Od sezonu 2016 motocykle z MotoGP będą wyposażone w jedno, identyczne oprogramowanie. Za jego opracowanie odpowiedzialna będzie firma Magneti Marelli, która już w tym sezonie dostarczyła elektronikę zespołom rywalizującym w kategorii Open. To właśnie na bazie tego systemu powstanie przyszłoroczne oprogramowanie.
[ad=rectangle]
Honda, Yamaha i Ducati będą mogły wprowadzić zmiany do oprogramowania, ale będą musiały być jednomyślne w tej kwestii. Równocześnie wspomniani producenci będą posiadać prawo weta w przypadku chęci wprowadzenia kolejnych zmian w elektronice przez Dornę, firmę zarządzającą MotoGP.
Ponadto w ciągu sezonu zawodnicy będą mogli skorzystać z siedmiu silników. Większy będzie również bak paliwa - jego pojemność wzrośnie z obecnych 20 litrów do 22 litrów. Minimalna waga motocykla według nowych przepisów wynosić będzie 157 kilogramów.
W sezonie 2016 w MotoGP nadal obowiązywać będą przywileje dla zespołów, które nie wygrały wyścigu począwszy od 2013 roku. Będą one obejmowały powiększony bak paliwa, możliwość dodatkowych testów i stosowanie opon z miękkiej mieszanki. Zmieni się jednak system utraty przywilejów.
Obecnie zespół traci jedno z uprawnień w momencie, gdy wygra wyścig, dwukrotnie zajmie drugie miejsce albo trzy razy stanie na najniższym stopniu podium. Począwszy od przyszłego roku, wprowadzony zostanie system punktów - trzy punkty za zwycięstwo, dwa za drugie miejsce i punkt za trzecie. Gdy któryś z teamów osiągnie próg trzech "oczek", nie będzie mógł już korzystać z powiększonego baku paliwa w swoim motocyklu.
Gdy któryś z zespołów osiągnie próg sześciu punktów, straci kolejne przywileje - możliwość odbywania dodatkowych testów i korzystania z miękkiej mieszanki opon. Ponadto do systemu punktów zaliczane będą także wyścigi, które odbędą się w deszczowych warunkach.