Lewandowski najbardziej wpływowym człowiekiem polskiego sportu w 2015 roku

 / PAP/EPA/Peter Kneffel
/ PAP/EPA/Peter Kneffel

Napastnik Bayernu Monachium i kapitan reprezentacji Polski Robert Lewandowski wyprzedził prezesa PZPN Zbigniewa Bońka w rankingu magazynu "Forbes" na najbardziej wpływowych ludzi w polskim sporcie w 2015 roku.

- Dziękuję wszystkim, którzy we mnie wierzą. Cieszę się z odbioru mojej osoby. Myślę, że widać w tym przede wszystkim naturalność, bo cały czas jestem sobą. Cieszę się, że udało mi się wyprzedzić prezesa Bońka - powiedział Robert Lewandowski w nagraniu wideo odtworzonym podczas ogłoszenia listy 50 najbardziej wpływowych ludzi w polskim sporcie.

Konferencja odbyła się w siedzibie Polskiego Komitetu Olimpijskiego w Warszawie w Muzeum Sportu i Turystyki, a ranking został przeprowadzony przez miesięcznik "Forbes" i firmę badawczą "Pentagon Research".

Do dyskusji zasiedli profesor Gabriel Łasiński (Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu), Adam Pawlukiewicz (Project Manager w Pentagon Research, współtwórca rankingu), Krzysztof Domaradzki (dziennikarz "Forbesa", współtwórca rankingu), Maciej Sawicki (sekretarz generalny PZPN) i Wojciech Szaniawski (prezes zarządu Arskom Group).

- Dziś takie postaci jak Lewandowski osiągają nie tylko świetne wyniki sportowe, ale też kładą duży nacisk na autoprezentację. Inna sprawa, że popularność piłki nożnej sprawia, że coraz mniej rozmawiamy o siatkówce, pływaniu, czy koszykówce. Wpływ mediów na sport jest ogromny. I nadal rośnie. Nie oceniam tego, ale zwracam uwagę na ten fenomen, bo w tej chwili aspekt relacji mediów ze sportem jest niezwykle ciekawy - mówił profesor Gabriel Łasiński z wrocławskiego AWF-u.

Wtórował mu Wojciech Szaniawski, który na co dzień zajmuje się w Polsce wizerunkiem znanych osób i marek sportowych.

- Od kilku lat obserwuję zmianę w podejściu polskich sportowców do własnego wizerunku, na przykładzie nie tylko Roberta Lewandowskiego, ale też m.in. Grzegorza Krychowiaka, który zrobił ogromny postęp na każdym polu. Coraz więcej gwiazd rozumie, jak ważny jest to temat i że najlepsi zawodnicy na świecie zarabiają tyle samo z reklam, co z kontraktów sportowych - zaznaczył prezes zarządu agencji marketingu sportowego Arskom Group.

inf. prasowa
inf. prasowa

- Dobrze o naszych rodzimych piłkarzach świadczy fakt, że maksymalnie skupiają się na wartości sportowej. Aspekt biznesowy oddają w ręce profesjonalistów. Jesteśmy dumni, że mamy obecnie takich reprezentantów kraju. Sława i medialność to atut - dodał sekretarz generalny PZPN-u, Maciej Sawicki.

Krzysztof Domaradzki z "Forbesa" zwracał z kolei uwagę na rolę sportu w biznesie.

- Sport to obecnie najlepszy sposób reklamy. Spójrzmy np. na Olega Tinkowa. Biznesmen znajduje się w siódmej dziesiątce najbogatszych Rosjan, ale już pod względem popularności jest w czołówce. Zyskał rozpoznawalność dzięki kolarstwie. Inwestowanie w sport umożliwia też zbudowanie pozytywnego wizerunku. Ale trzeba naturalnie znaleźć do tego odpowiedni klub, sportowca lub wydarzenie sportowe - mówił.

Dobrym wynikiem Roberta Lewandowskiego zupełnie nie jest zaskoczony jeden z twórców rankingu Adam Pawlukiewicz.

- Nie oszukujmy się, piłka nożna to najpopularniejszy sport na świecie, zdominowała pozostałe, chociaż Polacy często nawet w teoretycznie "nudnych" dyscyplinach odnoszą sukcesy i rozkręcają je na ogromną skalę. Do tego stopnia, że stają się one bardzo popularne. Przykładem są skoki narciarskie - przyznał Project Manager w Pentagon Research.

Poza gwiazdą reprezentacji i prezesem PZPN Zbigniewem Bońkiem w pierwszej trójce znalazła się tenisistka Agnieszka Radwańska, jedna z najlepiej zarabiających sportsmenek świata. Na kolejnych miejscach uplasowali się Marcin Gortat, Kamil Stoch, Adam Małysz, Zygmunt Solorz-Żak, Justyna Kowalczyk, Czesław Lang i Robert Kubica.

Tworząc ranking najbardziej wpływowych ludzi w polskim sporcie "Forbes" i Pentagon Research sprawdził rozpoznawalność, wizerunek i obecność w mediach 160 osób. Sportowców i niesportowców oceniano osobno. Wyniki rozpoznawalności, wizerunku i obecności w mediach zsumowano w jednym kryterium, które stanowiło 50 procent oceny. Pozostałe 50 proc. to rozstrzygnięcia ekspertów, którzy wytypowali listy 50 kandydatur bez podziału na sportowców i niesportowców.

Lista 10 najbardziej wpływowych osób polskiego sportu:

1. Robert Lewandowski
2. Zbigniew Boniek
3. Agnieszka Radwańska
4. Marcin Gortat
5. Kamil Stoch
6. Adam Małysz
7. Zygmunt Solorz-Żak
8. Justyna Kowalczyk
9. Czesław Lang
10. Robert Kubica

Zobacz także: To dlatego Piotr Żyła odniósł swój największy sukces w karierze

Komentarze (0)