WP SportoweFakty.wp.pl – wiadomości sportowe, relacje live, wyniki meczów

Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

Robert Kubica zbierał tu pierwsze szlify. Pod Częstochową powstanie nowy tor wyścigowy

To dobra wiadomość dla kibiców sportów motorowych w Polsce. W podczęstochowskim Wyrazowie ma powstać nowy tor wyścigowy. Przed laty - jeszcze na starym obiekcie - pierwsze szlify w kartingu zbierał Robert Kubica.
Łukasz Witczyk
Łukasz Witczyk
WP SportoweFakty / Łukasz Witczyk / Na zdjęciu: zaniedbany tor w podczęstochowskim Wyrazowie

Swoją karierę w sportach motorowych Robert Kubica zaczynał od kartingu. Pierwszym torem, na którym trenował swoje umiejętności był właśnie podczęstochowski Wyrazów. - To było pierwsze miejsce w mojej karierze, w którym się ścigałem. Tor do kartingu, nic specjalnego. To był najbliższy tor od mojego domu w Krakowie, który nadawał się do jazdy. Przyjeżdżałem tu z ojcem i trenowałem. Nie było to łatwe. Obok toru jest linia kolejowa. Zdarzało się, że jako dziecko ścigałem się z pociągami. Chciałem być od nich szybszy - wspominał w rozmowie z Motors TV.

Od początku lat dziewięćdziesiątych, gdy przyjeżdżał tam Kubica, niewiele się zmieniło. Przez lata niewiele inwestowano w to, by przywrócić dawną świetność. W końcu obiekt stracił homologację i nie można było na nim rozgrywać żadnych oficjalnych zawodów rangi mistrzowskiej. Ścigano się na nim amatorsko. Ostatnio najczęściej służył drifterom. Do tego część terenu przeznaczono na budowę autostrady i przyszłość toru stała pod znakiem zapytania.

Od kilku lat starano się, by teren, na którym mieści się tor, odkupić od skarbu państwa. To udało się gminie Blachownia, na której terenie mieści się Wyrazów. Podpisano porozumienie pomiędzy burmistrz Sylwią Szymańską, prezydentem Częstochowy, Krzysztofem Matyjaszczykiem i prezesem Automobilklubu Częstochowskiego, Marcinem Stryczakiem. To umożliwi podjęcie działań, które pozwolą na odbudowę toru. Pomóc mają fundusze europejskie, a kwota inwestycji to nawet 50 milionów złotych.

- Tor w Wyrazowie jest pewną marką, która nie była wykorzystana. Tu jeździł Robert Kubica, a dla nas jest to sentymentalne i bardzo ważne miejsce. Udało nam się pozyskać ten teren na własność i chcielibyśmy, by nie wyglądał tak jak w tej chwili. Chcemy stworzyć dobrą infrastrukturę i mamy nadzieję, że wspólnymi siłami ten tor odzyska swoją świetność - mówiła Szymańska.

Ambasadorem projektu został częstochowski kierowca, mistrz Europy Środkowej  Bartłomiej Mirecki. - Kto może zostać drugim ambasadorem, mogą się państwo domyślić - mówił na konferencji prasowej Stryczak, a nieoficjalnie mówi się właśnie o Kubicy.

- Jest mi niezmiernie miło, że wybrano mnie ambasadorem całego procesu odbudowy miejsca, gdzie pierwszy raz jeździłem kartingiem, a później samochodem. Mam z tym torem wiele wspaniałych wspomnień. Jeszcze bardziej cieszy mnie fakt, że będzie to też tor samochodowy, a więc nie będę musiał wyjeżdżać za granicę, aby trenować i się ścigać, tylko będę mógł to robić blisko domu - powiedział Mirecki.

Tor ma nie tylko być przeznaczony na wyścigi kartingu, ale również będzie można na nim organizować wyścigi samochodowe i motocyklowe, a przystosowany ma być również do rywalizacji w rallycrossie, drifcie i offroadzie. Ma tam też powstać specjalny ośrodek doskonalenia techniki jazdy, gdzie będzie można szkolić kierowców m.in. na płytach poślizgowych.

- Jeśli zostanie wszystko zrealizowane, to nie tylko lokalne grono kierowców, ale i zawodnicy z całej Polski będą mieli miejsce do organizowania zawodów. Tor jest położony w niecce, co też wpływa dobrze na jego lokalizację pod kątem środowiskowym. Są pewne plany i pomysły. Będziemy musieli się z nimi przebijać w różnych miejscach, by dobrej woli wśród urzędników było więcej. To miejsce może być sławne w całym kraju, a może i szerzej - powiedział Matyjaszczyk.

ZOBACZ WIDEO: Włodzimierz Zientarski: Powrót Kubicy to w pewnym sensie medyczny cud

Czy w Polsce powinno powstać więcej torów wyścigowych?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub Sporty Motorowe na Facebooku
Zgłoś błąd
inf. własna

Komentarze (9):

[ Anuluj ] Odpowiadasz na komentarz:

Dowiedz się jak umieszczać linki od tagów, pogrubiać tekst, itp.
  • Arkadio33 0
    Hhahhaahah chcecie mi powiedzieć, że za program Robert+ można by wybudować dwa tory wyścigowe ? LOL To tak jakby wybierać pomiędzy nowym dresem dla Małysza a dwoma nowymi skoczniami :) Ostra komedia.
    Parę osób ostatnio argumentowało, że każda inwestycja w reklamę w F1 musi przynosić kolosalne zyski przez samo "Brand's Exposure" i jako argument podawali super popularność samej F1. Więc taki szybki reality check. Łączna oglądalność całego sezonu F1 w 2017 to 352 mln widzów GLOBALNIE. We wszystkich mediach. Dla porównania. Średnia widownia „Na Wspólnej” w okresie od 5 września 2016 roku do 31 sierpnia 2017 roku wyniosła 2,02 mln osób. Za odcinek. Wiem że fanboye Roberta chcą utrzymywać, że F1 to taki globalny fenomen z marketingowym odciskiem na poziomie piłkarskiej LM ale prawda jest taka, że finał mistrzostw w siatkówkę w 2014 roku oglądało 10 mln ludzi TYLKO NA POLSACIE! Gdzie jest ich 100 mln ?? Dlaczego mistrzowie świata, europy. Medaliści olimpijscy. Rekordziści świata. Cisi bohaterowie. Muszą odłożyć swoje marzenia o trenowaniu w ludzkich warunkach bo jakiś Roberto, który był 10 lat temu czwarty, właśnie skonsumował 90% budżetu największego PAŃSTWOWEGO mecenatu sportowego. Wiecie kto był 4 w skokach narciarskich w 2010 roku ? Daiki Itō. Znacie typa ? Kupcie mu narty za 100mln i postawcie skocznie za kolejne 50mln! :D Ogarnijcie się. Nie będzie żadnego zysku z Kubicy. Marka Orlen nie istnieje poza Polską więc jej promocja nie przyniesie żadnych zysków. Putin sprzedaje nam m3 gazu/ropy w cenie kompletnie niezależnej o wyników sportowych pana Kubicy. Argumentu jak to Orlen "zarobił" ileś tam mln zł bo mu cena akcji wzrosła mogą używać tylko kompletni ignoranci których podniecają duże cyferki. Papierowy wzrost wartości aktywów to nie zysk. A wygibasy redaktora Kuczery przy tłumaczeniu jak to Kubica nie jest PayDriverem są wisienką na tym retard-torcie. Robert Kubica jest nie tylko Pay Driverem. Jest Pay Driverem najgorszego i do tej pory nieistniejącego typu. Jest Pay Driverem Państwowym. Premier średniej wielkości kraju w centrum europy wymusił na spółce zależnej od budżetu państwa odrzucenie kalkulacji ekonomicznej w celach propagandowych. Wiesz co robi ten Kubica? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest Kubica na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym Kubicą? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo i nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest Robert społeczny, w oparciu o sześć instytucji, który sobie zgnije, do jesieni na świeżym powietrzu ...
    Odpowiedz Zgłoś Zablokuj
  • dsz25 0
    Budować niech budują, a pierwsze co trzeba zrobić to zlikwidować wszystkie możliwe zasiłki.
    Lewa Renka Kupicy Powinni tam zasiać ziemniaki, albo jakąś kukurydzę. Bez jaj - 50 mln zł za jakiś hołd dla naszego dzwonnika, który nie poniesie ŻADNEJ fali nowych mistrzów kierownicy... Aby osiągnąć sukces w sportach motorowych, trzeba iść drogą naszego polsko-włoskiego dzwonnika z Krakowa - wyemigrować do kraju, gdzie są perspektywy motorowe, wziąć kredyt na rozwój i liczyć na dozę szczęścia. Robertu poniekąd się udało. Byleby te fanaberie nie wpłynęły na naszą kieszeń.
    Odpowiedz Zgłoś Zablokuj
  • Zygmunt Zygmuntowski 0
    Robilismy z chlopakami zloty na tym torze na poczatku lat 2000.Jeszcze mozna bylo tam swobodnie wjechac bez szlabanu .Jestem za,niech buduja,odnawiaja,promują.Sport motorowy w Polsce sie rozwija szybko.Chetnych na wynajecie bedzie sporo.
    Odpowiedz Zgłoś Zablokuj
Pokaż więcej komentarzy (6)
Pokaż więcej komentarzy (9)
Pokaż więcej komentarzy (9)
Pokaż więcej komentarzy (9)
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×