Bez Hamulców 2.0: System płac w żużlu do zmiany. Punkt Woffindena i Liszki wart tyle samo (felieton)

WP SportoweFakty / Katarzyna Łapczyńska / Na zdjęciu: Tai Woffinden, Patryk Dudek
WP SportoweFakty / Katarzyna Łapczyńska / Na zdjęciu: Tai Woffinden, Patryk Dudek

Kwota za przygotowanie do sezonu i premia za punkty, tak wygląda system płacowy w żużlu obecnie. Czas najwyższy, żeby to wyrzucić do kosza i przejść na rozwiązania znane z futbolu. Zwłaszcza, że potrzebę zmian dostrzegają zawodnicy.

W tym artykule dowiesz się o:

Bez Hamulców 2.0, to cykl felietonów Dariusza Ostafińskiego, redaktora prowadzącego dział żużel na WP SportoweFakty.

***

W żużlu przyzwyczailiśmy się do tego, że zawodnik ma płacone za punkty. Ten system to swego rodzaju świętość. Skoro jednak sami żużlowcy zaczynają mówić, że może warto by coś zmienić, że może warto skopiować rozwiązania z piłki, to zróbmy to.

PGE Ekstraliga kilka lat temu mocno przymierzała się do systemu, w którym kluby płaciłby premię do podziału na zespół. Były już nawet gotowe wyliczenia i stawki dla każdego rozstrzygnięcia. Za porażki zawodnicy też mieli dostawać pulę do podziału (choć mniejszą niż w przypadku wygranej), bo żużel, to nie piłka, amortyzacja sprzętu kosztuje.

Tamten pomysł PGE Ekstraligi miał dwa cele. Po pierwsze chciano sprawić, by kluby mogły lepiej oszacować wydatki. W przypadku premii za punkty, gdy jeden zespół był mocno osłabiony (a takie mecze wiele razy się zdarzały), księgowa zwycięskiej drużyny rwała włosy z głowy. Przy premii do podziału nawet 75 punktów z bonusami nie robi wrażenia. Premia bowiem zawsze jest taka sama. Po prostu przy większej zdobyczy stawka za punkt jest mniejsza.

ZOBACZ WIDEO PGE Ekstraliga 2020: Wielcy Speedwaya - Jason Crump

Premia do podziału miała też pomóc tym teoretycznie słabszym zawodnikom w zarobieniu pieniędzy. Choćby po to, żeby mieli więcej na inwestycje w sprzęt i rozwój. Teraz jest tak, że stawki za punkty są mocno zróżnicowane. Różnica między najlepiej i najsłabiej opłacanym to prawie 6 tysięcy złotych. Przy premii do podziału punkt Taia Woffindena i Przemysława Liszki kosztowałby tyle samo. I to nie byłoby głupie, bo w istocie każdy punkt waży tyle samo.

Dla mnie nie ulega wątpliwości, że premia do podziału na zespół powinna być jednym ze składników nowego systemu płac w polskim żużlu. Prócz premii powinna w nim być kwota za podpis i stała miesięczna pensja. W piłce za podpis dostają wolni zawodnicy, gwiazdy. W żużlu powinno być tak samo. A kto nie jest gwiazdą, nie dostaje za podpis nic, względnie jakieś stosunkowo niewielkie pieniądze.

Gdy idzie o pensję, to jej wprowadzenie postulował niedawno Piotr Protasiewicz w rozmowie z Przeglądem Sportowym. Mówił, że to dałoby mu większą stabilność, że nie martwiłby się wtedy, czy zarobi na części i utrzymanie teamu. W takiej sytuacji zgodziłby się nawet zarabiać mniej. Nic dodać, nic ująć. Na pewno taka stała pensja pozwoliłaby żużlowcom podejść do meczu z chłodną głową.

Do worka z system płac nie wrzucam kwoty na przygotowanie, czy zwrotów za przejazdy. Uważam, że to byłaby już przesada. Zwłaszcza że zawodnicy dysponują miejscami reklamowymi na swoim kevlarze. Wiem, nie są one najlepsze, ale najlepsi potrafią zebrać u sponsorów od 300 tysięcy złotych do pół miliona. Gorsi pewnie mniej, ale krzywdy nie mają.

Teraz tylko mądre głowy musiałyby to wszystko jakoś dobrze poukładać, wyważyć proporcje. Tak, by z jednej strony żużel przestał być wyłącznie bankomatem dla wybranych, ale z drugiej, żeby nagle nie okazało się, że status gwiazdy nic nie znaczy, nie daje żadnych przywilejów. To da się zrobić.

Oczywiście, jak ktoś ma ochotę, może zamienić premię za poszczególne mecze na premię za końcowy wynik. To jednak ścieżka dla wybranych, dla tych, którzy są mocni na papierze i tak też się czują. To może zrobić taka żużlowa Legia Warszawa, czyli Fogo Unia Leszno. Macie panowie za podpis, macie pensję, a premia będzie, jak zdobędziecie jakiś medal.

W żużlu od pewnego czasu jest tak, że wprowadzenie każdego pomysłu poprzedza trwająca minimum rok dyskusja. Być może jednak bieda, która przyszła wraz z koronawirusem wymusi pewne decyzje. Wielu działaczy już teraz mówi, że najwygodniej byłoby im podzielić pulę, którą mają na cały rok na poszczególne mecze i tak płacić. Jaki problem wyodrębnić z tego pensje i gwiazdorskie dodatki i stworzyć zupełnie nowy system.

Poza wszystkim, gdybyśmy każdy punkt wycenili tak samo, to być może na żużlowych torach, byłoby mniej egoizmu, a więcej jazdy zespołowej i ciągnięcia słabszego kolegi z drużyny za uszy. W końcu indywidualna zdobycz w przegranym meczu oznaczałaby mniejszy zarobek niż 2, 3 punkty mniej w wygranym spotkaniu.

Czytaj także:
Ostafiński: Pawlicki nie powinien być dłużej kapitanem Unii 
To będzie najbogatszy klub eWinner 1. Ligi, bogatszy od eWinner Apatora

Komentarze (18)
avatar
Japa
28.05.2020
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Karol 3414 na przykładzie Zmarzlika zwrócił uwagę na bzdety tego nibysystemu. Czytaj całość
avatar
malin1976
28.05.2020
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Płatność z góry za cały sezon . W elidze minimum 500 tysięcy zł dla sześciu seniorów i trójki juniorów . Gwiazdom i średniakom można a nawet trzeba płacić więcej . Won z ligi za choćby złotówkę Czytaj całość
avatar
ROT
28.05.2020
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Naczelny tego burdelu będzie uczył prezesów jak mają płacić zawodnikom buhaha Ostaf. proszę cię skończ 
avatar
karol3414
28.05.2020
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
"Teraz tylko mądre głowy musiałyby to wszystko jakoś dobrze poukładać, wyważyć proporcje. Tak, by z jednej strony żużel przestał być wyłącznie bankomatem dla wybranych, ale z drugiej, żeby nagl Czytaj całość
avatar
HR_Sparta
28.05.2020
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Red. Ostafiński, żużel i piłka to zupełnie inne sporty i ich porównywanie nie ma najmniejszego sensu. Jedyne co jest warte uwagi, to to, że do zwycięstwa punkt Liszki zliczany jest tak samo jak Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.