Przewodniczący GKSŻ odpowiedział na pismo Joanny Skrzydlewskiej

Europosłanka i prezes honorowa Orła Łódź - Joanna Skrzydlewska złożyła na ręce PZM i przewodniczącego GKSŻ pismo, w którym zakwestionowała sposób wprowadzenia nowych tłumików. Poniżej prezentujemy odpowiedź GKSŻ w tej sprawie.

Damian Gapiński
Damian Gapiński

"W odpowiedzi na Pani pismo z dnia 17 maja 2011 roku, doręczone w tym samym dniu, odnosząc się do podniesionych w nim kwestii wskazuję, co następuje.

W 2008 roku Międzynarodowa Federacja Motocyklowa (dalej: FIM) ze względu na szkodliwe oddziaływanie hałasu na kibiców na stadionie i na środowisko naturalne podjęła decyzję o wprowadzeniu od 2010 roku nowych norm dotyczących ograniczenia głośności we wszystkich dyscyplinach sportu motorowego, w tym sporcie żużlowym. O powyższej decyzji zostały poinformowane wszystkie krajowe federacje, a PZM jako federacja krajowa poinformował o tym wszystkich uczestników rozgrywek.

Wdrożenie nowych norm w zakresie dopuszczalnej głośności motocykli na zawodach żużlowych wiązało się z skonstruowaniem i homologowaniem przez FIM nowych konstrukcji tłumików do silników żużlowych. Od 1.01.2011 roku we wszystkich zawodach Mistrzostw i Pucharu Świata i Europy oraz we wszystkich rozgrywkach krajowych wymóg ten został wprowadzony i jest stosowany.

W ramach zawodów organizowanych w Polsce przez PZM, są stosowane normy techniczne dotyczące konstrukcji motocykla według uregulowań FIM. PZM jako członek tej organizacji, zgodnie z własnym regulaminem dostosował z opóźnieniem obowiązujący regulamin zawodów krajowych do wymogów międzynarodowych.

Decyzja o wprowadzeniu "nowych tłumików" zgodnie z treścią komunikatu nr 23/11 Głównej Komisji Sportu Żużlowego została wprowadzona zgodnie z obowiązującymi Regulaminami Sportu Żużlowego w taki też sposób ogłoszona, w formie komunikatu opublikowanego na oficjalnej stronie Polskiego Związku Motorowego. Komunikat został także rozesłany do wszystkich uczestników rozgrywek.

Nie sposób uznać Pani argumentacji co do wadliwości wprowadzenia powyższej decyzji i naruszenia przez Główną Komisję Sportu Żużlowego w tej materii Regulaminu Sportu Żużlowego, bądź też statutu Polskiego Związku Motorowego i ustawy o sporcie.

Po pierwsze wskazać należy, iż na stronie 3 Regulaminu Sportu Żużlowego zamieszczono wykaz regulaminów i przepisów obowiązujących w polskim sporcie żużlowym i wskazano, iż "Regulaminy, uzupełnienia i zmiany do regulaminów publikowane w komunikatach GKSŻ oraz SE".

Po drugie wskazana przez Panią podstawa zmiany Regulaminu Sportu Żużlowego jest błędna, albowiem cytowany przez Panią ary. 108 Regulaminu Sportu Żużlowego nie ma w tym przypadku zastosowania. Podany w art. 108 ust. 6 czterotygodniowy termin dotyczący wydania regulaminu szczegółowego nie dotyczy rozgrywek ligowych. Kompletne uregulowania rozgrywek ligowych znajdują się w Regulaminie Mistrzostw Polski i Nagród PZM w części dotyczącej regulaminów rozgrywek ligowych: DMP art. od 701 do 735, DM I i II ligi art. 751 do 782. Ze względu na powyższe, do zawodów w ramach rozgrywek ligowych regulaminu szczegółowego nie wydaje się. Decyzje o wprowadzeniu "nowych tłumików" Główna Komisja Sportu Żużlowego podjęła, działając na podstawie paragrafu 33 ust. 2 pkt 8 Statutu PZM w związku z Regulaminem Głównej Komisji Sportu Żużlowego PZM, zatwierdzonego w oparciu o paragraf 33 ust. 2 pkt. 14, które to przepisy upoważniają GKSŻ do podejmowania wszelkich decyzji związanych z rozgrywkami, a w szczególności do zmiany Regulaminu Sportu Żużlowego. Odnosząc się natomiast do podniesionego przez Panią argumentu, iż wskutek powyższej decyzji Głównej Komisji Sportu Żużlowego PZM naruszona została zasada równości, albowiem część drużyn rozegrała 4 mecze, a część 5 meczów, wskazać należy co następuje. Kluby uczestniczące w rozgrywkach w oparciu o Regulamin Zawodów Motocyklowych na Torach Żużlowych, przystępując na zasadzie dobrowolności, do rywalizacji w oparciu o wspomniany regulamin, dobrowolnie zgodziły się z zasadami obowiązującymi w ramach niniejszej rywalizacji, a w szczególności potwierdziły, iż respektować będą zasady rywalizacji stanowione w oparciu o przepisy ustawy o sporcie, Statutu Polskiego Związku Motorowego, a także inne akty uchwalane przez uprawnionego do tego podmioty w oparciu o przepisy niniejszej ustawy i Statut PZM. Przyjąć zatem należy, iż stając się członkami rzeczywistymi Polskiego Związku Motorowego zgodziły się respektować uprawnienia PZM cedowane na GKSŻ do stanowienia przepisów obowiązujących w sporcie żużlowym, jak też z i przyjętą zwyczajowo formą ich publikowania, jak też zobowiązały się do znajomości i przestrzegania tak stanowionych przepisów. Znając treść przepisów obowiązujących w sporcie żużlowym, kluby nie powinny wyrażać zdziwienia tym, iż Główna Komisja Sportu Żużlowego w zaistniałej sytuacji (rozbieżność uregulowań krajowych i międzynarodowych), w trakcie sezonu wprowadziła zmiany dotyczące używania nowych tłumików w rozgrywkach na terenie Rzeczpospolitej Polskiej dostosowując przepisy do uregulowań FIM I UEM.

Odpowiadając natomiast na zarzut rozegrania przez kluby różnej liczby spotkań na różnym sprzęcie, wskazać należy, iż powyższa sytuacja nie jest naruszeniem zasad równości, albowiem w trakcie sezonu 2011 wszystkie kluby żużlowe w danej klasie rozgrywkowej rozegrają równą liczbę meczów, zaś o wyniku końcowym decyduje dyspozycja poszczególnych drużyn na przestrzeni całego sezonu. Zastosowanie nowej konstrukcji tłumików w rozgrywanych po 22.05.2011 meczach nie wpływa w żaden sposób na wynik osiągnięty w rywalizacji pomiędzy zainteresowanymi drużynami, albowiem rywalizacja pomiędzy nimi odbyła się w formie meczu z udziałem dwóch drużyn, które rywalizują w danej dacie na tych samych warunkach technicznych. Taki mecz w żaden sposób nie wpływa zatem na wynik rywalizacji innej pary meczowej, dotyczy to także uprzednio rozegranych meczów i w związku z tym nie ma wpływu na zdobycz punktową drużyny i jej klasyfikację końcową. Klasyfikacja końcowa jest bowiem sporządzana na podstawie wyników osiągniętych przez dany klub we wszystkich meczach danego sezonu. Z powyższych względów Pani wniosek o weryfikację decyzji ogłoszonej komunikatem nr 23/11 Głównej Komisji Sportu Żużlowego jest nieuzasadniony i jako taki nie może zostać uwzględniony."

Z poważeniem
Piotr Szymański
Przewodniczący Głównej Komisji Sportu Żużlowego

Od redakcji. Stanowisko Joanny Skrzydlewskiej w sprawie ewentualnych dalszych kroków będzie znane w poniedziałek.

KUP BILET NA 2024 ORLEN FIM Speedway Grand Prix of Poland - Warsaw -->>

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×