Bogdan Wenta - twarz kampanii reklamowych

Zdjęcie okładkowe artykułu:
zdjęcie autora artykułu

Na wznoszącej fali popularności piłki ręcznej niektóre podmioty gospodarcze w Polsce postanowiły wesprzeć narodowe reprezentacje Polski. Sponsorami ZPRP zostali potentaci w swoich branżach: PKO BP, Era GSM, obecnie PGNiG, Atlas oraz Balcerzak i spółka.

Na rynku znaleźli się także reklamodawcy, którzy ograniczyli się do wykorzystania wizerunku trenera męskiej reprezentacji piłki ręcznej. Bogdan Wenta, bo o nim mowa, to najbardziej rozpoznawalna twarz polskiego szczypiorniaka w ostatnich latach.

Jako pierwsi w 2009 roku po szkoleniowca sięgnęli przedstawiciele koncernu Uniqua. Współpraca towarzystwa ubezpieczeniowego z trenerem była kontynuowana w roku następnym. Popularny "Wentyl" stał się bohaterem kolejnej kampanii reklamowej koncernu, co utrwaliło jego wizerunek na rynku ubezpieczeń. W drugiej odsłonie współpracy trener biało-czerwonych na tle boiska do piłki ręcznej "gorąco poleca" ofertę towarzystwa Uniqua. Reklama ukazywała się przed i w trakcie Euro 2010. Do kampanii wykorzystano kilka kanałów komunikowania się: kilkusekundowy spot telewizyjny, billboardy, codzienna prasa, strony www. Niewątpliwie było to niezwykle trafne posunięcie zważając na fakt, iż Bogdan Wenta został zwycięzcą 75. Plebiscytu Przeglądu Sportowego i TVP w kategorii "Trener Roku 2009". Kolejnym dowodem uzasadniającym celność działań koncernu ubezpieczeniowego był bardzo dobry występ "Orłów Wenty" na mistrzostwach Starego Kontynentu. Emocjonujące mecze, niezapomniane wrażenia i w efekcie historyczne IV miejsce dające bezpośredni awans do MŚ 2011. Te wydarzenia pozwoliły na pozytywne skojarzenia i utrwalenie nazwy firmy w świadomości potencjalnych odbiorców reklamy.

Kolejna oferta współpracy pojawiła się od jednego z największych producentów piwa w Polsce. Grupa Żywiec w swojej ostatniej kampanii reklamowej wykorzystała cztery popularne osobowości. Aktor Krzysztof Majchrzak, muzyk Wojciech Waglewski, bokser Tomasz Adamek i właśnie trener Bogdan Wenta mocno uatrakcyjniają przekaz reklamy. Współtwórca ostatnich sukcesów polskiej piłki ręcznej w swoim spocie telewizyjnym wygłasza kwestie, która jest swoistym trenerskim mottem. Wenta mówi o strachu i wyjaśnia czym jest porażka. Kończy słowami: [...] jeśli chcesz rządzić ludźmi, nie możesz ich pchać przed sobą, musisz sprawić, by podążyli za Tobą. Reklama może wzbudzać kontrowersje w pewnych środowiskach. Głównym argumentem jest niewychowawczy aspekt produktu, pod którym podpisuje się Wenta. Jednak należy przypomnieć, iż doskonale znany trener poprzez udział w reklamach przypomina szerokiej publiczności o swojej dyscyplinie.

Zaangażowanie trenera biało-czerwonych w kolejnej kampanii reklamowej świadczy o jego wyjątkowej osobowości. Niezachwiany autorytet, niezwykła charyzma, niecodzienny entuzjazm, świetnie sprawdzają się w przekazie medialnym.

Reklamodawcy, których nie można posądzić o brak profesjonalizmu bardzo świadomie wybrali pozytywny wizerunek Wenty. Chcą być kojarzeni z atutami szkoleniowca i prowadzonych przez niego drużyn. Sukces, wysoki poziom, obecność wśród najlepszych, profesjonalizm, trafne podejmowanie decyzji, bogate doświadczenie, gwarancja dobrej jakości. Cechy te utożsamienie z Bogdanem Wentą podnoszą atrakcyjność firmy, usługi bądź produktu. A to następnie wpływa na markę i decyduje o jej pozycji na rynku. Międzynarodowe doświadczenie i znajomość dyscypliny pozwala trenerowi na profesjonalne podejście do swoich zawodowych działań.

Świat mediów wykorzystuje popularne osobowości do lepszej komunikacji z potencjalnymi odbiorcami. Wiele kampanii reklamowych opartych jest o znanych aktorów, artystów czy sportowców.

Trener często odnosi się do polskiej siatkówki. Nie robi tego bez uzasadnionej przyczyny. "Siatka" stała się obok piłki nożnej najpopularniejszym sportem nad Wisłą. Bogdan Wenta z pełną świadomością przekuwa sukces sportowy na inne obszary. Wprowadził nową jakość do reprezentacji Polski i klubu Vive Targi Kielce. Przekonuje sukcesywnie działaczy i zawodników do działań pozasportowych. Nie wystarczy grać, trzeba jeszcze angażować się w inne sfery życia społecznego (akcje charytatywne, spotkania z młodzieżą szkolną, z kibicami, udział w imprezach okolicznościowych).

Niewątpliwie udział szkoleniowca polskiej "siódemki" w kampaniach reklamowych wpływa pozytywnie na popularyzację piłki ręcznej. Najbardziej rozpoznawalna twarz polskiego szczypiorniaka dba o obecność dyscypliny w mass-mediach i podnosi jej rynkową wartość.

Źródło artykułu: