To jedna z najważniejszych imprez sportowych w Polsce. Słabe wyniki sprzedaży dają do myślenia

WP SportoweFakty / Kacper Ginter / Kartoniada podczas GP na PGE Narodowym w 2017 roku
WP SportoweFakty / Kacper Ginter / Kartoniada podczas GP na PGE Narodowym w 2017 roku

W Polsce nie ma zbyt wielu imprez sportowych, które co roku generują tak duże zainteresowanie jak runda żużlowego Grand Prix na PGE Narodowym. W tym roku po raz pierwszy od 2015 roku, organizatorzy mogą mieć problem, by sprzedać wszystkie bilety.

W tym artykule dowiesz się o:

Sytuacja jest alarmująca, bo w ciągu prawie trzech miesięcy, sprzedało się jedynie 28 tysięcy biletów, co jest zdecydowanie najsłabszym wynikiem w historii tej imprezy.

Gdy w 2014 roku władze żużla ogłosiły powrót tego sportu do Warszawy, komplet 55 tysięcy biletów sprzedał się w mniej niż dobę. W latach 2016-2019 sprzedaż również szła błyskawicznie i była praktycznie kończona już po świętach Bożego Narodzenia. W każdym z ostatnich sezonów, przed imprezą do kupienia były już tylko pojedyncze wejściówki. Tym razem do sprzedania jest jeszcze połowa biletów, co już samo w sobie jest gigantycznym zaskoczeniem dla przedstawicieli PZM.

Sytuacja nie jest optymistyczna

Powodów kiepskich wyników sprzedaży jest wiele, a wśród nich jest kiepska sytuacja finansowa Polaków, słabszy zeszłoroczny sezon Grand Prix, być może także przesycenie sukcesami Bartosza Zmarzlika, organizacja mistrzostw świata w aż czterech polskich miastach, a być może także także usterka elementu dachu na PGE Narodowym, która spowodowała zamknięcie obiektu na miesiąc.

ZOBACZ Wielka impreza i pakiet sponsorski dla klubu z PGE Ekstraligi? "Rozmowy trwają"

- Po czasowym zamknięciu PGE Narodowego pojawiały się głosy, że powinniśmy zawiesić sprzedaż biletów na Grand Prix. Nie musieliśmy jednak tego robić, bo w rzeczywistości sprzedaż zawiesiła się sama. W ostatnim miesiącu sprzedaliśmy zaledwie kilka tysięcy biletów, a przecież wcześniej właśnie w okresie świątecznym sprzedawaliśmy ich najwięcej - mówi nam jeden z ważnych przedstawicieli PZM, które organizuje zawody na PGE Narodowym. Działacze nie potrafią jednak precyzyjnie wskazać powodów mniejszego zainteresowanie imprezą.

Na szczęście na razie organizatorom nie grożą problemy finansowe, bo choć budżet imprezy wynosi każdorazowo przynajmniej 6-7 milionów złotych, to PZM wciąż może liczyć na wsparcie sponsorów. Po raz kolejny głównym partnerem imprezy ma zostać spółka Orlen,  a wszyscy liczą, że w najbliższym czasie swoje wsparcie ogłosi także ministerstwo sportu.

To groźny sygnał dla klubów

- W 2022 roku zawody odbyły się po dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią, ale wtedy praktycznie nie prowadziliśmy sprzedaży, bo większość biletów sprzedaliśmy jeszcze w 2019 roku. Ta edycja jest więc dla nas tak naprawdę pierwszym sprawdzianem w nowej, popandemicznej rzeczywistości - mówi media manager PZM Warsaw FIM SGP of Poland, Przemysław Szymkowiak.

- To jasne, że w ostatnich latach ludzie przyzwyczaili się do oglądania zawodów sportowych w telewizji i coraz trudniej zachęcić ich do odwiedzania stadionów. Do zawodów zostało nam jeszcze 120 dni. Sezon żużlowy startuje na początku kwietnia i liczymy, że to także będzie bodziec dla kibiców. Planujemy też niezależne działania promocyjne. PGE Narodowy to bardzo duży obiekt, pamiętajmy, że w realiach żużla najczęściej obracamy się wokół wypełnionych stadionów przy liczbie około 15 tys. kibiców, bo takie mamy obiekty. 40-50 tys. widzów na pojedynczych zawodach to bardzo dobry wynik, na który liczymy, a obecnie na zawody sprzedano około 28 tys. biletów - dodaje Szymkowiak.

Na tle innych dyscyplin, charakterystycznym elementem Grand Prix Polski w Warszawie jest większość fanów na trybunach stanowią przybysze z innych miast, którzy wyjazd na GP traktują jako weekend w stolicy Polski i wybierają się tam całymi rodzinami lub ze znajomymi.

Słaba sprzedaż biletów na Grand Prix Polski w Warszawie to bardzo kiepski sygnał nie tylko dla PZM, ale przede wszystkim dla żużlowych klubów. Działacze wydali w trakcie ostatniego okna transferowego gigantyczne pieniądze, a w budżetach klubów założono duże wpływy z biletów. Widać jednak wyraźnie, że przyciągnięcie fanów na stadiony z każdym sezonem staje się trudniejsze. Spory udział w tym, poza pandemią, ma także nowy kontrakt telewizyjny na żużlowe transmisje, który gwarantuje fanom żużla możliwość obejrzenia nie tylko wszystkich meczów PGE Ekstraligi, ale także większości spotkań I i II ligi. Nie ma się więc co dziwić, że frekwencje na stadionach są coraz niższe, a wraz z nimi spadają przychody klubów z tego tytułu. Aby jednak opłacić rekordowe kontrakty, działacze będą musieli choćby spróbować odwrócić negatywny trend.

Mateusz Puka, dziennikarz WP Sportowefakty

Czytaj więcej:
Unia Leszno pod olbrzymią presją
Bez sensacji w turnieju Darcy'ego Warda

Komentarze (50)
avatar
Kitas5
14.01.2023
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Problemów takiej sprzedaży jest wiele i kazdy w praktyce na siebie oddziałuje. Czytaj całość
avatar
tomas68
14.01.2023
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
30 lat pompowania kasy w prywatnego pasożyta i to z pełną świadomości że robi się nas w ogromnego balona. A to wszystko za pełną zgodą, wiedzą wszelkiej maści naciągaczy typu działacze,politycy Czytaj całość
avatar
yes
14.01.2023
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Na siłę robią z Warszawy żużlowe miasto. Byłoby dobrze gdyby się przekonali, że żużel to nie tylko napływ gotówki! 
avatar
Nie wspieram Ukrainy
14.01.2023
Zgłoś do moderacji
0
3
Odpowiedz
@Ela 28: Doucz się, że Toruń ma GP, bo ma dach i w tym okresie to jest jedyny pewny station, gdzie można planować zawody bez ryzyka ich odwołania. 
avatar
Alfer 2015
14.01.2023
Zgłoś do moderacji
0
2
Odpowiedz
...dlaczego teraz piszą o "przesyceniu " sukcesami Zmarzlika , skoro tydzień temu zgraja płatnych i wynajętych hejterów piała hymny pochwalne i udowadniała, że taki 5 x MISTRZ ŚWIATA w Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.