel udał się do siedziby firmy Kronos Racing, która poza dwiema 207-mkami dla zespołu Belgium-Luxemburg Peugeot, w barwach którego w tym sezonie startują Nicolas Vouilloz oraz Freddy Loix, przygotowuje też bliźniacze auto dla uczestników BFG Drivers Team. Takim właśnie samochodem wystartuje w Barum Rally Zlin (22-24 sierpnia 2008) Valousek. Wyjazd miał na celu zaznajomienie Pavla z nową rajdówką oraz dopasowanie ustawień pod jego styl jazdy.

- Przede wszystkim chciałbym podziękować BFGoodrich, Kronos i Mediasport za to, że dano mi taką szansę. Mam nadzieję, że sprostam ich oczekiwaniom i uda mi się osiągnąć bardzo dobry wynik - mówił Valousek, który będzie pilotowany przez Zdeneka Hruzę.

- Testy przebiegły obiecująco. Wybraliśmy wybijający odcinek drogi przypominający szybkie sekwencje zakrętów, które można spotkać na Barum Rally Zlin. Pozwoliło mi to również zapoznać się z ludźmi z Kronosa i BFGoodricha, co będzie bardzo ważne podczas rajdu w warunkach stresu. Przede wszystkim miałem możliwość poznania Peugeota i szybko doszliśmy ze sobą do porozumienia. Ten samochód jest znacznie szybszy niż Mitsubishi, którym startuje na co dzień, jest dużo bardziej precyzyjny i efektywny w zakrętach.

- Z oponami BFGoodrich miałem do czynienia już podczas moich startów w Czechach, więc nie były one dla mnie zupełnie nowe jednak model A10 pracował zupełnie inaczej w Peugeocie. Dużym zaskoczeniem była dla mnie z kolei przyczepność opon na deszcz. Stosowaliśmy g-Force Profiler W00, których nie miałem wcześniej okazji używać i byłem mile zaskoczony przyczepnością na mokrej nawierzchni. Po prostu teraz nie mogę się już doczekać startu w domowej imprezie
- zachwycał się uczestnik JWRC.

Zarówno manager Kronos Racing Yves Matton jak i Michel Ducher, który jest inżynierem technicznym w BFGoodrich byli zadowoleni z pracy i postępów Valouska.

- Mieliśmy doskonałe warunki do przeprowadzenia testów. Zaczęliśmy od suchej nawierzchni, co pozwoliło się zaznajomić Pavlowi z autem. Wtedy zaczęło padać, a kiedy było już po deszczu i nawierzchnia była już tylko wilgotna to Pavel miał szanse spróbować na tego typu nawierzchni nastawów zarówno na suchą jak i mokrą nawierzchnię - wyjaśniał Matton.

- Pavel bez problemów zaadaptował się do S2000, które ma dużo mocniejsze hamulce niż Mitsubishi i ma też zupełnie inny silnik. Tutaj mamy do czynienia z silnikiem atmosferycznym, więc osiąga on moc w dużo wyższym zakresie obrotów i w tym zakresie trzeba te obroty utrzymywać. W Mitsubishi jest turbosprężarka, która w tej kwestii nieco wspomaga kierowcę. Podczas odcinka testowego postaramy się te wszystkie rzeczy zgrać i czuję, że będzie wszystko dobrze. Odcinek testowy, na którym Pavel zaznajamiał się z samochodem był bardzo reprezentatywny w stosunku do tego co zastaniemy w Zlinie. Droga była szybka, wybijająca, a sam asfalt dziurawy i zabrudzony. Pavel pokonał w sumie od 80 do 100 km w bardzo zmiennych warunkach – na początku było sucho, później wilgotno, a na koniec zupełnie mokro - dodał Ducher.

- Z rana pracowaliśmy z oponami BFGoodrich na suchą nawierzchnię z miękką mieszanką g-Force Profiler A03, a później twardszą oponą g-Force Profiler A10. Obydwa te typy opon były już znane Pavlowi ze startów Mitsubishi, ale w Peugeocie pracują one zupełnie inaczej.

- W sumie uznaliśmy, że A03 zachowują się najlepiej i mają najlepszą przyczepność, jednak wraz ze wzrostem temperatury i przegrzewania się ta opona traci boczną przyczepność. Następnie używaliśmy A10, która jest oponą bardziej przypominającą oponę wyścigową. Ta opona jest bardziej precyzyjna w zakrętach, ale z kolei jest bardziej czuła na dziurach i podbiciach. Wtedy trzeba dobrać nieco inne parametry zawieszenia i samych amortyzatorów. Wymagany tutaj jest wówczas kompromis pomiędzy doborem opon i ustawieniem zawieszenia.

- Deszcz zaczął padać w połowie dnia, więc najpierw próbowaliśmy opon A02 kiedy było jeszcze wilgotno, aby następnie przejść na opony typu intermedia te M01, które Pavel już znał i najbardziej odpowiadały mu na taką nawierzchnię. Kiedy deszcz zaczynał padać mocniej użyliśmy g-Force Profiler W00, aby Pavel sprawdził przyczepność tych opon – nowych dla niego w deszczowych warunkach.

- Pavel i jego pilot wykazali wielkie zainteresowanie przy doborze opon. Byli bardzo dobrymi słuchaczami i korzystali z naszych porad skupiając się jedynie na regulowaniu ciśnienia w oponach
- podkreślał inżynier techniczny BFGoodrich Ducher.

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×