Żużel według Jacka. Tylko kluby mają inwestować w rozwój dyscypliny? Co z Ekstraligą i PZM? [FELIETON]

WP SportoweFakty / Michał Chęć / Na zdjęciu: Grigorij Łaguta przed Piotrem Protasiewiczem
WP SportoweFakty / Michał Chęć / Na zdjęciu: Grigorij Łaguta przed Piotrem Protasiewiczem

- Dla samej Ekstraligi dobrym ruchem byłoby pokazanie, co sama robi dla rozwoju dyscypliny i jak zainwestuje w przyszłość żużla większe pieniądze z kontraktu telewizyjnego - pisze w swoim felietonie Jacek Gajewski.

W tym artykule dowiesz się o:

"Żużel według Jacka" to cykl felietonów Jacek Gajewskiego, byłego menedżera Get Well Toruń.

***

Emocje po ogłoszeniu wartości nowego kontraktu telewizyjnego już opadły. Dobrze jednak, że wywołana została dyskusja, na co te pieniądze zostaną przeznaczone. Warto widzieć cele w dalszej perspektywie, a nie tylko doraźne związane z bieżącą działalnością klubu. Generalnie nie jestem zwolennikiem tego, by lwia część tych większych pieniędzy została przeznaczana na kontrakty zawodnicze. Trzeba zainwestować je w przyszłość żużla, czyli liczbę zawodników. O to wszyscy w środowisku powinni się martwić. Absolutnie rację mają ci, którzy mówią, że trzeba wzmocnić szkolenie.

Jeśli spojrzymy, ilu licencjonowanych zawodników w Polsce było chociażby 20 lat temu, a ilu jest obecnie, to liczby te są niekorzystne dla współczesnych czasów. Żużel jako produkt niby wskoczył na znacznie wyższy poziom, o czym świadczy m.in. wartość kontraktu telewizyjnego, ale z drugiej strony w tych obszarach stricte sportowych zaczął się zwijać, zwłaszcza w kwestii liczby licencjonowanych zawodników.

ZOBACZ WIDEO Żużel. Miał dość mistrzostw świata. Teraz chce wrócić i mówi, że ma najlepszą możliwą motywację

Gdy słucham opinii, że trzeba stworzyć narzędzia czy system, który narzucałbym klubom czy wręcz ingerowałby w to, jak one wydają pieniądze, to mam wrażenie, że czasami ktoś chciałby te kluby ubezwłasnowolnić. Nigdy nie byłem i nie jestem zwolennikiem tego, by aż tak bardzo ingerować w klubowe finanse. Mimo tego, że czasami wygłaszam krytyczne opinie w kwestii działań polskich działaczy odnośnie kontraktów zawodników, uważam, że trzeba tych ludzi traktować w sposób partnerski.

Łatwo rozdziela się pieniądze, które mają trafić do klubów. A przecież wśród beneficjentów tego kontraktu telewizyjnego jest jeszcze spółka Ekstraliga i Polski Związek Motorowy. Czasami zastanawiam się, w jaki sposób te pieniądze są wydawane dla rozwoju dyscypliny? Generalnie to jest temat tabu. Warto zastanowić się, jak te pieniądze są inwestowane, jakie są kierunki działań, czy wydawane są głównie na rozrost administracji i podwyższanie zarobków zarządu?

Trzeba myśleć o rozwoju żużla jako całości, nie tylko przez pryzmat klubów ekstraligowych, ale również tych biedniejszych ośrodków z niższych lig, które szczególnie w tym czasie pandemicznym, mają ciężko. Myślę, że nie tylko ja, ale wiele innych osób chętnie usłyszałoby, jakie pomysły ma Ekstraliga, jak chce wzmacniać sferę szkolenia czy też inne obszary, które wpływają na to, by ta dyscyplina się rozwijała?

Myślę, że skoro Ekstraliga oczekuje od klubów, by dbały o rozwój żużla, sama powinna dać dobry przykład i pokazać, co robi w tym kierunku. Może trochę oczyściłoby to atmosferę. Nikt głośno nie mówi o tym, ale są głosy, że spółka Ekstraliga rozrosła się mocno pod względem administracyjnym w porównaniu do tego, jak wyglądała jeszcze kilka lat temu. Rozumiem, że trzeba spełnić wymagania sponsorów czy telewizji i musi to ktoś zrobić, ale warto byłoby rozwiać wątpliwości.

Dobrym ruchem dla samej Ekstraligi byłoby pokazanie, że nie tylko od klubów oczekuje tego, by inwestowały w przyszłość, a nie wyłącznie bieżącą działalność, ale sama pokazała, co robi w tym kierunku. Niektórzy ludzie z klubów publicznie o to nie pytają. Może mają taką wiedzę czy to ze spotkań z zarządem Ekstraligi czy z nieoficjalnych informacji? Nie wiem. Dla jasności sytuacji warto pokazać, jaka jest struktura budżetu i na co, te pieniądze są przeznaczane, jak są też inwestowane w rozwój dyscypliny.

Skoro pewnych działań oczekuje się od klubów i twardo zamierza się je egzekwować, warto dać innym dobry przykład.

Zobacz także: Był jednym z ojców wielkiego sukcesu Apatora
Zobacz także: Motor ma jasny plan na drużynę rezerw

Komentarze (8)
avatar
Japa
19.03.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Dobrze, że to pan się tym zajął. Już drugi felieton na temat , rzeczowy. Czytaj całość
avatar
tomas68
19.03.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
haha też mi pytanie do koryta. 
avatar
intro
19.03.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
to bez sensu Czytaj całość
avatar
intro
19.03.2021
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
to bez sensu Czytaj całość
avatar
MolonLabe
19.03.2021
Zgłoś do moderacji
2
0
Odpowiedz
W składach drużyn 20 lat temu było dwóch obcokrajowców, dzisiaj Panie Gajewski jest dwóch Polaków i to czasami nawet naturalizowanych ;) Może należy się zastanowić, skąd takie proporcje. Szkoli Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.