KokpitKibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Tenis
  • Zimowe

Żużlowcy o tłumikach: Wrócą najlepsze lata żużla i ułańskie szarże. Może nastąpić przewartościowanie zawodników

Z entuzjazmem żużlowcy przyjęli wieści o uzyskaniu homologacji przez polski tłumik Poldem. Cieszą się na powrót przelotowych tłumików, podkreślając bezpieczeństwo, mniejsze koszty i widowiskową jazdę.

Maciej Kmiecik
Maciej Kmiecik

Wróci magia ścigania i bezpieczeństwo

Michał Szczepaniak był jednym z pierwszych, który miał możliwość testowania polskiego tłumika jeszcze na etapie prototypów. Już wówczas wychowanek ostrowskiego klubu w samych superlatywach oceniał konstrukcję Leszka Demskiego. - Jazda na tłumikach przelotowych jest faktycznie inna. Trudno powiedzieć, jak to od razu będzie, bo przecież kilka lat pojeździliśmy na tłumikach bez przelotu. W zeszłym roku trenował na polskim tłumiku i było dużo lepiej - przyznaje obecny żużlowiec MDM Komputery Dreier ŻKS Ostrovia.
Zachwycony powrotem do przelotowych tłumików jest Mirosław Jabłoński. - W moim przypadku żużel wróci do najlepszych lat. Tak przynajmniej mi się wydaje. Te dotychczasowe tłumiki zabiły żużel. Nie było już taki szarż jak kiedyś, chociażby w wykonaniu Jasona Crumpa, który potrafił przejść z czwartej na pierwszą pozycję. Również inni zawodnicy na przelotowych tłumikach potrafili przedzierać się z końca stawki na początek. Na tłumikach bez przelotu wyprzedzanie z reguły było po błędach rywali - uważa młodszy z braci Jabłońskich.

Zdaniem Tomasza Gapińskiego, dzięki przelotowym tłumikom, kibiców znów będą pasjonować się walką na dystansie. - Przede wszystkim wróci bezpieczniejsza jazda. Jak będzie bezpieczniej, nikt nie będzie bał się walki na torze i ułańskich szarży. Rywalizacja na torze będzie wyglądała lepiej. Teraz przymykaliśmy gaz, a motocykl przyśpieszał. Na starych tłumikach, jak się zamykało gaz, to motocykl zwalniał. Oby to przyniosło taki skutek, że zawody będą bardziej zacięte, ciekawsze dla kibiców, a przede wszystkim bezpieczniejsze dla nas, żużlowców - podkreśla Tomasz Gapiński.

Będzie taniej dla żużlowców?

Nie tylko niebezpieczeństwo, ale również znaczny wzrost kosztów utrzymania sprzętu - to były podstawowe zarzuty części środowiska w stosunku do tłumików bez przelotu. Zawodnicy wierzą, że powrót do przeszłości, ograniczy rosnące ostatnio lawinowo koszty. - Na pewno będzie mniej kosztów związanych z eksploatacją motocykli. Przy dotychczas obowiązujących tłumikach trzeba było co chwilę robić remonty. Części szybko się przegrzewały. Przy przelotowych tłumikach nie było takich problemów - zauważa Michał Szczepaniak.

- Kiedy jeździliśmy na tłumikach bez przelotu, silnik musiał być świeży, zadbany, bardziej dopasowany. Więcej problemów stwarzało dopasowanie silniku do toru. Ciężko było utrzymać sprzęt na wysokim poziomie. Wystarczyło czasami pojechać dwa wyścigi z rzędu w trakcie meczu przy wysokiej temperaturze, by silnik tracił swoje parametry. To był największy problem - podkreśla starszy z braci Szczepaniaków. Podobnego zdania było wielu innych zawodników, którzy w trakcie meczu nie wiedzieli, dlaczego w jednym wyścigu motocykl spisywał się dobrze, by w następnym kompletnie zawodzić.
Zawodnicy wierzą, że kiedy teraz zamkną gaz, silnik momentalnie zareaguje i nie będzie dochodziło do groźnych kolizji Zawodnicy wierzą, że kiedy teraz zamkną gaz, silnik momentalnie zareaguje i nie będzie dochodziło do groźnych kolizji
- Trudno wyrokować, czy przy przelotowych tłumikach będzie można zaoszczędzić na eksploatacji sprzętu. Na pewnym poziomie zawodnicy nie liczą się już tak z kosztami. Żeby odpowiednio przygotować się do danych zawodów, trzeba remonty wykonywać, bez względu na to, czy pojedzie się na tłumiku z przelotem czy bez. Często remontowane są elementy, które u zawodników z niższymi budżetami, byłyby nadal eksploatowane. Zawodnicy topowi, którzy stawiają sobie wysoko poprzeczkę przed każdą z rund Grand Prix czy zawodami ligowymi, nie liczą kosztów. Może o tym nieczęsto się mówi, ale naprawdę to są duże pieniądze. W sporcie motorowym o sukcesie decyduje zarówno człowiek jak i maszyna. Robi się więc wszystko, żeby te motocykle były przygotowane optymalnie zawsze - uważa z kolei Rafał Lewicki z teamu Krzysztofa Kasprzaka.

Faktycznie dla żużlowców ze ścisłej światowej czołówki, być może przelotowe tłumiki nie ograniczą znacząco wydatków. Zawodnikom z niższy lig mogą jednak pomóc zaoszczędzić na eksploatacji sprzętu. - Powinno tak być, a jak będzie w praktyce, to się okaże. Trochę doświadczenia sprzed kilku lat z tłumikami przelotowymi mam i wówczas takich problemów nie było w porównaniu z tym, co działo się teraz - podkreśla Michał Szczepaniak.

Czy wprowadzenie przelotowych tłumików zmieni układ sił w światowej czołówce żużlowców?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub Żużel na Facebooku
Zgłoś błąd
inf. własna
Komentarze (32)
  • EarthBehindYou Zgłoś komentarz
    miejmy nadzieję, że zawodnicy są zadowoleni a widowisko na pewno będzie (w końcu trzeba będzie od nowa szukać przełożeń, więc nie każdy z czołówki od razu zaskoczy). Ciekawy sezon
    Czytaj całość
    się szykuje
    • 15X ZŁOTO Zgłoś komentarz
      Artykuł na trzy strony a wypowiadają się same gwiazdy żużla.Wychodzi na to,że jest tak jak pisałem wczoraj pod artykułem o Kołodzieju.Większość zawodników może nadal startować na
      Czytaj całość
      zatkanych rurach.Minęło już kilka dni od zmiany tłumików a żaden z czołowych zawodników się nie podniecał jeszcze tym faktem.Jak zatem jest naprawdę?Może wpływ na to ma lenistwo,że znowu będzie trzeba się pomęczyć w testach i szukać nowych rozwiązań.
      • Grzmotu Zgłoś komentarz
        Jedno jest pewne - zmieni się układ sił, mniej czy bardziej. Mimo wszystko zalecam trochę dystansu do sprawy, poczekajmy na pierwsze testy i opinie czołowych zawodników.
        • Gniezno Wataha Zgłoś komentarz
          Mysle ze co nie ktorzy zawodnicy moga sie odrodzic i wypie...ić jak z procy a drudzy ci ktorzy sie wznoszą mogą pikować z formą w dół.
          • EarthBehindYou Zgłoś komentarz
            Co by nie powiedzieć żużlowe władze zapewniają zawodnikom co jakiś czas nowinki, żeby urozmaicić ten sport. Najpierw tłumiki bez przelotu, teraz przelotowe. A co - przyzwyczaili się do
            Czytaj całość
            innej jazdy raz, to przyzwyczają znowu. A że zaplecze sprzętowe znowu do wymiany - rynek znowu zarobi. Tylko co z zawodnikami i ich budżetami-a kogo to.
            • tomas68 Zgłoś komentarz
              Skończy się epoka układania glinki pod osiołki bez mocy a co za tym idzie jedyny słuszny lipny trener będzie płakał o wszystko do wszystkich.
              • spartakus71 Zgłoś komentarz
                no to sparta w czarnej d.pie Tajski na przelotach nie brylował, MJJ też Milik wielka niewiadoma
                • ارني ارنولد Zgłoś komentarz
                  jeden temat jest zastanawiający pomijając juz fakt ze zatkane tłumiki to najwieksze gówno w histori zuzla. Jak bedzie dopuszczonych pare przelotowych tłumików i do tego to zatkane
                  Czytaj całość
                  badziewie tez bedzie mialo przedłużoną homologacje to ciekawe jak bedzie to wygladało w lidze np typu leszno robi sobie przyczepny tor i wszyscy mają przelot i przyjezdzają np do torunia a torun robi mega beton i zakłada zatkane rury zeby ich tak nie kreciło i wygrywa kazdy bieg z przepaścią. ale tez jest temat taki ze na nikt nie powiedział ze na przelocie nie pojedzie sie szybciej na betone nawet jak dobrze sie tam przymajstruje śrubokrętem dobrze by było jak by tak było bo moze byc niezła sieczka!
                  • Polish Speedway Zgłoś komentarz
                    Dlaczego w ogóle wprowadzono zamknięte tłumiki? Gdyby nie one to Lee Richardson wciąż byłby z nami.
                    • ESXXK2 Zgłoś komentarz
                      świetlana przyszłość nas czeka!! zawodnicy będą mieli mniejsze koszty ( jak sami mówią ), czyli będą mogli jeździć za mniejszą kasę!! wtedy kluby będą mogły mieć mniejsze
                      Czytaj całość
                      budżety!! w związku z tym będą mogły obniżyć ceny biletów dla kibiców!!
                      • sympatyk żu-żla Zgłoś komentarz
                        Dobrze by było aby Polski tłumik służył zawodnikom oraz jazda była widowiskowa powodzenia
                        • RECON_1 Zgłoś komentarz
                          Podejrzewam ze czesc zawodnikow i tak zostanie przy zatkancach bo juz wiedza co i jak, co do przewartosciowania zawodnikow to watpie aby byly tam jakies spektakularne roszady, ktos poleci w
                          Czytaj całość
                          gore, ktos w dol ale nie beda to drastyczne roznice, podejrzewam ze i ktos wystrzeli ale nie obstawiam by jakis slabiak nagle walczyl o IMS czy inne tytuly jak to niektorzy sugeruja.
                          • KLM Zgłoś komentarz
                            Dla niektórych zawodników ta decyzja została podjęta o kilka lat za późno. Choćby dla śp. Lee Richardsona... Niestety w podłym świecie, podli ludzie wyżej cenią $ niż ludzkie
                            Czytaj całość
                            życie.
                            Zobacz więcej komentarzy (8)
                            Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
                            ×
                            Sport na ×