Żużel według Jacka: Różne modele szkolenia młodzieży. Ekonomiczniej wyłowić talent i zainwestować w niego [FELIETON]

WP SportoweFakty / Adrian Skorupski / Na zdjęciu: Aleksander Grygolec na prowadzeniu
WP SportoweFakty / Adrian Skorupski / Na zdjęciu: Aleksander Grygolec na prowadzeniu

"Są różne modele szkolenia juniorów. Jedni preferują pracę u podstaw, a inne kluby wyławiają talenty i w nie inwestują. Ten drugi system z punktu widzenia ekonomicznego, daje chyba szybsze efekty" - pisze w swoim felietonie Jacek Gajewski.

W tym artykule dowiesz się o:

"Żużel według Jacka" to cykl felietonów Jacka Gajewskiego, byłego menedżera Get Well Toruń.

***

W ostatnim czasie głośno zrobiło się o sporych kwotach, które kluby gotowe są płacić za juniorów. I to nawet tych bez wielkich nazwisk i jakiegoś szczególnego doświadczenia. Nie mówiąc już o tym, że ci juniorzy nie gwarantują na razie wysokiego poziomu sportowego. Jak mówi powiedzenie, na bezrybiu i rak ryba. Bez wątpienia młodzieżowcy są bardzo pożądani na rynku transferowym. To też pokazuje, jak słaby jest to rynek, mimo różnych regulacji związanych z procesem licencyjnym. Przecież to nie jest świeża sprawa, bo jakiś czas już te przepisy obowiązują, które obligują kluby do wyszkolenia konkretnej liczby wychowanków.

Widać, że pojawiają się lata, że tych młodych zawodników po prostu brakuje. Nie można tego zrzucić na poczet czasów pandemicznych. Zeszły rok pod względem szkolenia był na pewno słabszy. Odbyło się dużo mniej zawodów niż w latach wcześniejszych, ale brak juniorów na rynku to nie jest efekt zeszłego sezonu, tylko dłuższych zaniedbań.

ZOBACZ WIDEO Żużel. PGE Ekstraliga 2020: "giętki Duzers" - żużlowa nauka jazdy

Sam proces szkolenia jest trudny i niewdzięczny. Trzeba mieć ogromną cierpliwość do tego, bo nie wszystkie nakłady zarówno finansowe jak i związane z pracą włożoną w wyszkolenie juniorów, nie szybko i nie zawsze się zwracają. Mówiło się, że inne kraje nie szkolą młodzieży. Jak widać ten problem zaczyna dotykać nawet Polskę.

W ostatnich dwóch latach wielu chłopaków skończyło wiek juniora i zrobiła się "dziura" w niektórych rocznikach. Mam nadzieję, że jest to kwestia może góra dwóch sezonów i uda się tą lukę wypełnić. Dzięki temu też młodzi zawodnicy, którzy właśnie teraz wchodzą na rynek, mogą wykorzystać swoją szansę i zaistnieć.

Sytuacja rzeczywiście nie jest komfortowa. Zawodników do lat 21 brakuje. Widać to po tym, jak kluby bardzo ich potrzebują i są gotowe za nich płacić spore pieniądze.
Są różne modele działań w kwestii szkolenia. Mamy ośrodki, które dużo szkolą jak Leszno czy Gorzów, ale są również takie kluby, jak Wrocław, które rokujących chłopaków wyłapują na wcześniejszym etapie. Inwestują w nich i w ten sposób próbują się dochować się wartościowych zawodników na pozycjach do 21 roku życia.

Mając doświadczenie związane z pracą w klubie, wydaje mi się, że chyba z punktu widzenia ekonomicznego korzystniejszy jest ten system nazwijmy to "wrocławski".
Wyłapuje się zawodników, inwestuje się w ich sprzęt i dalsze szkolenie. To chyba przynosi szybsze rezultaty niż taka praca od podstaw. Są ośrodki, w których ten model przynosi efekty, jak wspomniane Leszno czy Gorzów. Zresztą przekonamy się już niedługo, czy po przejściu do wieku seniora Bartosza Smektały i Dominika Kubery, a ostatnio ich odejściu z klubu, uda się Unii w miarę szybko te luki na pozycjach juniorskich zapełnić.

Tak czy inaczej, na rynku brakuje wartościowych młodzieżowców. Dziwić się później nie można, że kluby są skłonne płacić za nie niebagatelne kwoty. Często wychodzi to i tak taniej niż wyszkolenie od podstaw adepta, który nie daje żadnej gwarancji, że będzie z niego solidny żużlowiec.

Zobacz także: Orzeł nie chce opóźniania startu ligi
Zobacz także: Przerwał mecz w obecności Kwaśniewskiego na trybunach

Komentarze (32)
avatar
szakal44
15.01.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
"Szolić" nikomu się nie opłaca , hihihihihihiihihhi 
avatar
speedway_Torun
15.01.2021
Zgłoś do moderacji
1
1
Odpowiedz
Kupienie utalentowanego juniora na początku kosztuje, ale w przyszłości z dużym prawdopodobieństwem się opłaci. Za czasów Janka Ząbika mieliśmy ponad 20 chłopaków w szkółce, żaden dzisiaj nie j Czytaj całość
avatar
adi_kami
15.01.2021
Zgłoś do moderacji
2
1
Odpowiedz
Nie trzeba szkolić. Unia Leszno wyszkoli wszystkim po juniorze i będzie wszystko w porządku. Oczywiście, cała pozostała żużlowa Polska będzie oczekiwać, że odda go za darmo, ale co tam. A tak n Czytaj całość
avatar
Kacper.U.L
15.01.2021
Zgłoś do moderacji
4
1
Odpowiedz
Dajcie już spokój ekipie ze ściany wschodniej.Czego ich się tak czepiacie?Jak nie szydera z płaczem jak kombinerki z tego jednego medalu to kolejna szydera odnośnie wychowanków i ich szkolenia Czytaj całość
avatar
erik stelmacher
15.01.2021
Zgłoś do moderacji
0
4
Odpowiedz
jak było DMPJ 2019 to trochę trenowali z motoru,jeszcze w składzie z curzytkiem adoptowanym z rzeszowa,no a 2020 wszyscy wiedzą-pandemia załatwiła szkolenie młodzieży-same treningi niewiele daj Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.