Przewodniczący GKSŻ odpowiedział na zapytanie posła Łukasza Borowiaka

Jak się okazuje, europosłanka Joanna Skrzydlewska nie była jedyną osobą, która składała zapytanie do przewodniczącego GKSŻ w sprawie wprowadzenia nowych tłumików. Odpowiednie zapytanie złożył również poseł Łukasz Borowiak.

Zapytanie posła Łukasza Borowiaka:

Szanowny Panie Przewodniczący,

zwracam się do Pana Przewodniczącego, ponieważ zainteresowałem się ostatnimi doniesieniami, które mówią o tym, że od 22.05.2011 r. zawodnicy startujący w rozgrywkach Drużynowych Mistrzostw Polski oraz I ligi są zobowiązani do startu na nowych tłumikach.

Chciałbym się dowiedzieć czym była umotywowana powyższa decyzja władz Głównej Komisji Sportu Żużlowego. Sport żużlowy jest szczególny memu sercu stąd też wynika moje zainteresowanie.

Odpowiedź przewodniczącego Głównej Komisji Sportu Żużlowego Piotra Szymańskiego:

Pan

Łukasz Borowiak

Poseł RP

Szanowny Panie Pośle

W odpowiedzi na Pana pismo, z dnia 18.05. 2011 r. przedstawiam następujące informacje.

Międzynarodowa Federacja Motocyklowa /FIM/ jest jedyną organizacją międzynarodową, w której obowiązuje Kodeks Ochrony Środowiska a w nim 2 priorytety: ograniczenie emisji spalin i ograniczenie głośności motocykli podczas zawodów.

W ramach FIM istnieje Komisji Techniczna składająca się z najlepszych specjalistów, inżynierów, którzy przygotowują regulacje techniczne obowiązujące w poszczególnych dyscyplinach sportu motocyklowego.

W 2008 roku Międzynarodowa Federacja Motocyklowa (FIM) ze względu na szkodliwe oddziaływanie hałasu na kibiców na stadionie i na środowisko naturalne podjęto decyzje o wprowadzeniu od 2010 roku nowych norm dotyczących ograniczenia głośności we wszystkich dyscyplinach sportów motorowych w tym również sportu żużlowego. Powyższą decyzję przekazano wszystkim federacjom krajowym, w tym PZM, który poinformował o tym wszystkich uczestników rozgrywek.

Nowy tłumik został wprowadzony przez FIM od 1.01.2010 r. na wszystkich zawodach żużlowych - z wyjątkiem zawodów Grand Prix, w których miały obowiązywać ostatni rok stare tłumiki.

W związku z tym pojawiły się opinie, aby również w ligach, w których startują najlepsi zawodnicy, a dotyczy to lig polskiej, angielskiej, szwedzkiej u duńskiej, utrzymać w tej sytuacji stare tłumiki.

Polski Związek Motorowy oraz federacje duńska, szwedzka i angielska podpisały zobowiązanie o bezwzględnym wprowadzeniu nowych tłumików w sezonie 2011.

Główna Komisja Sportu Żużlowego PZM, która jest uprawniona do wydawania regulaminu obowiązującego w sporcie żużlowym wydała 1 marca 2011 r. komunikat potwierdzający używanie przez polskich zawodników w sezonie 2011. wyłącznie nowych tłumików.

Po tym komunikacie pojawiła się ze strony niektórych zawodników i klubów krytyka nowych tłumików, a trzej nasi najlepsi zawodnicy Tomasz Gollob, Jarosław Hampel i Janusz Kołodziej złożyli oświadczenie identycznej treści, że nowe odmiany tłumików stanowią zagrożenie dla życia i zdrowia.

Dlatego też 17 marca 2011 r. GKSŻ odbyła spotkanie z prezesami wszystkich klubów żużlowych w Polsce, przedstawicielami zawodników, sędziów i kierownictwem ZG PZM, na którym postanowiono, że w Polsce będą obowiązywać stare tłumiki, a polscy zawodnicy nie będą startowali za granicą, ponieważ tam obowiązują wyłącznie nowe tłumiki i podjęła decyzję o wycofaniu polskich zawodników ze startów w rozgrywkach UEM i FIM.

Na tej podstawie GKSŻ podjęła 23 marca 2011 r. decyzję w sprawie utrzymania tzw. starych tłumików.

Jednak już po 2 tygodniach ci sami zawodnicy, który deklarowali, że nie będą startować w ligach zagranicznych zaczęli gremialnie wysyłać pisma do Biura Sportu PZM o wyrażenie zgody na ich starty za granicą na nowych tłumikach, a także utrzymanie możliwości udziału w zawodach odbywających się pod auspicjami FIM i UEM.

GKSŻ po kolejnych konsultacjach z prezesami klubów i zawodnikami postanowiła wyrazić zgodę na start polskich zawodników za granicą na motocyklach z nowymi tłumikami, a jednocześnie pilnie obserwować zawody GP w Lesznie 30.04., które po raz pierwszy w Polsce miały odbyć się na nowych tłumikach.

Po rozpoczęciu rozgrywek w lidze angielskiej w kwietniu i w maju w lidze szwedzkiej, gdzie startuje najwięcej zawodników polskich, zaczęły napływać do PZM postulaty zawodników zagranicznych i krajowych o wprowadzenie nowych tłumików.

Także Komisja Wyścigów Torowych CCP i jej Przewodniczący Roy Otto, który przebywał w Polsce dwukrotnie 2 kwietnia oraz 30 kwietnia, oczekiwała od GKSŻ PZM decyzji o wprowadzeniu nowych tłumików, tak jak to ma miejsce praktycznie we wszystkich krajach na świecie, w których uprawiany jest sport żużlowy.

Po odbytych 2 Grand Prix w Lesznie i Goeteborgu, 4 rund w lidze brytyjskiej i 3 rund w lidze szwedzkiej, jak również mając na względzie rozgrywki w Niemczech, Czechach, Danii czyli tam gdzie startują polscy zawodnicy, nie stwierdzono aby używanie nowych tłumików spowodowało wzrost zagrożenia dla zawodników.

Dlatego też GKSŻ postanowiła, że - skoro 53 zawodników polskich uzyskało zgodę na starty na motocyklach z nowymi tłumikami za granicą, 4 polskich zawodników startuje w zawodach cyklu Grand Prix z nowymi tłumikami i w polskich rozgrywkach ligowych jest 58 zawodników zagranicznych, którzy również używają poza granicami nowych tłumików - aby ujednolicić tę kwestię wprowadzić jedyne możliwe rozwiązanie, a mianowicie, że nowe tłumiki zgodne z regułami FIM używane są przez polskich zawodników we wszystkich zawodach żużlowych.

Dodatkowo wskazać należy, iż w chwili obecnej brak jest przesłanek, a przede wszystkim dowodów na to, iż stosowanie "nowych tłumików" mogłoby mieć jakikolwiek wpływ na wynik sportowy poszczególnych zawodników uzyskany na torze.

Ze sportowym pozdrowieniem

Piotr Szymański

Przewodniczący Głównej Komisji Sportu Żużlowego

Źródło artykułu: