Żużel. Półtora okrążenia: Trzeba tylko przyklasnąć. Gratuluję takiej sytuacji [FELIETON]

WP SportoweFakty / Patryk Kowalski / Na zdjęciu: Tai Woffinden (po lewej) i Maciej Janowski
WP SportoweFakty / Patryk Kowalski / Na zdjęciu: Tai Woffinden (po lewej) i Maciej Janowski

Miło, że klub wykazały zyski. To jest bardzo komfortowa sytuacja dla całego środowiska. Sport na pewno jest jednym ze sposobów na reklamę. Jednak wszystko jest obarczone pewnym ryzykiem - pisze Marta Półtorak.

"Półtora okrążenia" to cykl felietonów Marty Półtorak, byłej prezes Stali Rzeszów.

***

Miło, że klub wykazały zyski. O ile sobie przypominam, jeszcze kilkanaście lat temu takie sytuacje się nie zdarzały. Wówczas wszystkie środki były niemalże rozdysponowywane od ręki, chociażby na sprzęt dla juniorów, szkółkę czy uposażenie zawodników. Dobrze, że tak się teraz dzieje, bo to oznacza, że te pieniądze mogą być przeznaczone na różne cele. To jest bardzo komfortowa sytuacja dla całego środowiska. Trzeba tylko przyklasnąć. Gratuluję takiej sytuacji.

Stratę odnotował za to GKM. Na pewno nie jest to komfortowa sytuacja dla miasta, ale jako udziałowiec jakiś obowiązek na nim ciąży i musi wesprzeć klub. Jeśli chodzi o KS Apator Toruń, to ten minus z pewnością pokrywa właściciel i żadnych obaw nie ma. W tych przypadkach z jednej strony nie ma się o co martwić, a z drugiej chyba nie do końca pomagają inni.

W takiej sytuacji finansowej polskich klubów nie ma groźby upadków, choć może się to zmienić z dnia na dzień. Ktoś może zaryzykować i nie mieć pokrycia od sponsorów. Działalność sportowa w większości przypadków opiera się na wpływach od różnych firm, dlatego co roku trzeba dbać o budżet klubowy i przekonywać różne przedsiębiorstwa, że warto w dany ośrodek inwestować.

ZOBACZ WIDEO: Żużel. Rewelacyjne informacje od Patricka Hansena. Zdradził, kiedy wsiądzie na motocykl

Gdy reprezentowałam Stal Rzeszów, to należała ona do nielicznych, którzy byli audytowani w pierwszym terminie. Niestety w innych miejscach pojawiały się problemy finansowe. W przeszłości na nieszczęście mieliśmy wiele upadków klubów.

Sport na pewno jest jednym ze sposobów na reklamę. Oczywiście należy prowadzić działania szerokie i nie pozostawać wiernym, tylko jednemu. Nie wyobrażam sobie, aby ktoś tworzył marketing wyłącznie poprzez sport i nie prowadził żadnych innych działań. Mimo wszystko, żeby dobrze wypromować dany produkt, należy to robić w sposób wielokanałowy.

Jeśli chodzi o samych sponsorów, to nie wiem, jak to dokładnie wygląda teraz, ale kiedyś moja firma w zamian za wsparcie finansowe drużyn, mogła jedynie liczyć na ekwiwalent marketingowy. Trzeba pamiętać, że przeznaczonych na zespół pieniądze nie da się odzyskać. Odpowiedzialny sponsor tytularny stara się dbać o finanse danego klubu i nie wyobrażam sobie, aby pozwolił mu upaść.

Nie powinno być tak, że wydając środki na działalność sportową, traci się na wizerunku przez problemy jakiegoś ośrodka. Szczególnie gdy nie ma się większego wpływu na jego działanie. Aczkolwiek pojawienie się w nazwie drużyny, w której nie dzieje się najlepiej, nie przynosi zaszczytu. Na pewno w takim wypadku należy jak najszybciej reagować. Dlatego moim zdaniem taka firma powinna mieć dostęp do wyników finansowych klubu. Trzeba pamiętać, że takie przedsiębiorstwo niejako użycza swojej marki i to nie powinno mu przynosić jakichś reperkusji.

Jednak wszystko jest obarczone pewnym ryzykiem. Kibice we wszystkich dyscyplinach sportowych w momencie porażek mają w zwyczaju szukać winnych i nieraz obrywa się sponsorowi, który niekoniecznie jakąś winę ponosi. To jest trochę bolesne dla przedstawicieli takiej firmy.

Marta Półtorak

Czytaj także:
Żużel. Martin Vaculik: Posiadam silniki, by być najlepszym na świecie
Dawny mistrz zachwalał "wywiad" Putina. Tak odpowiedział mu Rosjanin

Komentarze (2)
avatar
Rache
14.02.2024
Zgłoś do moderacji
1
1
Odpowiedz
Cienka jak folia. 
avatar
Möchomorek
13.02.2024
Zgłoś do moderacji
0
5
Odpowiedz
Paniusia a ty zauważyłaś, że to "zyski" z 2022 roku i jak wyglądał 2021? To pisze biznewomen ... no cóż ... reklamy sobie pani nie robi. 

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.