Podczas pierwszego piątkowego etapu kierowcy mieli do pokonania dwie identyczne pętle o długości około 74 kilometrów. Ostatni odcinek każdej z nich, prawie 40-kilometrowa próba La Fatarella - Vilalba łączy w sobie nawierzchnię szutrową i asfaltową. Rodzaj nawierzchni miał naturalnie duże dla układu listy startowej.
Drogę dla rywali czyścił aktualny lider mistrzostw świata Thierry Neuville. Belg mógł więc zapomnieć o dobrych rezultatach, o czym świadczą zresztą kolejno 7., 8. i 9. czas kierowcy Hyundaia na pierwszej pętli. Równie niekorzystnie dzień rozpoczął Sebastien Ogier. Francuz, który wygrał w czwartek inauguracyjny superoes w Barcelonie, był 6. na otwarcie piątku. Mimo tego lider M-Sport Ford utrzymał prowadzenie w "generalce", choć jego przewaga nad zwycięzcą drugiego oesu, Ottem Tanakiem, zmalała do ledwie 0,1 sekundy.
Trzeci odcinek rajdu to pierwsza zmiana lidera, którym został niesamowicie szybki w drugiej połowie sezonu Tanak. Estończyk przegrał co prawda próbę Pesells z Jari-Mattim Latvalą (+1,9), ale wystarczyło to, by awansować przed Ogiera, który miał problemy w środkowej części odcinka i na mecie uzyskał czas gorszy od zwycięzcy o 20 sekund.
Finałową próbę pierwszej pętli o długości prawie 40 km wygrał Andreas Mikkelsen z Hyundaia. Drugi był Tanak, który umocnił się tym samym na prowadzeniu. Estończyk po cichu cieszył się też z niepowodzenia Latvali, który przebił oponę, a miał spore szanse na wyprzedzenie zespołowego kolegi po wygranej na OS3.
ZOBACZ WIDEO #dziejesiewsporcie: wzruszająca scena na mecie maratonu
Pech Latvali wykorzystał Elfyn Evans, który wskoczył na drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. Na trzecie awansował Dani Sordo, który od rozpoczęcia rajdu notuje progres na kolejnych odcinkach specjalnych.
Twardy bój w WRC2 toczą polscy kierowcy. Na dziewiątej pozycji po czterech oesach sklasyfikowany jest Kajetan Kajetanowicz, który jest drugim najszybszym kierowcą korzystającym z podwozia Forda. Przedostatnią lokatę w stawce blisko 20 zawodników zajmuje z kolei Łukasz Pieniążek.
Prowadzenie w WRC2 od czwartku utrzymuje Eric Camili w nowym Polo GTI R5 wystawionym przez fabryczny team Volkswagena. Drugi jest inny kierowca VW były mistrz świata Petter Solberg. Dopiero trzecie miejsce zajmuje tegoroczny mistrz Jan Kopecky w Skodzie Fabii R5.
Czołówka Rajdu Katalonii po 4 z 18 OS:
P. | Kierowca | Samochód | Czas |
---|---|---|---|
1 | Ott Tanak | Toyota Yaris WRC | 49:38.8 |
2 | Elfyn Evans | Ford Fiesta WRC | +11.7 |
3 | Dani Sordo | Hyundai i20 WRC | +19.2 |
4 | Andreas Mikkelsen | Hyundai i20 WRC | +23.2 |
5 | Sebastien Ogier | Ford Fiesta WRC | +24.4 |
6 | Sebastien Loeb | Citroën C3 WRC | +27.5 |
7 | Craig Breen | Citroën C3 WRC | +31.4 |
8 | Thierry Neuville | Hyundai i20 WRC | +37.8 |
9 | Esapekka Lappi | Toyota Yaris WRC | +41.2 |
10 | Jari-Matti Latvala | Toyota Yaris WRC | +45.3 |
20 | Kajetan Kajetanowicz | Ford Fiesta R5 | +2:36.1 |
31 | Łukasz Pieniążek | Škoda Fabia R5 | +16:06.1 |