Choć wyniki odcinka kwalifikacyjnego nie liczą się do klasyfikacji generalnej Rajdu Śląska, to mogą mieć znaczenie dla losów rywalizacji. Zgodnie z regulaminem cyklu ERC, na podstawie rezultatów uzyskanych w kwalifikacjach określana jest kolejność w jakiej czołowi zawodnicy ruszają do oesów podczas pierwszego etapu rajdu.
Ma to największe znaczenie podczas rajdów szutrowych, w których pierwsze załogi "czyszczą" trasę z luźnego szutru i piachu, co sprawia, że kolejni zawodnicy mają lepszą przyczepność i mogą uzyskiwać nieco lepsze czasy.
Z kolei w rundach asfaltowych - takich jak Rajd Śląska - lepiej jest jechać na początku stawki, ponieważ warunki na trasie pogarszają się z przejazdem każdej z załóg, szczególnie gdy pada deszcz. Stąd też odcinek kwalifikacyjny jest ważnym elementem rajdowej strategii.
ZOBACZ WIDEO: Magazyn PGE Ekstraligi. Komarnicki: Złe plotki rozsiewają ci, którzy dali się podpuścić przez tych łobuzów
Francuzi najlepsi w Zabrzu
Odcinek kwalifikacyjny GZM zaczerpnął swoją nazwę od Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - pierwszego w Polsce związku metropolitarnego i partnera imprezy. Organizatorzy przygotowali trasę o długości 3,05 km wytyczoną w Zabrzu-Mikulczycach.
Z tym wyzwaniem najlepiej poradzili sobie wiceliderzy punktacji mistrzostw - Mathieu Franceschi-Andy Malfoy. Francuzi potrzebowali 1:43,1 s na pokonanie oesu GZM. - Dobrze się czułem na tym odcinku. To ostatni rajd w sezonie, więc chcę mieć frajdę z tego startu. Sięgnięcie po tytuł będzie bardzo trudne, więc chcę cieszyć się jazdą i pokazać dobre tempo. Cieszę się, że będę pierwszy na trasie, bo każda kolejna załoga będzie wyciągać błoto i brud na drogę - komentował Franceschi.
Drugi czas uzyskali Włosi - Andrea Mabellini i Virginia Lenzi (Skoda Fabia RS Rally2), wolniejsi od zwycięzców o zaledwie 0,18 s. Najszybszymi z Polaków byli Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2), walczący o tytuł wicemistrzów Starego Kontynentu. Dwukrotni triumfatorzy Rajdu Śląska osiągnęli czas o 0,389 s gorszy niż Mabellini i Lenzi.
Czwarty rezultat był efektem jazdy Nowozelandczyków - Haydena Paddona i Johna Kennarda (Hyundai i20N Rally2, +0,664 s) - obrońców tytułu i liderów klasyfikacji mistrzostw. W czołowej piątce zmieścili się jeszcze Jon Armstrong i Eoin Tracy (Ford Fiesta Rally2, +0,755 s).
Ósme miejsce zajęli bracia Szejowie (Skoda Fabia Rally2 evo, +1,623 s). Liderzy punktacji mistrzostw Polski byli najszybsi ze stawki walczącej w RSMP. Na dziewiątej pozycji kwalifikacje zakończyli Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Skoda Fabia Rally2 evo, +1,810), a więc jedna z trzech załóg, która ma szanse wyprzedzić Szejów w wyścigu po tytuł.
Start i wieczorne show w Katowicach
Okazją do zobaczenia wszystkich samochodów rajdowych i krótkiej rozmowy z zawodnikami będzie uroczysty start rajdu na ulicy Dworcowej w Katowicach. Ceremonia rozpocznie się w piątek o godz. 18.
Współgospodarzem wydarzenia jest Miasto Katowice, więc kibiców w piątek czeka jeszcze kolejna atrakcja w stolicy województwa. Nieco ponad dwie godziny po ceremonii startu, w okolicach katowickiego Spodka rozpocznie się odcinek specjalny Katowice (1,85 km). Od godziny 20:05 widzów czeka spektakularne ściganie na zamkniętych i zabezpieczonych ulicach miasta.
Pierwszą próbę Rajdu Śląska będzie można obejrzeć także na antenie Motowizji oraz TVP Sport. Pierwsza ze stacji transmituje na żywo wszystkie odcinki specjalne polskiej rundy FIA ERC. Z kolei w TVP Sport widzowie będą mieli okazję zobaczyć odcinek Gmina Jasienica (w sobotę, 12 października od 11:00) oraz oes Województwo Śląskie, a więc finałową próbę rajdu, po której dowiemy się, kto został mistrzem Europy, a kto triumfował w krajowym czempionacie. Tę transmisję zaplanowano na niedzielę, od 16:05.
Do rywalizacji na ulicach Katowic załogi ruszać będą w odwróconej kolejności, co oznacza, że najszybsze i najmocniejsze samochody kibice zobaczą na końcu.
Z kolei w sobotę zawodnicy będą ruszać do poszczególnych oesów zgodnie z wynikami odcinka kwalifikacyjnego (poniżej).
Wyniki odcinka kwalifikacyjnego przed Rajdem Śląska 2024 - 8. rundą FIA ERC:
1. Franceschi/Malfoy (FRA/FRA, Skoda Fabia RS Rally2) 1:43,989 s
2. Mabellini/Lenzi (ITA/ITA, Skoda Fabia RS Rally2) +0,18 s
3. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +0,389 s
4. Paddon/Kennard (NZL/NZL, Hyundai i20N Rally2) +0,664 s
5. Armstrong/Treacy (IRL/IRL, Ford Fiesta Rally2) +0,755 s
6. Tempestini/Maior (ROU/ROU, Skoda Fabia RS Rally2) +0,972 s
7. Bonato/Bolloud (FRA/FRA, Citroen C3 Rally2) +0,972 s
8. Szeja/Szeja (POL/POL, Skoda Fabia Rally2 evo) +1,623 s
9. Matulka/Dymurski (POL/POL, Skoda Fabia Rally2 evo) +1,81 s
10. Kołtun/Pleskot (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +2,143 s
11. Gabryś/Syty (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +2,575 s
12. Grzyb/Binięda (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +2,828 s
13. Byśkiniewicz/Siatkowski (POL/POL, Skoda Fabia Rally2 evo) +3,043 s
14. Evans/Jackson (GBR/GBR, Toyota GR Yaris Rally2) +3,877 s
15. Kwiatkowski/Kozdroń (POL/POL, Skoda Fabia Rally2 evo) +4,62 s