Koronawirus. Kibice Wisły Kraków zasypują dziurę w budżecie
Podczas gdy księgowi klubów PKO Ekstraklasy dopiero liczą potencjalne straty wynikające z zawieszenia rozgrywek, kibice Wisły Kraków już zasypują przewidywaną dziurę w budżecie Białej Gwiazdy. Fani 13-krotnego mistrza Polski to wzór do naśladowania.
Zawieszenie rozgrywek i wiszące nad nimi widmo odwołania mogą natomiast poważnie zachwiać klubami. W wyjątkowo trudnej sytuacji znalazła się zwłaszcza Wisła Kraków, która powoli zaczęła stawiać na nogi po kryzysie organizacyjno-ekonomicznym z przerwy zimowej poprzedniego sezonu.
W ubiegłym roku klub wygenerował zysk w wysokości 6 mln i udało mu się zmniejszyć dług o 14 mln zł. Do spłaty wciąż pozostaje 28 mln zł, a wstrzymanie rozgrywek PKO Ekstraklasy albo dalsza gra przy pustych trybunach mogą sprawić, że Wisła utraci płynność finansową i znów znajdzie się nad przepaścią.
ZOBACZ WIDEO Koronawirus. Gwiazdy piłki nożnej apelują do kibiców! "Jestem ujęty odpowiedzialnością piłkarzy"22 marca Biała Gwiazda miała podjąć przy Reymonta 22 Legię Warszawa. Zysk z tego meczu klub szacował na ok. milion złotych. W związku z tym, że spotkanie miało zostać rozegrane bez udziału publiczności, kibice Wisły postanowili stworzyć "wirtualny stadion" i kupować bilety-cegiełki, dzięki czemu klub nie odczułby finansowych skutków gry za zamkniętymi drzwiami.
Wisła wyszła na przeciw kibicom i zorganizowała equity crowdfundingową emisję akcję. Rok temu podobna inicjatywa cieszyła się olbrzymi zainteresowaniem. Warte milion euro (to górny limit w tego typu przedsięwzięciach) akcje rozeszły się w dobę, czym kibice Białej Gwiazdy pobili europejski rekord crowdfundingu. Więcej TUTAJ.
Emisja akcji ma trwać do 13 kwietnia, ale wszystko wskazuje na to, że akcje rozejdą się wcześniej.
Zachowanie kibiców Wisły w ostatnich miesiącach jest doskonałą ilustracją powiedzenia o tym, że prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie. Rok temu to głównie dzięki pospolitemu ruszeniu fanów Biała Gwiazda przetrwała największy kryzys w historii i utrzymała się na powierzchni.
Przed startem rundy wiosennej poprzedniego sezonu wiślacy nie tylko nabyli warte 4 mln zł akcje, ale też pobili karnetowy rekord PKO Ekstraklasy, czym zapełnili konto klubu kolejnymi milionami złotych. Do tego trzeba doliczyć liczne spontaniczne zbiórki, a w lipcu ubiegłego roku pomoc kibiców klubowi została sformalizowana.
Stowarzyszenie Socios Wisła Kraków zostało sponsorem klubu - wartość kontraktu reklamowego (logo SWK znajduje się na koszulkach piłkarzy) to 1,02 mln na sezon. Łącznie w 2019 roku socios przekazało walczącemu o życie klubowi 1 246 935,87 zł.
Już teraz możesz nabyć akcje Wisły! #NIGDYNIEZGINIE
— Wisła Kraków SA (@WislaKrakowSA) March 13, 2020
https://t.co/zB881m4SdY pic.twitter.com/OO1gIqeBMm
1 000 000 PLN w 5 h 38 minut @WislaKrakowSA pic.twitter.com/ePQJsKweLq
— Jarosław Królewski (@jarokrolewski) March 13, 2020