Mówi o możliwej rewolucji w polskim sporcie. Staniemy się światowym gigantem!

WP SportoweFakty / Anna Klepaczko / Na zdjęciu: Sebastian Świderski, prezes PZPS
WP SportoweFakty / Anna Klepaczko / Na zdjęciu: Sebastian Świderski, prezes PZPS

Ostatnie decyzje w Canal+ mogą wywołać lawinę i sprawić, że polski sport stanie się jeszcze lepiej opłacany, a przynajmniej część lig w naszym kraju zyska miano czołowych rozgrywek w skali świata.

Niedawno ogłoszony kontrakt na prawa telewizyjne do PGE Ekstraligi wywołał gigantyczne poruszenie w środowisku sportowym. Działaczom żużlowym udało się wynegocjować umowę, na którą z zazdrością mogą patrzeć nawet przedstawiciele piłki nożnej. Trzyletni kontrakt na lata 2026-2028 wart jest 214,5 mln złotych. Za siedemdziesiąt meczów ligowych w sezonie Canal+ zapłacił aż 71,5 mln złotych!

Na tak korzystny przelicznik nie mogą liczyć nawet działacze PKO Ekstraklasy, której kontrakt opiewa obecnie na 310 mln złotych. Ale nie dość, że od tej kwoty należy odliczyć około 40 mln złotych na realizację meczów, to dodatkowo pokazywanych jest aż 306 spotkań. Łatwo obliczyć, że jeden mecz wart jest więc sporo mniej niż w przypadku transmisji żużlowych.

W roli "kopciuszka" występuje w tym przypadku choćby bardzo popularna w naszym kraju PlusLiga, której kontrakt z Polsatem - z nieoficjalnych źródeł - opiewa rocznie na około 10 mln złotych. W tym przypadku również mowa o dwukrotnie większej lidze, w której w zeszłym roku rozegrano aż 279 meczów. O innych dyscyplinach trudno nawet wspominać, bo jeszcze niedawno część z nich musiała płacić telewizjom za wyprodukowanie sygnału, by te w ogóle zgodziły się je transmitować.

- To nie żużel jest przepłacony, tylko reszta po prostu niedoszacowana. Władze żużlowej ligi bardzo mocno pracowały na taki sukces i cały czas udoskonalają swój produkt. Całkiem prawdopodobne, że kolejne kontrakty na żużlowe prawa będą w naszym kraju jeszcze wyższe. Dzisiaj kibice chcą oglądać najlepszych na świecie, a stacje telewizyjne nie mogą ignorować tych potrzeb. Przy mizerii polskiej piłki, wzrost pozostałych dyscyplin wydaje się naturalną sprawą. Dziś widać to wyraźnie po żużlu - mówi nam Andrzej Placzyński, który od lat jest ekspertem w kwestii sportowych praw telewizyjnych i osobiście uczestniczy w wielu przetargach.

Informacja o nowej umowie w żużlu wywołała największe poruszenie w siatkówce. Dyscyplina od lat ma w Polsce status numer dwa, ale o wielkich pieniądzach wciąż może jedynie pomarzyć. Do tej pory prawa do rozgrywek przekazywane były Polsatowi, a stacja nie musiała obawiać się licytacji z innymi chętnymi. Niedługo jednak władze poszczególnych klubów mogą wymóc zmianę polityki i drastyczne wzrosty kwot za prawa telewizyjne.

- Nie jest żadną tajemnicą, że liga siatkówki - przynajmniej w teorii - wydaje się mieć potencjał jeszcze większy niż ta żużlowa. W naszym kraju grają najlepsi zawodnicy na świecie, liga ma znakomitą opinię, a dyscyplina jest nawet popularniejsza niż żużel. W takiej sytuacji wielkie pieniądze za prawa do pokazywania wydają się oczywistą sprawą - przyznaje Placzyński.

Już dziś w PlusLidze gra wielu czołowych zawodników na świecie, a przecież kluby nie dostają od centrali gigantycznych pieniędzy. Gdyby wartość kontraktu wzrosła choćby kilkukrotnie, to żadne inne rozgrywki na świecie nie mogłyby się równać z ligą w Polsce. Nasze kluby byłoby stać na opłacenie każdego najdroższego siatkarza świata. W porównaniu do 71,5 mln złotych za prawa do PGE Ekstraligi, ewentualny kontrakt na 80-100 mln złotych dla siatkarskiej ligi nie wydaje się czymś nieosiągalnym.

- Sport zawsze będzie oglądany w telewizji, a stacje telewizyjne będą inwestować w to miliony złotych. Ostateczne kwoty zależeć będą od okoliczności, ale także sprawności menedżerów. Ceną za żużel nie jestem zdziwiony, bo często bywam na meczach we Wrocławiu i jestem zachwycony oprawą. Nie ma przy tym nawet znaczenia, że dyscyplina jest dostępna tylko w kilkunastu polskich miastach. Najważniejsze, że ma rzeszę fanów i dociera do wielu mieszkań w Polsce. Jestem przekonany, że dziś inne dyscypliny będą brały przykład z PGE Ekstraligi, a to może doprowadzić do rewolucji w naszym sporcie. Myślę, że działacze dojrzewają do tego, by oczekiwać za prawa jeszcze większych pieniędzy - dodaje Placzyński, założyciel spółki SportFive zajmującej się marketingiem sportowym.

Mateusz Puka, dziennikarz WP SportoweFakty

Czytaj więcej:
Fatalna wiadomość dla Unii Tarnów
Kolejny transfer do Canal+. To zaskoczenie

Komentarze (12)
avatar
sed18
13.03.2024
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Jest efekt mądrości środowiska siatkarskiego.Gdy pchał się na silę Czarnecki szybko się go pozbyli i mają tego efekt 
avatar
JARASS
12.03.2024
Zgłoś do moderacji
1
1
Odpowiedz
Nie ma co zazdrościć p.Placzyński, tylko wziąć się w garść i odpowiednio wypromować siatkówkę.Towar jest tyle wart,ile ktoś chce za niego zapłacić. 
avatar
gp56
12.03.2024
Zgłoś do moderacji
0
2
Odpowiedz
Żużel to faktycznie sport o ogólnoświatowym zasięgu. Poza Europą to chyba nikt tego już nie uprawia. A chyba w Anglii też upadły jakieś kluby. Kiedyś była jeszcze Australia i Nowa Zelandia, ale Czytaj całość
avatar
Möchomorek
12.03.2024
Zgłoś do moderacji
1
1
Odpowiedz
Gra w dart, bierki czy picipolo też może być światowa. Jednak 5 krajów (Polska, Dania, Szwecja, Anglia i Australia) nie stworzy, że staniemy się światowym gigantem! To że Canal zainwestował na Czytaj całość
avatar
Mtb
12.03.2024
Zgłoś do moderacji
5
0
Odpowiedz
Tylko klienci zapłacą dużo większy abonament... 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.