KokpitKibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Tenis
  • Zimowe

Dariusz Sajdak - Na części pierwsze: Gaźnik

Dariusz Sajdak, były mechanik między innymi Jasona Crumpa i Tony'ego Rickardssona w cyklu "Na części pierwsze" przybliża kibicom budowę żużlowego motocykla. Dzisiaj zajmie się tematem gaźnika.

Dariusz Sajdak
Dariusz Sajdak

Jak określa regulamin, gardziel gaźnika musi być okrągła i nie może być większy niż 34.00 mm (+ 0.1 mm). Gaźnik może być wyposażony tylko w jedna dysze rozpylającą.

Dysze. Fot. Dariusz Sajdak Dysze. Fot. Dariusz Sajdak
Każde inne dodatkowe mechanizmy od strony wlatującego powietrza są zabronione. Dodatkowo od strony filtra powietrza średnica gardzieli musi być stała na długości minimum 5 mm, mierząc od przepustnicy i natomiast od strony silnika średnica musi być stała na długości minimum 25 mm mierząc od przepustnicy.

Dopuszcza się również możliwość zaprojektowania tzw. ssania, pod warunkiem, że otwór ten nie będzie przekraczał Ø 6 mm .

Podczas wywiadów z zawodnikami, często słyszymy o zmianie dyszy na kolejne wyścigi, jest to powszechne i często stosowane przez mechaników wyścigowych dostrajanie motocykla do warunków torowych. Powszechnie stosowany zakres dysz to: 190-240.

Blixt 2 - zmiana dyszy. Fot. Dariusz Sajdak Blixt 2 - zmiana dyszy. Fot. Dariusz Sajdak
Gaźnik w motocyklu żużlowym jest chyba najmniej awaryjnym elementem całej konstrukcji. Niemniej jednak wymaga on regularnego i starannego przeglądu, który powinno wykonywać się po każdych zawodach czy treningu. Najczęściej zużywającym się elementem gaźnika jest przepustnica, która w gaźniku BLIXT, odpowiada również za dawkowanie paliwa…
Blixt 2 - przegląd. Fot. Dariusz Sajdak Blixt 2 - przegląd. Fot. Dariusz Sajdak
Na początku lat 90-tych, po wprowadzeniu do powszechnego użycia tzw. silników leżących, sprawny gaźnik stał się największym marzeniem każdego zawodnika. Gaźniki Jawy, które były niemalże w komplecie z silnikami tej marki, (które w tamtym czasie były powszechnie używane nie tylko w Polsce i były konkurencyjne do silników GM-a), były konstrukcjami, które nie gwarantowały ani odpowiedniej pracy silnika ani reakcji na próby jakiegokolwiek dostrojenia. Dlatego też wielu zachodnich tunerów skupiło się na wyposażeniu jednostki napędowej również w rekomendowane przez nich gaźniki.
Gaźnik Jawa. Fot. Dariusz Sajdak Gaźnik Jawa. Fot. Dariusz Sajdak
Pamiętam, że pierwszym tunerem, któremu udało się zgrać oba elementy był Klaus Lausch – były niemiecki żużlowiec obecnie tuner, który opanował rynek najlepszych zawodników na kilka lat, (podobnie jak w ostatnich latach zrobił to Jan Andersson, po wprowadzeniu nowych tłumików - na szczęście sytuacja ta zaczyna się zmieniać i następni tunerzy odnajdują odpowiednie ustawienia).
Polub Żużel na Facebooku
Zgłoś błąd
inf. własna
Komentarze (7)
  • olee Zgłoś komentarz
    słabe zainteresowanie coś
    • Staloviak Zgłoś komentarz
      Świetny dział Pana Darka! Może i by się przydały jakieś szczegółowe schematy ale bez przesady takich rzeczy to już trudno przez papier, internet przekazać! Na pewno nikt by się nie
      Czytaj całość
      zanudził jakby artykuły były dłuższe! Ktoś we wcześniejszych działach na forum wspomniał że w Polsce by się przydały targi przed sezonem! Jak najbardziej popieram taki pomysł! W Anglii ponoć są organizowane! Dobrym miejscem były by takie targi dla pozyskania części. Szczególnie dla adeptów z niższych lig, szkółkowiczów czy amatorów. Ta grupa jak wchodzi w ten sport ma ograniczony dostęp do rynku! Obecnie części zbywane są sporadycznie na aukcjach typu Allegro lub w zamkniętym obiegu! Była by to dobre miejsce na prezentacje nowinek, zbywaniu/nabywaniu używanego sprzętu, części. Kontakt dla kibiców, prezentacja drużyn zawodników. Jeden dzień zamknięty dla zawodników, działaczy. Drugi otwarty dla wszystkich! Byłby to świetny pomysł! Miasto gdzieś środkowej Polsce aby wszyscy mieli w miarę blisko! Kto wyjdzie z taką inicjatywą???
      • zawodowiec Zgłoś komentarz
        troche.. jak dla mnie, gdzie "mechaniczna" wiedza moja jest zadna.. te zdjecia sa takie.. nie wiem co gdzie jest, co z czym sie laczy, co z czym sie montuje i gdzie.. opisywany jest element i
        Czytaj całość
        nie wiem gdzie on jest itd.. przydalby sie taki rysunek cos w jak instrukcjach obslugi czy kiedys ksiazeczkach Lego -> jak zbudowac zamek czy statek piracki. nawet ze strzalkami robionymi w paint`cie.. [b]ale cykl fajny!!![/b]
        • tofik81 Zgłoś komentarz
          Prawda ze jeden gaznik jest lepszy od drugiego ale zeby silnik sie zatarl bo zmienili gaznik to raczej nie troche teraz dolales klego!No chyba ze byl upal i za malo dostawal paliwa wtedy by
          Czytaj całość
          stanol bo paliwo jednoczesnie chlodzi silnik
          • piekny Zgłoś komentarz
            panie darku a czy istnieje mozliwosc jakiegos,,knyfu// z gaznikiem azeby ten pobierajac wiecej paliwa szybciej jechal-czy takie rzeczy sie zdarzaja u zuzlowcow i czy to jest do wykrycia
            • Henryk Zgłoś komentarz
              Żużlowcy pewnie wiedzą o co tutaj biega ale forumowicze mają pewnie jedyną okazję aby dowiedzieć się w ogóle co to jest gaźnik i po co on służy.Wiedzy nigdy zadość.Popieram ten
              Czytaj całość
              pomysł i pozdrawiam.
              Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
              ×
              Sport na ×