Cały czas ryzykują swoje życie. Jeden błąd może doprowadzić do tragedii

WP SportoweFakty / Michał Szmyd
WP SportoweFakty / Michał Szmyd

- Żużel jako dyscyplina często sam siebie nie docenia. Czołówka światowa to ultraprofesjonaliści w porównaniu do innych dyscyplin - mówi Marcin Kwiatkowski. Psycholog opowiada, w jaki sposób zawodnicy radzą sobie z trudnościami i osiągają sukcesy.

Nie jest żadną tajemnicą, że żużel to jedna z najbardziej niebezpiecznych dyscyplin sportowych. W końcu to właśnie tutaj zawodnicy siadają na motocykle bez hamulców i wjeżdżają w ciasne łuki w czwórkę z prędkością przekraczającą 100 kilometrów na godzinę. To wszystko sprawia, że lista ofiar "czarnego sportu" jest bardzo długa.

"Ultraprofesjonaliści"

Nie dziwi więc, że żużlowcy często są bardzo mocno obciążeni psychicznie, gdyż z każdym wyjazdem na tor walczą, nie tylko o wygraną, ale też o własne życie. W konsekwencji wielu z nich współpracuje z psychologami sportu. Jak zdradza w rozmowie z WP SportoweFakty Marcin Kwiatkowski, nawet dla pięściarzy żużel jest jedną z najbardziej szanowanych przez nich dyscyplin.

ZOBACZ WIDEO: Maciej Janowski: Nie spodziewałem się takiego piekła

- Żużel jako dyscyplina często sam siebie nie docenia. Czołówka światowa to ultraprofesjonaliści w porównaniu do innych dyscyplin. Żużlowcy są w stanie przyjąć niewiarygodne obciążenia fizyczne i psychiczne, często nawet niewspółmierne do wymagań ich dyscypliny - tłumaczy właściciel Sport and Minds, które zajmuje się psychologią sportu i treningiem mentalnym.

- Mają oni bardzo mocne charaktery, determinację i chęć odniesienia sukcesu. Skoro takich osób jest wiele, to rywalizacja staje się ogromna, co jeszcze bardziej komplikuje "czarny sport". Zwykli ludzie praktycznie nie spotykają się z tak wielkim obciążeniem w tak krótkim okresie, jakim jest jeden bieg (około 60 sekund - dop.red.) - dodaje.

Jak podkreśla, na najwyższym poziomie spora grupa zawodników korzysta z treningów psychologicznych i psychomotorycznych. Mają oni do dyspozycji, chociażby programy komputerowe, treningi w oparciu o rzeczywistość wirtualną, analizę ruchu 3D czy monitoring psychofizjologiczny. Na podstawie tych narzędzi i procedur psycholodzy są w stanie przykładowo określić, w jaki sposób stres wpływa na pracę serca, napięcie mięśni czy przebieg fal mózgowych żużlowca podczas rywalizacji. W kolejnym etapie natomiast zaproponować trening, który pomoże wprowadzić organizm zawodnika w taki stan, aby jego start był maksymalnie efektywny.

Źródło: Archiwum prywatne/ Marcin Kwiatkowski
Źródło: Archiwum prywatne/ Marcin Kwiatkowski

- Tworzy się profile żużlowców, które zawierają w sobie takie parametry jak: czas reakcji, koordynację wzrokowo-ruchową, szybkość i dokładność spostrzegania, koncentrację uwagi itp. Dzięki tym informacjom wiemy jakie atrybuty chcemy rozwijać, aby zawodnik polepszał swoje umiejętności - wyjaśnia nasz rozmówca.

Zrozumienie przyczyn porażki

Wielokrotnie się zdarza, do czego są przyzwyczajeni kibice "czarnego sportu", że po meczu zawodnicy powód słabszej postawy w zawodach zrzucają na nawierzchnię toru lub sprzęt, z którego skorzystali. Marcin Kwiatkowski nie twierdzi, że obie przyczyny nie są momentami prawdziwe, jednakże ważne jest zrozumienie, że przy wyrównanym sprzęcie, to człowiek daje przewagę.

- Dla wielu zrozumienie tego jest momentem przełomowym. Trzeba także zaznaczyć, że często problemy żużlowców wynikają z ich sytuacji życiowych. To jest obszar psychologiczny, którym niechętnie się dzielą. Oni nie lubią pokazywać swoich słabości, gdyż są postrzegani jako herosi i mogłoby to się kłócić z ich publicznym wizerunkiem. Aczkolwiek każdy zawodnik jest przede wszystkim człowiekiem i jako taki posiada także słabości oraz swoje prywatne problemy, o których często rozmawia z psychologiem- zaznacza Marcin Kwiatkowski.

Rutyna przedstartowa i trening w trudnych warunkach - klucze do sukcesu

Niezwykle istotnym aspektem dzisiejszego sportu jest odpowiednie przygotowanie się do zawodów. Nie inaczej jest w przypadku żużla. Część zawodników spisuje się bardzo dobrze już od ich samego początku. Inni z kolei rozkręcają się wraz z czasem ich trwania. Zdaniem Kwiatkowskiego, gdyby ci drudzy przed startem mieli wypracowaną rutynę psychologiczną (stały, określony sposób zachowania i przygotowania), mogliby osiągać jeszcze lepsze wyniki.

- Obecnie pewne techniki stosuje się już dzień przed zawodami. Teraz bardzo popularnym tematem w sporcie jest sen. Robi się wszystko, aby on był jak najbardziej efektywny. Obecnie procedurę startową nie zaczyna się rozgrzewką przed meczem, a już dzień wcześniej. Ćwiczenie funkcjonowania trakcie treningów i spotkań w otoczeniu bodźców rozpraszających jest kolejnym istotnym elementem - mówi.

Źródło: Archiwum prywatne/ Marcin Kwiatkowski
Źródło: Archiwum prywatne/ Marcin Kwiatkowski

Świetnym przykładem jest noszenie słuchawek przed potyczkami. Psycholog wspomina, że jeszcze kilkanaście lat temu żużlowcy ich nie zakładali. Kiedyś jednak nałożono je jednemu z zawodników. Wszyscy zastanawiali się, czego w nich słucha. Okazało się, że tak naprawdę nic z nich nie leciało. Osoba ta chciała wyłącznie izolować się od otoczenia.

- Najważniejsze było, iż to rywale uważali, że słucha tam czegoś, co mu pomaga jeździć. Zdrowa kompetencja wpływu na inne osoby, też jest umiejętnością psychologiczną, którą warto kształtować - dodaje.

Każdy zna swoje miejsce w szeregu

Psycholodzy pracują z żużlowcami nie tylko nad poradzeniem sobie z ogromną presją. Ważne są również działania po kontuzjach. Sporo uwagi przykuwa się także integracji w grupie. Na końcu jednakże w trakcie meczów zawodnik musi sobie poradzić ze wszystkim samodzielnie, bez pomocy specjalisty.

- Jestem przeciwnikiem jego przebywania na torze czy w boksach. Oczywiście dobrze, żeby zobaczył spotkanie i je przeanalizował. Aczkolwiek kuriozalne byłoby gdyby żużlowiec miał każdą gonitwę konsultować z psychologiem. On jest ostatnią osobą, która jest mu potrzebna do szczęścia. Miejsce do pracy psychologicznej jest poza torem - podkreśla Kwiatkowski.

- Na końcu trzeba jednak pamiętać, że psychologia nie jest najważniejsza w "czarnym sporcie". Według mnie istotniejsze jest przygotowanie ogólnorozwojowe, techniczne i taktyczne. Jeśli te elementy są kontrolowane, dochodzi cała reszta. O tym trzeba pamiętać. Dużo jest w sporcie szarlatanów, którzy jednym czynnikiem obiecują złote góry. Natomiast to tak nie działa, szczególnie w żużlu - podsumowuje Marcin Kwiatkowski.

Mateusz Kmiecik, dziennikarz WP SportoweFakty

Komentarze (1)
avatar
Arkadiusz Hoczyk
22.03.2025
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Bez urazy dla poglądów reszty userów. Skoro zawodnikom nie odpowiada narażanie życia za 2 mln. rocznie, to może niech idą sprzątać autostrady za 5 tysi miesięcznie? Płakanie nad tym to kpiny. 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.