Areny zmagań ligowych: stadion KSM Krosno

Stadion przy ul. Legionów 6 w Krośnie jest obiektem, na którym swoje mecze od zawsze rozgrywają krośnieńscy żużlowcy. Utworzony został jeszcze w połowie XX wieku, ale od tamtego czasu zmienił swój wygląd, a włodarze miasta zapewniają, że w przyszłości będzie na jeszcze wyższym poziomie.

W tym artykule dowiesz się o:

W roku 1949, na miejscu przedwojennego placu targowego zlokalizowanego koło rzeki Wisłok ruszyła budowa stadionu sportowego, zawierającego boisko piłkarskie, bieżnię lekkoatletyczną, tor żużlowy, a także trybunę. Wtedy też zrodziła się idea utworzenia sekcji żużlowej wśród działaczy Włókniarza Krosno. Prace nad budową toru przebiegały stosunkowo szybko. W 1950 roku, tor był już gotowy i chociaż brakowało jeszcze drewnianych band, to na stadionie odbywały się pierwsze pokazy żużlowe. Zgromadzeni fani oglądali zawodników siedząc na zastępującym bandy wale ziemnym oraz na leżących tam kamieniach i cegłach.

Tor znajdował się obok bieżni przylegającej do boiska piłkarskiego. Swoim kształtem przypominał prostokąt, a linia startu znajdowała się na prostej położonej naprzeciwko trybuny. Utworzono tam także drewniany barak z parkiem maszyn. Bandy, a także licencja dla toru pojawiły się w 1953 roku. Dwa lata później tor wydzierżawił klub AMK Kraków, a duże zainteresowanie kibiców sprawiło, że w 1956 roku przy Krośnieńskim Klubie Sportowym Legia powstała sekcja żużlowa. W tym samym roku, działacze Legii podjęli też decyzję o udostępnieniu za odpłatnością toru Unii Tarnów. Tarnowska drużyna nie posiadała wówczas jeszcze własnego obiektu, na którym mogła by się ścigać i swoje mecze w roli gospodarza rozgrywała w Krośnie. W 1968 roku sekcja (wtedy już Karpaty Krosno) zawiesiła działalność, a czarny sport zniknął z miasta.

Osiemnaście lat później, w 1986 roku grupa zapaleńców postanowiła reaktywować speedway w Grodzie Pawła. Związane było to z pracami remontowymi na stadionie, gdyż po tak długiej przerwie obiekt wymagał remontu. Powstała m.in. wieżyczka sędziowska, park maszyn, czy cała sygnalizacja niezbędna do rozgrywania zawodów. Do dużych zmian na stadionie zaczęło dochodzić od roku 2002, kiedy jesienią na prostej przeciwległej do startu pojawił się pierwszy segment trybuny z plastikowymi krzesełkami, mogący pomieścić 384 osoby. W przeciągu następnych trzech lat powstały jeszcze trzy takie segmenty, a z kolei w roku 2008 na trybunie głównej pojawiło się około 800 plastikowych siedlisk. W tym samym roku na stadionie pojawiła się też tablica świetlna i banda pneumatyczna.

Włodarze miasta zapowiadają, że stadion będzie się nadal zmieniał. W lutym, na spotkaniu dotyczącym przyszłości krośnieńskiego klubu, prezydent miasta - Piotr Przytocki opowiadał o planach związanych z modernizacją stadionu. Zmienić może się sporo, bowiem jest zamysł aby wybudować trybuny na łukach, które posiadałyby ekrany dźwiękochłonne. W dalszej kolejności w Krośnie powstałoby oświetlenie, a także zostałby rozbudowany park maszyn. Ponadto jesienią tego roku ma dojść do wymiany nawierzchni, z żużlowej na najprawdopodobniej granitową. Dodatkowo miasto wymieni bandę okalającą tor. Zabieg ten miał być przeprowadzony wiosną, ale ze względu na srogą zimę został przeniesiony na późniejszy termin.

Obecnie stadion sportowy przy ul. Legionów oprócz toru żużlowego, posiada także pełnowymiarowe boisko piłkarskie, boisko "Orlik 2012", tor speedrowerowy oraz trzy korty tenisowe.

Dane:

Długość toru: 398 m

Szerokość toru: na prostej: 12,5 m, na łukach: 17,5 m

Nawierzchnia: żużlowa

Pojemność stadionu: ok. 6000 miejsc, w tym - trybuna główna - ok. 800 krzesełek, trybuna na przeciwległej prostej 1536 krzesełek.

Rekord toru: Simon Gustafsson 69,4 sek.

Adres: ul. Legionów 6, 38-400 Krosno

Dojazd: Z dworca udajemy się ulicą Kolejową. Po drodze mijamy m.in. centrum handlowe Full Market oraz Regionalne Centrum Kultur Pogranicza. Na skrzyżowaniu z ulicą Krakowską skręcamy w prawo. Dalej idziemy w dół wzdłuż cmentarza. Przechodzimy przez Rondo Solidarności i idąc dalej dochodzimy do bramy stadionu.


Wyświetl większą mapę

Historia rekordu toru po reaktywacji żużla w roku 1987:

75 sek. - Bogusław Nowak - 05 września 1987 - Międzynarodowe Indywidualne Wyścigi o Puchar Przewodniczącego MRN

74,8 sek. - Jerzy Głogowski - 17 września 1987 - Puchar Przechodni Wojewody Krośnieńskiego

74,8 sek. - Jozsef Petrikovics - 10 lipiec 1988 - mecz towarzyski - KKŻ Krosno - Volan Dozca Nyireghaza

74,3 sek. - Roman Jankowski - 11 październik 1988 - mecz towarzyski - Polska Poł.-Wsch. - Unia Leszno

74,2 sek. - Jozsef Petrikovics - 03 czerwca 1990 - Memoriał im. Romana Gąsiora

73,3 sek. - Jozsef Petrikovics - 1 kwietnia 1991 - DM II ligi - KKŻ Krosno - Start Gniezno

73,3 sek. - Laszlo Bodi - 27 czerwca 1993 - DM II ligi - KKŻ Krosno - Polonia Piła

72,8 sek. - Laszlo Bodi - 1 sierpnia 1993 - DM II ligi - KKŻ Krosno - Start Gniezno

72,5 sek. - Mirosław Cierniak - 27 czerwca 1996 - ćwierćfinał IMP

71,5 sek. - Laszlo Szatmari - 5 września 1999 - DM II ligi - ŻKS Krosno - Iskra Ostrów

71,5 sek. - Łukasz Szmid - 13 czerwca 2004 - DM II ligi - KSŻ Krosno - Polonia Piła

71,3 sek. - Łukasz Szmid - 11 lipiec 2004 - DM II ligi - KSŻ Krosno - Kolejarz Rawicz

71,1 sek. - Janusz Kołodziej - 2 czerwca 2005 - eliminacje MPPK

71,1 sek. - Maciej Kuciapa - 2 czerwca 2005 - eliminacje MPPK

71,1 sek. - Łukasz Szmid - 16 czerwca 2006 - eliminacje MPPK

70,2 sek. - Janusz Kołodziej - 20 czerwca 2007 - ćwierćfinał IMP

70,1 sek. - Martin Vaculik - 2 września 2007 - DM II ligi - KSM Krosno - Orzeł Łódź

70,1 sek. - Richard Wolff - 10 maja 2009 - DM II ligi - KSM Krosno - Speedway Miszkolc

69,9 sek. - Janusz Kołodziej - 23 lipiec 2009 - eliminacje MPPK

69,4 sek. - Simon Gustafsson - 30 sierpnia 2009 - DM II ligi - KSM Krosno - Orzeł Łódź

Komentarze (0)