Kibice uratują Wisłę? Innowacyjny projekt Białej Gwiazdy

Walcząca z finansowymi problemami Wisła Kraków ruszyła z crowdfundingowym projektem "Wisła Kraków to nasza historia", który ma celu odbudowę klubu przy pomocy wiślackiej społeczności. W 10 godzin po inauguracji akcji zebrano już ponad 30 tys. zł.

Maciej Kmita
Maciej Kmita

Od grudnia 1997 roku sekcja piłkarska Wisły Kraków należy do Bogusława Cupiała. Pod jego rządami Biała Gwiazda zdobyła aż osiem mistrzostw Polski, cztery razy kończyła ligę na drugim miejscu, a raz uplasowała się na trzeciej lokacie. W tym okresie tylu medali nie zdobył żaden inny klub Ekstraklasy, ale złota era Wisły skończyła się w 2011 roku.

W trzech ostatnich sezonach krakowianie lądowali poza ligowym podium, a problemy finansowe Tele-Foniki odbiły się też na budżecie klubu. Zadłużenie Wisły względem podmiotów zewnętrznych wynosi kilkanaście milionów złotych, nie mówiąc o długu wewnętrznym wobec Tele-Foniki, który szacuje się na ok. 80 mln zł.

Szukając dróg wyjścia z finansowej zapaści, Biała Gwiazda zwróciła się do idei crowdfundingu i zainicjowała projekt "Wisła Kraków to nasza historia". - To wspólna akcja, która łączy byłych i obecnych piłkarzy Białej Gwiazdy, kibiców oraz sympatyków naszego klubu. Razem chcemy pokazać, że Wisła Kraków to historia, która nie pozwala na przeciętność i od nas wszystkich będzie zależało powodzenie tego projektu. Wierzymy, że nasi kibice przyłączą się do akcji, której zwieńczeniem będzie mecz "Gwiazdy dla Białej Gwiazdy" - mówi prezes Wisły Robert Gaszyński.

Wspomniany mecz odbędzie się 10 października 2015 roku, a na boisku obecna drużyna Białej Gwiazdy zmierzy się z zespołem legend. W "Drużynie Gwiazd" zagrają m.in. Tomasz Frankowski, Kamil KosowskiMirosław Szymkowiak czy Maciej Stolarczyk, a w każdą środę o symbolicznej godz. 19:06 (1906 to rok powstania Wisły) klub będzie informował o kolejnych zawodnikach, którzy wystąpią w zespole Legend. "Dochód uzyskany z biletów i nagród pozwoli na spłatę części zobowiązań, przyczyniając się do stopniowej odbudowy wiślackiej potęgi" - zachęcają władze Wisły.

Pierwszym celem akcji "Wisła Kraków to nasza historia" jest zgromadzenie kwoty 380 tys. zł lub zapełnienie stadionu w stopniu odpowiadającym najwyższej średniej frekwencji po przebudowie obiektu, czyli 16 126. Cel drugi to przekroczenie kwoty 520 tys. zł lub zapełnienie trybun odpowiadające frekwencji na ostatnich domowych derbach z Cracovią (23 307). Ostatnim celem jest zgromadzenie co najmniej 740 tys. zł lub całkowite zapełnienie stadionu. Co ciekawe, w 10 godzin po starcie akcji kibice Wisły zebrali już ponad 30 tys. zł.
Licznik Wisły Kraków w 10 godzin po inauguracji akcji Licznik Wisły Kraków w 10 godzin po inauguracji akcji
Jak kibice mogą wspomóc Wisłę? Za pośrednictwem platformy fans4club.com - pierwszej w Polsce platformy zajmującej się finansowanie społecznościowym klubów sportowych. Finansowanie społecznościowe (crowdfunding) to forma finansowania projektów przez społeczności, które są wokół tych projektów zorganizowane. Przedsięwzięcie jest w takim przypadku finansowane poprzez dużą liczbę drobnych, jednorazowych wpłat dokonywanych przez osoby zainteresowane projektem. Finansowanie społecznościowe nie jest zbiórką publiczną, gdyż w przypadku akcji crowdfundingowej każdy jej uczestnik dostaje za swój udział tzw. nagrodę. Finansowanie społecznościowe klubów sportowych to nowa forma współpracy klubu oraz kibiców zarówno w Polsce jak i na świecie.
Wisła Kraków odzyska dawną pozycję w polskim futbolu?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×