Okiem PGE Ekstraligi: Zbadaliśmy profil kibica. Najwięcej kontrowersji wywołały ceny biletów

WP SportoweFakty / Mateusz Wójcik / Jagoda Urban, miss PGE Ekstraligi 2017, podprowadzająca Falubazu.
WP SportoweFakty / Mateusz Wójcik / Jagoda Urban, miss PGE Ekstraligi 2017, podprowadzająca Falubazu.

- Najlepsza żużlowa liga świata jest nieprzewidywalna, a więc ciekawa dla fanów żużla. Tak wynika z największego w historii PGE Ekstraligi badania profilu kibica - pisze Przemysław Szymkowiak.

W tym artykule dowiesz się o:

Rozpoczynamy nowy cykl artykułów, w których przedstawiać będziemy komentarze i informacje związane z najlepszą żużlową ligą świata, pochodzące z bezpośredniego źródła. "Okiem PGE Ekstraligi" pisze dla nas Przemysław Szymkowiak, menedżer ds. PR w PGE Ekstralidze.

***

Latem ubiegłego roku PGE Ekstraliga przeprowadziła szerokie badanie profilu kibica. Dziś wiemy już, a wstępnie informowaliśmy o tym w naszych kanałach komunikacyjnych, na jakie tematy fani zwrócili uwagę w ankiecie internetowej, co było dla nich ważne w bezpośrednich rozmowach, które odbyły się w tzw. focusowniach, a także jakie wnioski płyną z pytań zadawanych kibicom przez ankieterów na stadionach.

Wiedza, którą mamy, a którą również przekazaliśmy klubom na jednej z grudniowych Platform Komunikacyjnych PGE Ekstraligi, ma ułatwić różnego rodzaju działania marketingowe i wizerunkowe, ale przede wszystkim była potrzebna, aby zaktualizować profil naszych kibiców. Ostatnie badania odbyły się bowiem na zlecenie Ekstraligi w 2013 roku i nie były one aż tak szczegółowe jak obecne. Wraz z firmą PBS sprawdziliśmy preferencje kibiców, a potencjalnym respondentem w badaniu była każda osoba, która 3 lub 10 września ubr. znalazła się na stadionie żużlowym w czasie fazy finałowej rozgrywek PGE Ekstraligi i wypełniła ankietę lub osoby, które wzięły udział w ankiecie internetowej.

Badanie objęło 4745 kibiców w jego ilościowej części. Kibice żużla to najczęściej mężczyźni - 71 proc. badanych, w większości osoby w wieku od 25 do 39 lat (45 proc. wskazań), legitymujące się wykształceniem średnim - 43 proc. odpowiedzi. Największe grupy zawodowe wśród kibiców stanowią uczniowie/studenci - 27 proc. oraz pracownicy fizyczni (24 proc.). Badania przeprowadziliśmy w dwóch płaszczyznach - dla całej ligi, a także dla klubów uczestniczących w ubiegłorocznej fazie finałowej rozgrywek, czyli Fogo Unii Leszno, Betard Sparty Wrocław, Falubazu Zielona Góra i Stali Gorzów. Dziś pora na pierwszych 10 wniosków z badań.
Wniosek 1

Oprócz żużla, który jako dyscyplinę wiodącą podało przebadanych 100 proc. kibiców, największe ich zainteresowanie wzbudza piłka nożna (od 41 proc. do 50 proc.), a także skoki narciarskie (od 20 proc. do 28 proc.).
Wniosek 2

98 proc. kibiców przyznało, że kojarzy logotyp PGE Ekstraligi. Na drugim miejscu wśród rozpoznawalnych i identyfikowalnych z dyscypliną logotypów znalazła się piłka nożna i Lotto Ekstraklasa.

Wniosek 3
W całej lidze na pytanie "Od kiedy interesuje się Pan(i) żużlem?" 59 proc. ankietowanych odpowiedziało, że od czasu dłuższego niż 10 lat. Kibice poszczególnych zespołów uczestniczących w fazie finałowej sezonu 2017 wypowiadali się w podobnym tonie.
Wniosek 4

Jaka jest nasza dyscyplina? Najwięcej kibiców całej PGE Ekstraligi, bo 70 proc. uznało ją za nieprzewidywalną. 68 proc. za niebezpieczną, a 67 proc. za szybką. Kibice Betard Sparty Wrocław skłaniali się do określenia dyscypliny żużlowej jako precyzyjnej, technicznej i fair play. Kibice Fogo Unii Leszno jako agresywnej, niebezpiecznej i nieprzewidywalnej.

Wniosek 5
Jak często kibice chodzą na mecze PGE Ekstraligi i z jakich powodów? 22 proc. ankietowanych w całej lidze, w sezonie 2017 było na wszystkich meczach. Najczęściej wybór dotyczył zaś liczby od 6 meczów wzwyż. 54 proc. ankietowanych przyznało, że przeciwnik ich drużyny nie ma znaczenia przy podejmowaniu decyzji o pójściu na mecz. Tylko 10 proc. kibiców zadeklarowało, że znaczenie ma dla nich, gdy pojedynek jest z czołową drużyną z tabeli.
Wniosek 6

Kibice najczęściej chodzą na mecze PGE Ekstraligi z własnej inicjatywy (78 proc. odpowiedzi). 10 proc. przyznaje, że chodzą na żużel z inicjatywy rodziny, a 8 proc. z inicjatywy przyjaciół. Kibice w PGE Ekstralidze najczęściej wybierają się na mecze z rodziną lub znajomymi (61 proc.). Tylko 10 proc. osób wybiera się na mecze samotnie.

Wniosek 7
Wspieranie drużyny - to najważniejszy powód, dla którego kibice chodzą na mecze. Tak zadeklarowało aż 82 proc. fanów Falubazu Zielona Góra, 80 proc. kibiców Stali Gorzów i Fogo Unii Leszno, a także 75 proc. kibiców Betard Sparty Wrocław.

Wniosek 8
Ceny biletów wywołały w naszym badaniu najwięcej kontrowersji. W całej PGE Ekstralidze 49 proc. kibiców zadeklarowało, że są za wysokie, a 41 proc., że... za niskie. W pierwszym przypadku fani Fogo Unii Leszno (64 proc.) zawyżyli wyniki. W całej lidze najwięcej kibiców, bo 32 proc. zadeklarowało, że najwięcej byliby w stanie wydać na bilet od 35 do 40 zł. Jeśli brać pod uwagę tą cenę i kryterium klubowe, to rozkład procentowy deklarujących był następujący: 30 proc. Betard Sparta Wrocław, 29 proc. Stal Gorzów, 36 proc. Fogo Unia Leszno i 30 proc. Falubaz Zielona Góra. W przypadku tego ostatniego klubu najwięcej, bo aż 13 proc. kibiców zadeklarowało, że byłoby w stanie wydać na bilet powyżej 50 zł.

Wniosek 9
Kupowanie biletów na mecz. W tym przypadku w PGE Ekstralidze jest znaczne zróżnicowanie. Ogółem 31 proc. kibiców kupuje wejściówki w kasie na stadionie, 19 proc. w sklepach klubowych (np. w galeriach handlowych), 21 proc. ma karnety. Najwięcej fanów deklarujących kupno biletów w stadionowych kasach pochodzi z Leszna (34 proc.). 38 proc. fanów Falubazu Zielona Góra powiedziało, że wejściówki kupuje w galeriach handlowych/sklepie klubowym. Za pośrednictwem internetu najlepiej sprzedaż rozwinęła Stal Gorzów (32 proc. kibiców tego klubu tak kupuje bilety).
Wniosek 10

Czy kibice dopingują? Generalnie kibice w PGE Ekstralidze aktywnie biorą udział w dopingowaniu swoich drużyn (73 proc.). Najwięcej kibiców zadeklarowało, że przychodzi na mecze w klubowych strojach (74 proc.) w Zielonej Górze.

ZOBACZ WIDEO W żużlu nie obyło się bez skandali. Był doping i korupcja

Komentarze (7)
avatar
Darky
17.02.2018
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Ok 40zł za 15 min czystych zawodów gdzie najczęściej decyduje start i jazda gęsiego. Ale to najlepsza liga świata podkreśla się na każdym kroku zapominając że może jeszcze 2-3 ligi coś się licz Czytaj całość
avatar
malin1976
16.02.2018
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Wniosek nr 11 : 92 procent kibiców nie widzi problemu w tym że liga trwa 4 miesiące i połowa drużyn jedzie u siebie 7 razy w roku hehe 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.