Żużel. Chce radykalnych decyzji. Liderzy mogliby zmieniać drużyny w trakcie sezonu

WP SportoweFakty / Katarzyna Łapczyńska / Na zdjęciu: Emil Sajfutdinow (z lewej) i Daniel Bewley
WP SportoweFakty / Katarzyna Łapczyńska / Na zdjęciu: Emil Sajfutdinow (z lewej) i Daniel Bewley

- Paradoksalnie wielkie pieniądze mogą niszczyć żużel w kilku ośrodkach szybciej niż ewentualny brak pieniędzy. Jestem przekonany, że władze patrząc na obecne poziomy cen zawodników, mają problem na oku - mówi żużlowy ekspert, Jacek Frątczak.

W tym artykule dowiesz się o:

Gigantyczne kontrakty oraz likwidacja limitów finansowych sprawiają, że należy bardzo skrupulatnie przeciwdziałać bankructwom klubów niż kiedykolwiek wcześniej.

Władze ligi oczywiście zdają sobie sprawę z zagrożenia, ale deklarują, że jedyne co mogą zrobić, to zadbać o rzetelny audyt po zakończeniu kolejnego sezonu, dokładnie zbadać finanse każdego z klubów, a w razie wykrycia niezapłaconych zobowiązać, wyrzucić zespół z rozgrywek. Z takim postawieniem sprawy zgadza się były menedżer klubów z Zielonej Góry i Torunia, Jacek Frątczak, choć obawia się, że może to nie wystarczyć.

- Moim zdaniem można przeprowadzać weryfikacje częściej niż raz w sezonie, ponieważ zdarzyć się mogą przypadki, w których audyt po sezonie będzie spóźniony i nie spełni swojej funkcji. Być może zdarzą się sytuacje, w których trzeba będzie decydować się na radykalne posunięcia także w trakcie sezonu - przyznaje ekspert.

ZOBACZ Polskie obywatelstwo dla Tarasienki "na biurku Prezydenta". Prezes mówi o szczegółach

Jego zdaniem dobrym pomysłem na zatrzymanie ewentualnego narastania zadłużeń mogłyby być regularne audyty, odbywające się przed każdym oknem transferowym. Biegli sprawdzaliby płynność finansową klubów i kontrolowali ich płatności. Gdyby na jednym z etapów sezonu wykryto poważne problemy finansowe, każdy z niespłaconych zawodników mógłby rozwiązać kontrakt bez żadnych konsekwencji i wzmocnić inną drużynę. Nie liczyłyby się przy tym limity zdobytych punktów.

- Każdy powinien płacić swoje zobowiązania na czas i dotyczy to również klubów żużlowych. Jeśli ktoś zalega z płatnością za kilka miesięcy, to zawodnik powinien mieć prawo opuścić taki zespół w trakcie sezonu. Na takim rozwiązaniu skorzystają nie tylko zawodnicy, ale także kluby. Nawet w najgorszym wypadku dany ośrodek skończyłby sezon z niewielkim zadłużeniem i za rok znów mógłby jeździć w elicie, jeśli tylko po sezonie zapłaciłby swoje zobowiązania. Konsekwencje ponosiłby za to już w trakcie trwania rozgrywek. Chodzi zarówno o konsekwencje sportowe, jak i wizerunkowe - dodaje Frątczak.

W historii dyscypliny nie brakuje przykładów zespołów, które nie wywiązały się z podjętych zobowiązań, szczególnie tych poza kontrolą władz ligi i nie poniosły z tego tytułu konsekwencji. Najbardziej stratni byli zawodnicy, którzy nie mieli szans na odzyskanie pieniędzy i po czasie orientowali się, że część sezonu ścigali się za darmo. Proponowany system wyeliminowałby takie ryzyko i sprawił, że konsekwencje swoich działań musiałby podjąć ten sam zarząd, który podpisał kontrakty.

- Ten rok potwierdza tezę, że wielkie pieniądze też mogą być problemem dla żużla, a prezesi klubów na kontrakty zawodników są w stanie przeznaczyć każde pieniądze. Jestem przekonany, że nawet jeśli kolejny kontrakt telewizyjny będzie gwarantował wypłatę nie 60, a 100 milionów złotych, to znów będziemy mówić o możliwych kłopotach. Wszystko zależy bowiem od nastroju działaczy, a te w tym roku wyglądają nader optymistycznie, zwłaszcza gdy porównamy to do sytuacji gospodarczej w kraju. Wierzę głęboko, że wypracowane zostaną odpowiednie bezpieczniki, które zapewnią stabilność dyscypliny, a praca tych, którzy wznieśli żużel w Polsce na najwyższy poziom, nie zostanie zdeprecjonowana brakiem rozsądku - dodaje Frątczak.

Czytaj więcej:
Bartosz Zmarzlik dziękuje fanom Motoru Lublin
Po bandzie: Zaskoczył panią Krysię

Komentarze (14)
avatar
DonLemon ACM and CKM
4.11.2022
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Musi być kilka "ofiar" wśród zawodników, żeby się skończyło licytowanie bez głowy, jak to było kiedyś w przypadku choćby Grega Hanckocka w Rzeszowie. Wypłacalność musi być mocniej w cenie niż l Czytaj całość
avatar
AngryWolf
3.11.2022
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Stworzyliście układzik darmozjadów to macie tego efekty. Mamy chronić prezesów przed nimi samymi? Przecież oni doskonale wiedzą czy wydają więcej niż mają. Wiecie dlaczego jest ta dyskusja o ba Czytaj całość
avatar
Kacper-U.L
3.11.2022
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Jacek po przygodzie z Apatorem gdzie sesją zdjęciowa ala Al Capone i ingerencją w pierwszy łuk na MA którą chciał skutecznie,brutalnie a przede wszystkim tym show wybić rywalom myśl o dokopaniu Czytaj całość
avatar
tomas68
3.11.2022
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Zmiana musi nastąpić wszędzie od związku począwszy kończąc na zawodniku. 
avatar
banc
3.11.2022
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Zmian musiałoby być więcej. Po pierwsze telewizja powinna płacić szybciej kasę. W tym roku w wielu wypadkach słyszeliśmy, że rozliczenie będzie jak TV zapłaci. Oni mają kasę z reklam na bieżąco Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.