WP SportoweFakty / Arkadiusz Siwek / Na zdjęciu: David Bellego

Żużel. Tam liga wystartuje już w lutym! Poznaliśmy składy drużyn oraz nietypowy podział na grupy

Stanisław Wrona

Tradycyjnie od kilku ostatnich lat rozgrywki w jednej z europejskich lig startują już w lutym. Nie inaczej będzie w tym roku i pierwsze zmagania ligowe rozpoczną się w przyszłym tygodniu.

Mowa tu o rywalizacji we francuskiej Ligue Nationale de Speedway, która zainaugurowała swoje rozgrywki w lutym 2017 roku. Działaczom z Francji udało się kontynuować ten projekt do dnia dzisiejszego, choć na przestrzeni lat dochodziło do zmian w zestawieniu ligowych drużyn. Teraz wprowadzono również nowość, jeśli chodzi o system rozgrywek.

Liga francuska tradycyjnie rozpoczyna starty jeszcze w lutym (odstępstwem był rok 2021, z powodu pandemii COVID-19). W pierwszym sezonie jej działalności o mistrzowski tytuł rywalizowały zespoły z Marmande, La Reole, Lamothe-Landerron i Macon. Ekipa z tego ostatniego miasta wywalczyła wówczas mistrzostwo i… zabrakło jej w kolejnych rozgrywkach, a jej miejsce zajął ośrodek z Morizes. Powodem tej decyzji była głównie odległość od pozostałych ośrodków - wszystkie znajdują się w regionie Nowa Akwitania i oddalone są od Macon o prawie 600 kilometrów.

Nowa drużyna i nowy regulamin

Skład ligowy pozostawał niezmienny do sezonu 2022. Przed nim ze zmagań wycofała się drużyna z Lamothe-Landerron (głównie z powodu kłopotów finansowych) i wówczas tylko trzy ekipy walczyły o mistrzostwo. Łącznie dało to niestety tylko sześć ligowych spotkań. Na szczęście przed kolejnym sezonem do rozgrywek zgłoszona została nowa drużyna z Miramont-de-Guyenne, gdzie pierwsze w historii zawody rozegrano w sierpniu ubiegłego roku.

Przejmująca deklaracja Kudriaszowa. Mówi o oddawaniu pieniędzy ze zbiórki i kosztach leczenia 

Wraz ze zmianą ligowego zestawienia postanowiono też zmienić regulamin rozgrywek. Przy wcześniejszych 12, czy nawet sześciu terminach ligowych, nierzadko w trakcie sezonu w Polsce, czołowi zawodnicy francuscy nie byli dostępni. Teraz ekipy będą rywalizowały w zaledwie czterech terminach, w turniejach przeprowadzanych w formie czwórmeczów. Dwa najlepsze zespoły po rundzie zasadniczej zmierzą się w meczu finałowym, na torze wcześniejszego zwycięzcy po czterech imprezach.

W ostatnich dniach potwierdzone zostały wszystkie ekipy, które w sezonie 2023 powalczą o Drużynowe Mistrzostwo Francji. W zespole z Marmande liderem będzie z pewnością Dimitri Berge, a co ciekawe w składzie znalazł się również jego ojciec Philippe. "Motorem napędowym" Czarnych Panter (Black Panthers) z La Reole powinien być natomiast reprezentant Niemiec - Max Dilger.

Zestawienia zdefiniowane przez podział na grupy

W składzie drużyny z Morizes znalazł się z kolei najlepszy z francuskich zawodników, czyli David Bellego. W debiutujących w lidze Żelaznych Jeleniach (Iron Deer) liderem powinien być natomiast doświadczony Stephane Tresarrieu. Oczywiście w składach drużyn może dojść do zmian, w przypadku gdy niedostępni będą niektórzy zawodnicy, a praktykę tę stosowano również w poprzednich sezonach.

Przy budowaniu składów na ligowe czwórmecze, działacze każdego z klubów musieli się kierować regulaminem, a głównym wyznacznikiem był podział zawodników na dwie grupy - A i B. W zgłoszonym zestawieniu może tym samym znaleźć się maksymalnie dwóch z tej lepszej (A), od dwóch do czterech z drugiej (B) i jeden rezerwowy, który musi być reprezentantem Francji (z grupy B). Pierwsi czterej zawodnicy będą mieli do odjechania nominalnie po cztery biegi, a startujący z 5. numerem - o jeden mniej (łącznie 19). W 20. wyścigu działacze mogą wystawić zawodnika z trzecim, czwartym lub piątym wynikiem, w dwóch ostatnich z kolei pojadą najlepsi z danego dnia.

W grupach, stworzonych przez francuskich działaczy, znaleźli się praktycznie wszyscy czynni zawodnicy. W grupie A (200 nazwisk) znaleźli się tym samym m.in. Bartosz Zmarzlik, Leon Madsen, Maciej Janowski, David Bellego i Dimitri Berge, lecz pojawili się tam również juniorzy, jak choćby Aleksander Grygolec, Bartłomiej Kowalski, czy Franciszek Karczewski. Nieco dziwić może jednak obecność w niej niemieckiej młodej zawodniczki Ann-Kathrin Gerdes.

Cztery rundy w niespełna dwa miesiące

Grupa B jest jeszcze szersza i zawiera nazwiska aż 287 zawodników. Znalazło się w niej wielu młodych Polaków, jak np. Mateusz Gzyl, Mikołaj Czapla, Olivier Buszkiewicz, czy Oskar Stępień. Szanse, że w zmaganiach ligi francuskiej wystąpią żużlowcy z Polski, nie są zbyt wielkie, gdyż wyjazd do Francji wiązałby się zawsze ze sporymi kosztami, niemniej jednak istnieje taka możliwość i właśnie temu służy wspomniany podział na grupy.

Tegoroczny sezon w ramach rozgrywek Ligue Nationale de Speedway startuje już 26 lutego w Morizes. Kolejną rundę zaplanowano na 19 marca w Marmande, trzecia odbędzie się 2 kwietnia w La Reole, a ostatnia 23 kwietnia w Miramont-de-Guyenne. Po rozegraniu czterech turniejów (za pierwsze miejsce w każdym z nich są cztery punkty, dalej trzy, dwa i jeden) poznamy kolejność końcową w tabeli. Dwie najlepsze ekipy zmierzą się ze sobą w meczu finałowym, a jego termin będzie wyznaczony w późniejszym czasie.

Składy drużyn w Ligue Nationale de Speedway w sezonie 2023

Moto Club Marmande:
Dimitri Berge
Mathieu Tresarrieu
Philippe Berge
Steven Goret
Ty Proctor

La Reole Les Black Panthers:
Jordan Dubernard
Max Dilger
Thomas Valladon
Hynek Stichauer
Marius Hillebrand

Morizes Moto Club:
David Bellego
Tino Bouin
Gaetan Stella
Adam Ellis
Lukas Fienhage

Moto Club Val de Guyenne Iron Deer:
Stephane Tresarrieu
Ace Pijper
Steven Labouyrie
Mathias Tresarrieu
Theo Pijper

Stanisław Wrona, WP SportoweFakty

Czytaj także:
Rafał Dobrucki uchyla furtkę. Ci zawodnicy mogą liczyć na dodatkowe powołanie do reprezentacji
Więcej kibiców będzie teraz śledzić zawody? Wszystko dzięki tej zmianie
KUP BILET na 2025 PZM FIM Speedway Grand Prix of Poland - Warsaw. KLIKNIJ i przejdź na stronę sprzedażową!

< Przejdź na wp.pl