Włókniarz modernizuje bandy. Prezes zastanawia się, czy zdadzą egzamin

Nowe przepisy nakazują klubom modernizację band na prostych na takie, które będą absorbować siłę w momencie uderzenia. W Częstochowie są w trakcie przystosowania band do regulaminowych wymogów.

Wprowadzenie przepisu o wymianie band na absorbujące ma oczywiście na celu zwiększenie bezpieczeństwa. Jak wytłumaczył nam prezes Włókniarza, Michał Świącik, w zarządzanym przez niego klubie dyskutowano nad rodzajem band, które zostaną zamontowane na SGP Arenie Częstochowa. Po konsultacjach między innymi z zawodnikami zdecydowano się na tzw. bandy ruchome. - Bandy na odcinku wskazanym przez GKSŻ, czyli po 20 metrów na prostych, są zdemontowane i teren jest przygotowany do zamontowania nowego rodzaju band. Chwilę trwało zanim podjęliśmy decyzję jakie bandy będziemy zakładać - absorbujące energię piankowe, czy ruchome na sprężynach. Z wielu przyczyn padło na bandy ruchome ze sprężynami - wyjaśnił prezes Włókniarza Częstochowa, beniaminka PGE Ekstraligi.

- Wraz z zawodnikami i trenerem nie mamy jeszcze zdania na temat tego, czy to się w ogóle sprawdzi i spełni swoje zadanie. Sami zawodnicy twierdzą, że może być tak, że efekt będzie zupełnie odwrotny, ale to zweryfikuje czas. Są obawy, że zawodnik wypchnięty w "płot" odbije się od takiej ruchomej bandy. Opinie zawodników są bardzo podzielone. W rozmowach z GKSŻ pytałem, czy to aby nie za szybko jest wdrażane, przecież żadnych większych testów nie było. Rozumiem tłumaczenie, że od roku kluby wiedziały, że wejdzie w życie taki przepis, ale co z testami? Dlatego też zdecydowaliśmy się na bandy ruchome, ponieważ ich ewentualna modernizacja będzie bardziej prosta niż tych z pianki - kontynuował Świącik.

Zastanawia się on, czy nowe bandy rzeczywiście spełnią swoją rolę i sprawią, że na żużlowych torach faktycznie będzie bezpieczniej. - Uważamy, że termin montażu takich band mógłby być wydłużony do końca sezonu, aby kluby podpatrzyły możliwe rozwiązania, przedyskutowały to i może wyszłoby to z korzyścią dla żużla i zawodników. Jest wiele pytań. Mówiłem już o odbiciu zawodnika, nie do końca wiadomo, jak będzie się zachowywać tzw. kickboard, czyli dolna część bandy. Do tej pory był on ciągły, teraz w jakimś stopniu tę ciągłość straci. Będzie łączony, czyli wzdłuż toru jedna płyta będzie zachodziła na drugą. Zawodnicy potrafili hakiem po nim polecieć i mieli cały czas kontrolę poprzez poślizg hakiem po bandzie. Teraz trzeba będzie na to zwrócić uwagę. Zobaczymy, czy przyniesie to oczekiwane efekty - oznajmił sternik częstochowskiego Włókniarza.

Ponadto Michał Świącik zwrócił uwagę, że wymiana band generuje dodatkowe koszty. - Jesteśmy w trakcie montażu band, ale trzeba przyznać, że jest to następny bardzo duży wydatek dla klubu. Są to kwoty, które oscylują w granicach 40 - 50 tysięcy złotych. Jest to minimum - stwierdził. W tym miejscu należy jednak pamiętać, że jeśli nowe bandy sprawdzą się to nie powinno być dyskusji nad słusznością ich wymiany i pewnie wówczas takiej nie będzie. Wszak chodzi o bezpieczeństwo zawodników.

Oprócz modernizacji band, na częstochowskim obiekcie trwają inne prace remontowe. To dlatego w czwartek klub pochwali się sponsorem tytularnym w siedzibie jednego z partnerów a nie przy Olsztyńskiej. - Chodzi między innymi o zaadaptowanie pomieszczeń do ekstraligowych wymogów. Są to miejsca do badania antydopingowego, czy przeznaczone dla jury zawodów. Otrzymaliśmy wytyczne, które musimy spełnić, jesteśmy w trakcie przystosowania pomieszczeń, dlatego skorzystamy z gościnności jednego z naszych sponsorów - wytłumaczył Michał Świącik.

ZOBACZ WIDEO Pojedziemy na biało-czerwono tylko w polskich rundach

Komentarze (13)
avatar
strzemykGKM
28.02.2017
Zgłoś do moderacji
0
2
Odpowiedz
nie róbcie tych band - i tak spadek 
avatar
dr_rose
28.02.2017
Zgłoś do moderacji
0
2
Odpowiedz
Miasto dalo mniej. Eko-dir sobie poszedl. Na prezentacje wydane ponad miare. A teraz bandy przeszkadzaja bo to wydatek. Co za koles. Po co sie pchali do E-ligi. Srodek sezonu i klopoty bo Zagar Czytaj całość
avatar
sympatyk żu-żla
28.02.2017
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Jeżeli jest zalecenie do przebudowy band to należy to uczynić .Ważne jest bezpieczeństwo zawodnika na torze później co dalej idzie na dobre widowisko dla fanów .Należy już zacząć przygotowywać Czytaj całość