WP SportoweFakty.wp.pl – wiadomości sportowe, relacje live, wyniki meczów

Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

Bohaterowie drugiego planu: Rafał Haj - mechanik i przyjaciel Grega Hancocka

Od 2002 roku jest nie tylko mechanikiem, ale i przyjacielem Grega Hancocka. W teamie Amerykanina jest najważniejszą postacią - poza kwestiami sprzętowymi zajmuje się również rozmowami kontraktowymi.
Jarosław Galewski
Jarosław Galewski

Na sukces zawodnika profesjonalnie uprawiającego sport żużlowy składa się praca wielu osób. Kibic dostrzega efekt końcowy, czyli to co dzieje się przez niewiele ponad 60 sekund, kiedy żużlowiec pojawi się na torze. Ogromna praca ma jednak miejsce każdego dnia. Składają się na nią kwestie logistyczne, przygotowanie sprzętu czy także to, co dzieje się podczas zawodów w parku maszyn, a czego oko kibica speedwaya nie dostrzega. To także praca wielu osób, o której na co dzień mówi się niewiele. A jak się okazuje, bohaterów drugiego planu nie brakuje.

Jednym z nich jest Rafał Haj. Od trzynastu lat jest on nie tylko mechanikiem, ale i wielkim przyjacielem Grega Hancocka. Ich drogi skrzyżowały się we Wrocławiu. Wcześniej Haj próbował swoich sił jako żużlowiec. Startował we Wrocławiu, Łodzi czy w Krakowie. W przeszłości był brązowym medalistą MMPPK, dwukrotnym finalistą Brązowego Kasku i finalistą turniejów o Srebrny i Złoty Kask. Jego kariera żużlowa nie potoczyła się jednak tak jakby oczekiwał. Haj postanowił jednak pozostać przy czarnym sporcie jako mechanik. Jak się okazało, był to strzał w dziesiątkę.

- Rafała znam od lat. Można powiedzieć, że razem zaczynaliśmy przygodę z żużlem. Jeździliśmy często w turniejach zaplecza kadry juniorów. On zawsze występował wspólnie z Bartkiem Bardeckim, który pierwsze kroki również stawiał we wrocławskim klubie. Obaj byli dużymi nadziejami, ale kariera Rafała się zatrzymała. Kiedy spoglądam jednak na to z perspektywy czasu, to uważam, że dobrze się stało. Świetnie wychodzi mu to, co robi teraz. Z boku jego praca wygląda bardzo poważnie i robi wrażenie. Współpracuje przecież z zawodnikiem, który doszedł z nim do tytułu mistrza świata. Rafał Haj w teamie Grega Hancocka odgrywa najważniejszą rolę. Ma duży wkład w sukcesy Amerykanina - podkreśla Krzysztof Cegielski, który swoją karierę żużlowca rozpoczynał w tym samym czasie co Rafał Haj.

Rekomendacja od Cieślaka i historia zatartego silnika

Drogi Rafała Haja i Grega Hancocka skrzyżowały się w 2002 roku, kiedy Amerykanin reprezentował barwy WTS-u Wrocław, a trenerem tego zespołu był Marek Cieślak. - Przez rok pracowałem u Roberta Dadosa. Później pojawiła się propozycja od Grega. Na pierwsze zawody pojechałem z nim na Grand Prix do Pragi. O ile dobrze pamiętam, to polecił mnie wtedy Marek Cieślak - wspomina Haj. - Greg miał wtedy problemy ze swoim australijskim mechanikiem. Facet był trochę niesłowny, bo zdarzyło się tak, że zawodnik był na stadionie, a mechanik z motocyklami nie wiadomo gdzie. Rafał Haj pracował wtedy akurat u Roberta Dadosa, ale można powiedzieć, że się rozchodzili i za moment byłby bez pracy. Powiedziałem Gregowi, że jest chłopak, który może mu pomóc. Greg go przyjął. Od tego ich wspólna droga się zaczęła - wspomina Marek Cieślak.

W styczniu rozpoczyna się 13 rok współpracy Grega Hancocka i Rafała Haja W styczniu rozpoczyna się 13 rok współpracy Grega Hancocka i Rafała Haja
Greg Hancock bardzo szybko przekonał się do umiejętności Rafała Haja, choć z początkiem współpracy obu dżentelmenów wiąże się ciekawa historia. Wielu zawodników po takich wydarzeniach mogłoby stracić cierpliwość do nowo zatrudnionego członka swojego teamu. Amerykanin jednak przyjął całą sytuację ze spokojem. - Pamiętam pierwszą przygodę, jak Rafał zapomniał Gregowi nalać oleju do silnika. W rezultacie silnik zatarł się na próbie toru. Reakcja Grega? Nie odezwał się słowem. Kazał przygotować do jazdy drugi motor. Pamiętam, że Rafał był cały nieprzytomny ze strachu. Ale Greg jak to Greg. Uznał, że stało się i koniec. Dobrze, że to trwa, bo dostał nie tylko dobrego mechanika, ale i przyjaciela. To jest współpraca, która cechuje się tym, że oni są ze sobą cały czas. Muszą się lubić, skoro ze sobą tyle wytrzymują. Nie ma innej opcji - wspomina Marek Cieślak. - Nie traktujemy się na zasadach pracodawca - pracownik. Jesteśmy przyjaciółmi. To już trwa tyle lat, że inaczej po prostu być nie może. To nie działa w kategoriach, że pracownik przychodzi do pracy, a szef każe - podkreśla Haj. 

- Gdyby jednak podejść do tego czysto zawodowo, to lepszego szefa niż Greg nie można sobie wyobrazić. Życzyłbym każdemu takiego pracodawcy. Nie ma krzyków, nie ma problemów i cwaniakowania. To jest naprawdę bardzo pozytywna postać, którą zresztą właśnie tak odbierają kibice. Kiedy dochodzi do stresujących sytuacji, to Greg dusi to w sobie. Takie rzeczy nie wychodzą na zewnątrz. Nie ma w zwyczaju wyżywania się na ludziach - mówi o Hancocku Haj.

Polub Żużel na Facebooku
Zgłoś błąd
inf. własna

Komentarze (12):

[ Anuluj ] Odpowiadasz na komentarz:

Dowiedz się jak umieszczać linki od tagów, pogrubiać tekst, itp.
  • serge 0
    wychowaliśmy się z Rafałem na jednej ulicy we Wrocławiu, razem chodziliśmy do szkoły i razem ścigaliśmy się na podwórku bawiąc się w "Speedrower" :-)
    Odpowiedz Zgłoś Zablokuj
  • sparta wroclaw 0
    dokladnie tak od lat tam przebywa i napewno nie wroci
    Florecki siedzi ponoć w USA...
    Odpowiedz Zgłoś Zablokuj
  • PL 0
    Dobrze powiedziane , dlatego zawodnicy powinni jeździć w jednej lidze i ewentualnie SEC i GP. Bo to jest chore np.Greg jedzie razem z Walaskiem w pl a w Szwecji ten sam Greg jedzie przeciw Walaskowi. Jeśli co zawodnicy się przyjaźnią to nigdy na 100% nie pojadą przeciw sobie ( tak naprawdę na pograniczu faulu ).
    kataryniarz Posuwa pewnie jakies żony? A co do meritum? To wlasnie dzięki temu ze zuzel ma takich bohaterów 2 planu jest tam gdzie jest, czyli nigdzie. Mechanik powinien być na piedestale, tyle ze trudno o to w tak chorym organizacyjnie sporcie, gdzie każdy może z każdym. Zawodnicy przeciwnych druzyn robia sprzet u tych samych tunerów, maja osobnych mechaników i udają, że lubią kolegów z drużyny bardziej niż tych z którymi mają wygrac w biegu...
    Odpowiedz Zgłoś Zablokuj
Pokaż więcej komentarzy (9)
Pokaż więcej komentarzy (12)
Pokaż więcej komentarzy (12)
Pokaż więcej komentarzy (12)
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×