Biała Gwiazda chyli się ku upadkowi? Nachodzą (jeszcze) chudsze lata przy Reymonta 22

East News / Na zdjęciu: Bogusław Cupiał
East News / Na zdjęciu: Bogusław Cupiał

Dziura w pomniejszonym i zapiętym na słowo Boże budżecie, brak nowych sponsorów i odejścia kluczowych zawodników - Wisłę Kraków w najbliższym czasie czekają jeszcze chudsze lata niż ostatnio.

W latach 1998-2011 Biała Gwiazda była prawdziwym hegemonem ekstraklasy. Krakowski klub sięgnął w tym czasie po osiem z 13 swoich mistrzostw Polski, a w sumie 13 z 14 sezonów kończył na ligowym podium. Gdy w edycji 2006/2007 po raz pierwszy pod rządami Bogusława Cupiała wypadł ze strefy medalowej, w dwóch kolejnych zdominował ligę i pod wodzą Macieja Skorży sięgnął po dwa tytuły mistrzowskie.
[ad=rectangle]
Od czasu ostatniego nieudanego szturmu na Ligę Mistrzów, gdy drzwi do piłkarskiego raju przed ekipą Roberta Maaskanta zatrzasnął APOEL Nikozja, Wisła stacza się w przeciętność. Sezony 2011/2012 i 2012/2013 zakończyła na 7. miejscu, przed rokiem uplasowała się na 5. pozycji, a w zakończonym w niedzielę sezonie zajęła 6. lokatę. To oznacza, że na powrót do rozgrywek UEFA krakowianie będą musieli poczekać kolejny rok, a brak realizacji celu sportowego postawionego w styczniu przez prezesa Roberta Gaszyńskiego może mieć wpływ na dalsze funkcjonowanie klubu z Reymonta 22. - Nieosiągnięcie wyznaczonego celu sportowego ma wpływ na realizację celu finansowego na 2015 rok. Nagroda za wynik sportowy będzie niższa, niż zakładał budżet, co stawia przed zarządem dodatkowe zadania - mówi sternik Wisły.

54-letni Gaszyński jest prezesem krakowskiego klubu od 7 stycznia. Gdy przejmował ster, zapowiedział nie tylko awans do rozgrywek UEFA, ale też poprawę płynności finansowej zadłużonej wówczas na ok. 12 mln zł spółki, podniesienie frekwencji przy Reymonta 22 oraz pozyskanie sponsora na koszulki I zespołu. Mało tego, Gaszyński gwarantował też, że kluczowa sprawa przedłużenia kontraktu z Semirem Stiliciem zostanie rozwiązana przed startem rundy wiosennej.

Pół roku później okazało się, że prezes Wisły poniósł fiasko na całej linii. Zastąpienie Franciszka Smudy Kazimierzem Moskalem nie poprawiło wyników I zespołu, a wręcz przeciwnie - za kadencji "Franza" Wisła zdobywała średnio 1,43 pkt/mecz, a za Moskala to tylko 1,07 "oczka" na spotkanie. Frekwencja przy Reymonta 22 w rundzie wiosennej była niższa niż jesienią, gdy fanów do przyjścia na stadion potrafiły zmobilizować apele p.o. prezesa Wisły Ludwika Miętty-Mikołajewicza, a perspektyw na pozyskanie nowych sponsorów krakowski klub nie ma i pozostanie uzależniony od wsparcia Bogusława Cupiała, które nie płynie już tak szerokim strumieniem jak przed laty, choć wyniki finansowe Telefoniki uległy poprawie. Natomiast w niedzielę Wisła oficjalnie poinformowała, że kontrakt Stilicia, czyli absolutnie kluczowego gracza i gwiazdy całej T-ME, nie zostanie przedłużony.

- Rozpoczniemy nowy sezon z Telefoniką na koszulkach. Na ten moment nie ma jeszcze fazy, w której negocjowane byłyby warunki kontraktu ze sponsorem koszulkowym. Nie jest zamknięty temat sponsora głównego. Zespół UFA pracuje intensywnie nad tym, choć nie jest to etap, w którym dokument jest na stole. Cel jest taki, by wpływy od sponsora innego niż Telefonika pojawiły się do końca 2015 roku. Natomiast brak premii za wynik sportowy to wyzwanie, które trzeba w najbliższym czasie uzupełnić. Mamy pomysł, ale na razie nie chcę o nim szerzej mówić - mówi Gaszyński. Prezes Wisły ma na myśli emisję obligacji, dzięki któremu do budżet klubu miałoby trafić ok. 4 mln zł.

Przed rokiem budżet Wisły podreperowało wytransferowanie Michała Chrapka do Catanii Calcio, która zapłaciła Białej Gwieździe za byłego młodzieżowego reprezentanta Polski ok. miliona euro. Gaszyński nie ukrywa, że tym razem łatanie budżetu transferami nie jest brane pod uwagę: - W tej chwili nie ma tematu transferu na zewnątrz.

Wisła ma nie tylko problem z bieżącymi wydatkami - piłkarze i pracownicy nie otrzymują pensji od kilku miesięcy - ale też ciągną się za nią stare długi. Prezes Gaszyński przekonuje jednak, że skoro klub otrzymał licencję na grę w T-ME w sezonie 2015/2016, to jego sytuacja nie jest tak zła, jak w poprzednich latach: - Otrzymaliśmy licencję, więc plan [spłaty zobowiązań - przyp. red] był na tyle wiarygodny, że Komisja przyznała nam licencję. Z podjętych zobowiązań musimy się wywiązać do końca września i tak - jest takie ryzyko, że możemy się z nich nie wywiązać i jest cały katalog sankcji, które mogą spaść na klub. Proszę jednak pamiętać o jednej rzeczy: świat nie zaczął się w 1 stycznia 2015 roku i nowy zarząd zaczął działalność ze zobowiązaniami z przeszłości, które w miarę możliwości realizujemy. Budżetu, nawet domowego, nie da się poprawić z dnia na dzień. Tym bardziej, jeśli zadłużenie jest znaczące. Czy Wisła ma na koncie środki potrzebne na spłatę zobowiązań? Gdybyśmy dziś mieli środki na spłatę zobowiązań, to nie zawieralibyśmy ugód z terminem spłaty do 30 września. Środki mają wpływać na bieżąco do klubu i one mają nam pozwolić na realizację zobowiązań. Chodzi między innymi o premię od sponsora za zajęcie szóstego miejsca i o wpływy ze sprzedaży karnetów na nowy sezon, który rusza 17 lipca.

Przed startem rundy wiosennej prezes Wisły zakładał, że średnia widownia na meczach przy Reymonta 22 będzie wynosiła 15 tys. Tymczasem granicę tę udało się przekroczyć tylko w derbowym spotkaniu z Cracovią, które obejrzało na żywo 23 307 osób, a to i tak mniej niż poprzednie "Święte Wojny" rozgrywane na nowym stadionie Wisły. Średnia frekwencja na wiosennych meczach Wisły to 11 544 osób, podczas gdy jesienią wynosiła 12 764 widzów.

- Kibic Wisły jest przyzwyczajony do wysokiego poziomu gry. Przychodzący na stadion Wisły kibic wymaga widowiska o odpowiedniej jakości. Drużyna musi mieć wyższą jakość. Pracujemy też nad podniesieniem komfortu na stadionie. Kibice Wisły zasługują na wyższe standardy oglądania meczu - mówi Gaszyński.

Krakowianom trudno będzie jednak uzyskać rzeczoną wyższą jakość zespołu, skoro Gaszyński otwarcie mówi o tym, że klub będzie zaciskał pasa. - Budżet wynagrodzeń w sezonie 2015/2016 będzie niższy niż w sezonie 2014/2015 - zdradza prezes.

Znalezienie w takich warunkach następcy Stilicia zakrawa na cud, z Reymonta 22 żegnają się też Łukasz Garguła, Ostoja Stjepanović i Dariusz Dudka, a Arkadiusz Głowacki czy Paweł Brożek nie stają się młodsi z każdym rokiem. O co w takim razie będą walczyli 13-krotni mistrzowie Polski w 2015/2016? Rozgrywkach, które zaczną z minus jednym punktem na koncie w ramach kary od PZPN za niewywiązanie się w terminie ze zobowiązań z poprzedniego procesu licencyjnego. Gaszyński zapewnia, że mimo trudności Wisłę nie będzie zadowalała sama obecność w T-Mobile Ekstraklasie: - Z określeniem celu zaczekajmy na finał rozmów transferowych. Bronienie się przed spadkiem nigdy nie zadowalało i nigdy nie będzie zadowalało Wisły - utrzymanie w ekstraklasie to nie jest cel naszego klubu. Konkretniejszy cel ustalimy przed startem sezonu, gdy będziemy wiedzieli, jaką kadrą dysponujemy.

Komentarze (10)
avatar
Bks Mariusz Sańczyk
9.06.2015
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Myślę że Cracovia ma szanse zdominować Kraków w najbliższych latach i pokonać Wisłę.Obiektywnie patrząc Jacek Zieliński robi tam bardzo dobrą robotę a Moskal nic nie wniósł jeden dobry mecz mie Czytaj całość
avatar
Krystian Kwapisz
9.06.2015
Zgłoś do moderacji
0
1
Odpowiedz
Swoja droge wisla jest sama sobie winna sciagajac szrot i nie zarabiajac chociazby na sprzedazy pilkarzy, nic dziwnnego jesli scoutami sa emerytowani zawodnicy tacy jak Zurawski, Kuzba. 
avatar
Krystian Kwapisz
9.06.2015
Zgłoś do moderacji
0
1
Odpowiedz
Szczerze mowiac czekalem ma to... Spokojnie sie klub odbuduje, na juniorach. Teraz musi sie wykazac kordynator pionu jumiorskiego. Odbuduja sie finansowo i mlodych wyszkola do repry. :)) Nie ja Czytaj całość
avatar
Dziewiątka
8.06.2015
Zgłoś do moderacji
0
1
Odpowiedz
W Krakowie chyba ktoś za bardzo sobie wziął do serca stare warszawskie powiedzenie, że: ,,jeżeli coś pozostaje po prawdziwym mężczyźnie, to tylko długi w knajpach/klubowych kasach/''. 
avatar
azazel pazuzu
8.06.2015
Zgłoś do moderacji
1
1
Odpowiedz
Lepiej w odpowiednim czasie zacisnąć pasa niż skończyć jak ŁKS czy Polonia W-wa 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.