Dla działaczy klubowych jest oczywiste, że nowy stadion spowoduje odrodzenie klubu, który w latach 70. i 80. odnosił ogromne sukcesy w międzynarodowej piłce. Już teraz wykupiono ponad 6,5 tysiąca karnetów na rundę wiosenną, a przecież są jeszcze trzy miesiące do rozpoczęcia rundy. Marcin Ferdzyn, były prezes Widzewa Łódź (obecnie nikt nie pełni funkcji), uważa, że jest spora szansa, że podczas najlepszych meczów wiosennych frekwencja wyniesie nawet do 10 tysięcy fanów.
- Będzie to miejsce, gdzie nie wstyd kogoś zaprosić. Zwłaszcza ma to znaczenie dla przedsiębiorców. Spodziewamy się dochodów z tytułu sprzedaży lóż biznesowych - mówi. W większości nowoczesnych stadionów loże biznesowe są jedną z podstaw dla sukcesu finansowego. Zapraszanie partnera biznesowego na mecz jest coraz modniejsze.
Nowy stadion Widzewa, przypominający nieco obiekt Cracovii, jest dość nietypowy. Przede wszystkim to stadion otwarty. Nie jest odgrodzony od miasta żadnym wysokim płotem jak choćby Stadion Narodowy w Warszawie. A więc wchodzi się na niego prosto z ulicy, jak do budynku. Zresztą klub chce to wykorzystać. Część powierzchni będzie wynajmowana na biura, działalność komercyjną i prawdopodobnie, placówkę medyczną.
Z zewnątrz, od Alei Piłsudskiego, stadion jest niepozorny, choć efektowny.
Ojciec byłego prezesa, Jacek Ferdzyn, który jest architektem i projektantem stadionu, mówi, że ma on "charakter łódzki i widzewski". To dla niego istotne, jako że prywatnie jest kibicem Widzewa od ponad 40 lat.
Stąd część elewacji zrobiona z czerwonej cegły. Ma ona nawiązywać do brytyjskich korzeni klubu. Co do daty i okoliczności powstania Widzewa narosło wiele sporów.
W ostatnich latach forsuję się tezę, że klub został założony jako klub przy zakładach "Widzewskiej Manufaktury". Inna popularna teoria, przewijająca się od kilkudziesięciu lat, głosi, że wśród osób odpowiedzialnych za założenie TMRF Widzew (powstał w 1910 roku, istniał do 1915, zaś w 1922 roku powstał RTS, stąd rozbieżności) byli Anglicy oraz Szkoci. Dlatego jeśli ktoś będzie miał skojarzenia z Ibrox Park, siedzibą Glasgow Rangers, nie będzie to przypadkowe. Podobnie z Old Trafford, siedzibą Manchesteru United, którego część jest wykończona właśnie w tym stylu. Przez lata w odniesieniu do Łodzi używano zresztą nazwy "polski Manchester", ze względu na dominację przemysłu włókienniczego w obu tych miastach.
Jacek Ferdzyn nie ukrywa, że przez lata był zafascynowany brytyjskimi stadionami.
Na pewno nowy stadion Widzewa jest dobrą wizytówką miasta. I to w sensie dosłownym. Każdy kto wjedzie do miasta od strony Autostrady A1, będzie miał widok na stadion od prawej strony. Ten kto zdecyduje się wjechać pociągiem, zobaczy go od strony lewej. To dobry wstęp dla turystów, którzy kilka minut później będą oglądali efektowny Dworzec Łódź Fabryczna i odnawiane centrum.
- Na pewno dworzec i jego okolice, rewitalizowane kamienice w centrum oraz stadion wpisują się w odnowę miasta - zaznacza Jacek Ferdzyn. Ma być jednym z symboli odrodzenia miasta, które ma już nowoczesne połączenia z Warszawą i chce na tym w znacznym stopniu zbudować swój kapitał. I co ważne, zatrzymać stały odpływ mieszkańców
Może dlatego nowy stadion, w przeciwieństwie do starego, nie jest odcięty od linii kolejowej drzewami, tylko dumnie prezentuje się przyjeżdżającym.
ZOBACZ WIDEO Jerzy Dudek: To najlepszy rok reprezentacji po '82
Na życzenie władz miasta trybuna od strony torów (Północna) może być w części demontowana, na potrzeby koncertów.
Teraz tylko trzeba czekać aż do stadionu dostosują się piłkarzy, którzy w tej chwili grają zaledwie w III lidze (IV poziom rozgrywek) i ich szanse na awans są znikome. Muszą ustąpić pierwszeństwa lokalnemu rywalowi, Łódzkiemu KS. Wydaje się to jednak stanem przejściowym. Widzew jest jednym z tych kilku klubów, który ma największą bazę kibiców w kraju, obok Legii Warszawa i być może poznańskiego Lecha. Choć wszelkie badania w tym zakresie są dość umowne, zwłaszcza w czasach zorganizowanych akcji internetowych, które mocno zakrzywiają rzeczywistość.
[nextpage]
Widzew swoją niezwykłą popularność zawdzięcza wielkim sukcesom z przełomu lat 70. i 80. Drużyna w europejskich pucharach miała niebywałego pecha w losowaniach, co potem okazało się jej wielkim szczęściem. Widzew wyeliminował takie firmy jak Manchester City, Manchester United, Juventus Turyn, Rapid Wiedeń (wówczas bardzo mocny z Antoninem Panenką i Hansem Kranklem), najmocniejszy być może w Europie Liverpool FC czy Borussię Moenchengladbach. Większość tych historycznych spotkań rozgrywana była na stadionie ŁKS, który mógł pomieścić znacznie większą liczbę kibiców.
Widzew, jako klub robotniczy, nie powiązany ściśle z żadnym resortem (jak choćby Legia czy Wisła), stał się klubem całej Polski, takim jak dekadę wcześniej Górnik Zabrze Włodzimierza Lubańskiego. Ówczesny prezes, Ludwik Sobolewski, w doskonały sposób wykorzystywał koniunkturę, wysyłając często za darmo pamiątki i tworząc tym samym nieformalną bazę fanów.
Krzysztof Kirpsza, nieżyjący już wiceprezes klubu, opowiadał, że nawet od połowy lat 70. Sobolewski snuł w rozmowach z zaufanymi ludźmi marzenia o wielkim europejskim klubie, który mógłby dorównać potędze Dynama Kijów. Ten kontrowersyjny wizjoner był przekonany, że w odpowiednich warunkach polski klub może osiągnąć międzynarodową pozycję.
Jednym z warunków miał być oczywiście nowy stadion, na miarę rozwijającego się wzorcowego robotniczego osiedla okresu PRL, "Widzew Wschód". W zamyśle Sobolewskiego i jego współpracowników, stadion miał pomieścić 40 tysięcy widzów, mieć trzy płyty treningowe, halę sportową oraz całe zaplecze niezbędne do funkcjonowania klubu.
Realizacja marzenia nigdy nie doszła do skutku. Na części przestrzeni, między ulicami Milionową i aleją Przyjaźni, powstało osiedle Młodzieżowej Spółdzielni Mieszkaniowej, zaś reszta tego terenu przez lata służyła jako wysypisko śmieci i gruzu z okolicznych placów budów. W 2001 roku powstał tu park Widzewska Górka.
W międzyczasie stadion jedynie przerabiano. W połowie lat 90., tuż przed słynnymi meczami eliminacji Ligi Mistrzów z Broendby, Andrzej Pawelec, współwłaściciel klubu, zamówił (zresztą u Jacka Ferdzyna) dostosowanie obiektu do norm europejskich. Dorobiono miejsca dla prasy, zbudowano przejście na trybunę VIP, zadaszono część trybun, jednak z biegiem czasu stadion marniał gdy zestawiało się go z wyrastającymi w niesamowitym tempie w kraju obiektami.
Dziś, od tamtego momentu, mija 20 lat i Łódź, jako jedno z ostatnich dużych polskich miast, będzie miało nowoczesny obiekt. W międzyczasie, w 2006 roku, Ferdzyn stworzył projekt stadionu na prośbę Zbigniewa Bonka. To był jednak raczej zbiór szybkich rysunków do folderu reklamowego dla potencjalnych sponsorów. Potem przez kilka lat o nowy stadion walczył Sylwester Cacek, wieloletni prezes klubu. Chciał obiektu mogącego pomieścić 35 tysięcy widzów. Tłumaczył, że jeśli nie wywalczy się takiego od razu, to potem będzie ciężko o powiększenie. Pewnie jest w tym dużo racji, jednak nowi szefowie klubu uznali, że 18-tysięczny obiekt zaspokaja ich wymagania.
- Proszę zobaczyć na stadion we Wrocławiu. Wybudowano obiekt, który znacznie przekracza możliwości miasta i teraz świeci pustkami - mówi Marcin Ferdzyn.
Faktycznie obiekt we Wrocławiu został zbudowany z okazji mistrzostw Europy i może pomieścić 42 tysiące fanów. Ale średnia frekwencja nie przekracza 10 tysięcy. Dlatego kibice we Wrocławiu tęsknią za starym obiektem przy ulicy Oporowskiej, który byłby wypełniony po brzegi. Lechia Gdańsk, która walczy o tytuł, osiągnęła średnią 15 tysięcy, ale na stadionie mogącym pomieścić ponad 40 tysięcy osób nie wygląda to imponująco. Nawet stadion Legii Warszawa, gdzie w ostatnich miesiącach zbudowano lokalną potęgę, rzadko wypełnia się po brzegi, głównie wtedy, gdy klub gra hity ligowe albo spotkania w europejskich pucharach. Dlatego pomysł na 35-tysięczny stadion nie przekonał ani władz Łodzi ani nowych szefów klubu.
Otwarcie stadionu nastąpi prawdopodobnie 18 lub 19 marca, podczas meczu ligowego z Motorem Lubawa.
ZOBACZ WIDEO Lotto Ekstraklasa zapadła w zimowy sen. Kto zaskoczył, kto rozczarował?