Żużel. Półtora okrążenia: Pieniądze należy dzielić sprawiedliwie. To rekompensata dla klubów [FELIETON]

WP SportoweFakty / Katarzyna Łapczyńska / Na zdjęciu: pełne trybuny podczas meczu we Wrocławiu
WP SportoweFakty / Katarzyna Łapczyńska / Na zdjęciu: pełne trybuny podczas meczu we Wrocławiu

Czy należałoby zmienić sposób podziału pieniędzy z kontraktu telewizyjnego w PGE Ekstralidze? Nie. Obecna formuła jest sprawiedliwa. Pamiętajmy, że transmisje zabierają wszystkim klubom kibiców ze stadionów - pisze Marta Półtorak.

W tym artykule dowiesz się o:

"Półtora okrążenia" to cykl felietonów Marty Półtorak, byłej prezes Stali Rzeszów.

***

Obecnie kluby w PGE Ekstralidze dość sprawiedliwie dzielą się tortem finansowym. Najlepsi dostają 6,9 mln zł, najgorsi - 6,4 mln zł. Niektórzy działacze chcieliby to zmienić, tak aby mistrz Polski zgarniał większy kawałek dla siebie. W jakiś sposób jestem w stanie to zrozumieć, bo są dwie szkoły. Jedna z nich mówi, że zdobywcy tytułu należy się dodatkowa nagroda.

Osobiście bliższa jest mi druga szkoła, w myśl której podział pieniędzy z transmisji telewizyjnych jest niemal identyczny. Wynika to z faktu, że wpływy z kontraktu telewizyjnego to w jakiś sposób rekompensata za brak kibiców na stadionach. Chyba nikt z nas nie ma bowiem wątpliwości, że pokazywanie meczów PGE Ekstraligi na małym ekranie odbiera jakiś procent fanów.

ZOBACZ Nicki Pedersen: Musiałem odstawić leki, bo wchodziły mi już na głowę

Jeśli wprowadzimy zasady, w myśl których wypłata z transmisji telewizyjnych będzie uzależniona od pozycji w tabeli, to doprowadzimy do podziału PGE Ekstraligi na dwie części. Najlepsze kluby będą jeszcze lepsze i bogatsze, a te z dolnych rejonów tabeli będą miały się gorzej, a przecież każdy z ośrodków ponosi podobne koszty.

Trzeba też pamiętać, że kluby z górnej części tabeli zyskują za sprawą organizacji meczów półfinałowych i finałowych, które zwykle gromadzą pełne stadiony i gwarantują działaczom pokaźny zysk. Dlatego nie widzę potrzeby, by jeszcze dodatkowo wypłacać im większe transze z kontraktu telewizyjnego.

Jeśli dyskutujemy o podziale środków z kontraktu telewizyjnego, to pomyślałabym nad jakimś formatem, który wynagradzałby klubom szkolenie. Mam jednak na myśli faktycznie szkolenie, czyli odnoszenie sukcesów wychowanków, a nie poprzez kupowanie gotowych młodzieżowców z innych ośrodków. Jestem w stanie wyobrazić sobie jakiś fundusz, który wynagradzałby za zdobycie DMPJ czy innych rozgrywek juniorskich, ale pod warunkiem korzystania z wychowanków.

Cieszy mnie natomiast, że przy okazji dyskusji prezesów PGE Ekstraligi nie pojawia się temat jakichś nagłych zmian w regulaminie. Jeśli planować przyszłość, to z wyprzedzeniem. To bardzo ważne dla telewizji i klubów, by nie kreślić scenariusza tylko na kolejny sezon, ale nawet kilka lat do przodu. Dobrze, by już teraz kluby wiedziały, co spotka je w roku 2026.

Jeśli PGE Ekstraliga chce rozszerzyć rozgrywki o nowe zespoły w roku 2026 albo wprowadzić KSM, to należy decyzję w tej sprawie ogłosić już teraz i przygotować na to działaczy oraz kibiców. Chociażby z tego względu, że mamy kluby, w których zawodnicy podpisują wieloletnie kontrakty. Chociażby w Betard Sparcie Wrocław kilku żużlowców ma umowy do końca 2024 roku, a klub z Dolnego Śląska lubi się zabezpieczać na przyszłość i kto wie, czy za chwilę zawodnicy nie przedłużą swoich kontraktów. Jeśli potem okaże się, że doszło do zmian w regulaminie, obie strony będą mieć kłopot.

Marta Półtorak

Czytaj także:
Prezes Wilków Krosno po raz pierwszy skonfrontuje się z rywalami. Jak go przyjmą?
Znaleźli go w internecie. Podpisał nowy kontrakt w Motorze

Komentarze (11)
avatar
Plastnewman
23.11.2022
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Pani Marto - czy naprawdę wypada by szanująca się business woman zamiast siedzieć w zaciszu gabinetu Alei Pod Kasztanami pisała tak nieprawdopodobne utopijne bzdury promujące "bylebycie" i nagr Czytaj całość
avatar
Frank F
23.11.2022
Zgłoś do moderacji
0
1
Odpowiedz
@Gigant0502: Pani Marta tylko z zamiłowania jest komunistką, gdyż jako prowadząca swój interes to kapitalistka pełna gębą. Czy u pani w firmach daje pani wszystkim po równo? A może stosuje pani Czytaj całość
avatar
Frank F
23.11.2022
Zgłoś do moderacji
0
2
Odpowiedz
@tomas68: Tak tak. Lepiej żebyśmy mieli stadjoniki jak w Szwecji czy Danii, żeby był to sport piknikowy? Czy ty widzisz co piszesz? Bawią mnie ludzie, którzy widzieli żużel i atmosferę tylko w Czytaj całość
avatar
tomas68
23.11.2022
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Właśnie te pieniądze zniszczyły ten sport. 
avatar
Robert Mutu
23.11.2022
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Trzeba dawać w zależności od "oglądalności" tzn ilości widzów w TV per której drużynie kibicują. To proste jak jakiś mecz ogląda 5000 osób, a inny za godzinę 100 000 to wiadomo kto jaką miał og Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.