Areny zmagań ligowych: Stadion Miejski w Rzeszowie

Mateusz Kędzierski

Stadion Miejski w Rzeszowie to obiekt piłkarsko-żużlowy znajdujący się przy ul. Hetmańskiej 69 w Rzeszowie. Od 2006 roku obiekt jest własnością Miasta Rzeszowa i użytkuje go drużyna piłkarska Stali Rzeszów oraz żużlowy zespół Marmy Hadykówki Rzeszów.

Stadion został wybudowany na początku II połowy XX wieku i był kilkakrotnie modernizowany. Kibice Żurawi czekają jednak ze zniecierpliwieniem na pełną przebudowę obiektu, który na tą chwilę pozostawia wiele do życzenia. Pierwszym etapem modernizacji Stadionu Miejskiego w Rzeszowie ma być kryta trybuna wschodnia, niestety jej budowa stanęła w "martwym punkcie".

Z kart historii

Zakładowy Klub Sportowy Stal Rzeszów istnieje od 1944 roku. W 1951 roku utworzono tam sekcję żużlową, choć nie była ona pierwszą taką sekcją działającą w Rzeszowie. Żużel trafił bowiem do Rzeszowa już końcem lat 40-tych, a pierwsze mecze rozgrywane były na stadionie Resovii. Jednak od 1951 roku żużel w Rzeszowie kojarzy się praktycznie tylko ze Stalą.

Rzeszowianie mają w swoim dorobku 24 medale mistrzostw Polski. 6 z nich zdobyli w Drużynowych Mistrzostwach Polski. Składają się na to dwa złote (1960,1961), dwa srebrne (1962,1963) i dwa brązowe medale (1966, 1998). Przez rzeszowską drużynę przewinęło się kilkuset zawodników, wśród których był nawet medalista Drużynowych Mistrzostw Świata - Florian Kapała. Nie brakowało tu także dramatycznych momentów - na rzeszowskim torze śmierć poniosło kilku żużlowców, wśród nich Eugeniusz Nazimek - legenda rzeszowskiego speedwaya, czy Marian Rose - legenda toruńskiego żużla.

Sympatycy żużla w stolicy Podkarpacia długo wspominać będą znakomity sezon 2007, w którym Marma Rzeszów zajęła czwartą pozycję w DMP. Drużyny przyjezdne miały wielkie problemy z jadącymi świetnie na swoim torze rzeszowianami. Twierdza Rzeszów była wówczas nie do pokonania. W przedsezonowym okienku transferowym, zakontraktowano Scotta Nichollsa, Rafała Dobruckiego i Davey’a Watta, którzy mieli zastąpić Tomasza Chrzanowskiego i Rune Holtę. Australijczyk Watt okazał się prawdziwym hitem transferowym ekstraligi i po kilku pierwszych meczach sezonu 2007, sympatyczny zawodnik stał się, obok lidera Żurawi Nicki Pedersena, ulubieńcem rzeszowskiej publiczności. Podopieczni trenera Rafała Wilka do samego końca rozgrywek ekstraligowych walczyli o brązowy medal. Niestety kontuzje Pedersena, który wówczas był prawdziwą klasą samą dla siebie, oraz Davey’a Watta sprawiły, że Żurawie w 2007 roku obeszły się smakiem medali DMP i ostatecznie zajęły czwartą pozycję w końcowej tabeli.

Co z tą trybuną?

To pytanie jest ostatnio chyba najczęściej zadawanym pytaniem wśród kibiców żużla w stolicy Podkarpacia. Na początek przypomnijmy, że trybuna wschodnia (ok. 4700 miejsc siedzących) ma być pierwszym etapem przebudowy całego Stadionu Miejskiego, znajdującego się przy ul. Hetmańskiej w Rzeszowie. Obiekt w mieście nad Wisłokiem ma być najnowocześniejszym w Polsce stadionem z zadaszonym torem, podgrzewaną płytą boiska, na którym będą mogły odbywać się także duże koncerty. Niestety, na tą chwilę nie jest pewne czy prace budowlane na rzeszowskim stadionie w ogóle ruszą.

Początkowo trybuna miała zostać wybudowana przez zwycięzcę przetargu - konsorcjum trzech firm: Resbud z Rzeszowa, Solid z Tarnowa i Grand Metropolia z Ukrainy. Umowy na budowę nie podpisano, gdyż wyniki przetargu zostały oprotestowane przez firmy - Alstal, Budimex i Erbud. W powtórzonej procedurze przetargowej wygrała oferta firmy Budimex. Zwycięzca ma wykonać inwestycję za 29,6 mln zł.

Jednak budowa trybuny w dalszym ciągu nie ruszyła. Dlaczego? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, musimy cofnąć się o cztery lata. W 2006 roku klub przekazał miastu cały stadion. Dzięki temu rzeszowscy urzędnicy mogli ubiegać się o unijne dofinansowanie do budowy trybuny. Stal Rzeszów nadał miała zarządzać obiektem, jednak gdy do klubu wszedł kurator, zmienił on umowę. Oznacza to kłopoty, które mogą doprowadzić klub nawet do upadku, gdyż działacze Stali nie mogą prowadzić na stadionie działalności komercyjnej, czyli m.in. ustawiać banerów reklamowych sponsorów. Działacze zawiedzeni są również tym, że wbrew wcześniejszym zapowiedziom trybuna nie będzie miała zaplecza sanitarnego i szatni, a na stadionie poza Stalą będą mogły grać także inne zespoły.

Zarząd klubu wystosował do miasta pismo, w którym domaga się zwrotu majątku. Decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła, rzecznik prezydenta, Maciej Chłodnicki potwierdza, że do ratusza dotarło takie pismo. - Klub musi się jednak liczyć z tym, że jeśli oddamy mu stadion, będzie musiał zwrócić miastu ok. 3 mln zł, jakie do tej pory wydaliśmy na remonty. Ewentualny zwrot stadionu oznacza też, że budowa trybuny może się wcale nie rozpocząć! Dofinansowanie na ten cel (6 milionów euro) może dostać tylko miasto.

Na remonty na obiekcie przy ul. Hetmańskiej, miasto wydało 3 mln zł, m.in. na montaż krzesełek i modernizację oświetlenia. Znaczna część tej kwoty została wydana na projekt budowy nowej trybuny. Jej całkowity koszt wyniesie ok. 30 mln zł. Mimo remontów stadion jest ciągle w opłakanym stanie. Najgorzej wyglądają trybuny i plastikowe ławki, które pamiętają jeszcze lata 80. XX wieku… Niestety sympatycy "czarnego sportu" w mieście nad Wisłokiem, po raz kolejny będą zmuszeni cierpliwie czekać na wyjaśnienie tej niebywale zagmatwanej sytuacji.

Owal na Stadionie Miejskim w Rzeszowie to jeden z najszybszych i najdłuższych torów w Polsce.

Dane:

Długość toru: 395 m
Szerokość: 12 m na prostych, 17 m (w tym banda pneumatyczna 0,8 m) na łukach
Pojemność stadionu: 10000, w tym 5000 krzesełek
Rekord toru: Dawid Lampart 62,30 sek. (28 czerwca 2009r.)
Adres: ul. Hetmańska 69, 35-078 Rzeszów
Dojazd: Po wyjściu z dworca PKP kierujemy się w prawą stronę, na będący naprzeciw wyjścia przystanek autobusowy. Wystarczy wsiąść w autobus numer zero (w dowolnym kierunku) i bez problemu dostajemy się pod stadion. Wysiadamy koło McDonalda.


Wyświetl większą mapę

Historia rekordu toru:

Długość toru 450 m
84,0 sek. - Edward Kupczyński - 17 czerwca 1954 - Budowlani - Spójnia (otwarcie toru)
83,5 sek. - Eugeniusz Nazimek - wrzesień 1955 - turniej par

Długość toru 406,5 m
79,8 sek. - Joachim Maj - 5 sierpnia 1956 - ćwierćfinał IMP (otwarcie toru)
79,4 sek. - Florian Kapała - 14 października 1956 - międzynarodowy turniej indywidualny
77,1 sek. - Florian Kapała - 13 lipca 1957 - Stal Rzeszów - Górnik Rybnik
76,2 sek. - Florian Kapała - 13 lipca 1957 - Stal Rzeszów - Górnik Rybnik
74,4 sek. - Peter Craven (Anglia) - 13 października 1960 - Polska - Anglia
74,2 sek. - Florian Kapała - 20 września 1964 - Stal Rzeszów - Górnik Rybnik
74,0 sek. - Stefan Kępa - 17 kwietnia 1966 - Stal Rzeszów - Zgrzeblarki Zielona Góra

Długość toru 393 m
76,8 sek. - Grzegorz Kuźniar - 18 czerwca 1972 - Stal Rzeszów - Stal Toruń
76,4 sek. - Jerzy Kniaź - 23 września 1973 - Stal Rzeszów - Stal Toruń
76,2 sek. - Jerzy Knyter - 1974
74,6 sek. - Zbigniew Krawczyk - 9 czerwca 1974

Długość toru 391 m
79,8 sek. - Grzegorz Kuźniar - 11 kwietnia 1976 - Stal Rzeszów - Unia Tarnów
71,4 sek.- Włodzimierz Tomaszewski - 26 czerwca 1977

Długość toru 395 m
76,8 sek. - Grzegorz Kuźniar - 13kwietnia 1978 - ćwierćfinał Złotego Kasku
76,2 sek. - Ryszard Czarnecki - 5 kwietnia 1981 - Stal Rzeszów - Ostrovia Ostrów
75,8 sek. - Ryszard Czarnecki - 2 maja 1981 - Stal Rzeszów - Śląsk Świętochłowice
75,2 sek. - Ryszard Czarnecki - 4 kwietnia 1982 - Stal Rzeszów - Unia Leszno
74,8 sek. - Bolesław Proch - 6 czerwca 1982 - Stal Rzeszów - Polonia Bydgoszcz
74,6 sek. - Ryszard Czarnecki - 17.04.1983 - Stal Rzeszów - Wybrzeże Gdańsk
74,4 sek. - Ryszard Czarnecki - 28 kwietnia 1984 - Stal Rzeszów - ROW Rybnik
74,4 sek. - Leonard Raba - 30 maja 1984 - Stal Rzeszów - Kolejarz Opole
74,2 sek. - Eugeniusz Błaszak – 24 czerwca 1984 - Stal Rzeszów - Falubaz Zielona Góra
74,2 sek. - Janusz Stachyra - 6 czerwca1982 - Stal Rzeszów - Polonia Bydgoszcz
74,0 sek. - Bolesław Proch - 31 marca 1985 - Stal Rzeszów - Polonia Bydgoszcz
73,4 sek. - Eugeniusz Błaszak - 14 kwietnia 1985 - Stal Rzeszów - Śląsk Świętochłowice
72,8 sek. - Janusz Stachyra - 26 marca 1986 - Stal Rzeszów - Unia Tarnów
72,2 sek. - Grzegorz Kuźniar - 26 marca 1986 - Stal Rzeszów - Unia Tarnów
72,0 sek. - Ryszard Czarnecki - 26 marca 1986 - Stal Rzeszów - Unia Tarnów
71,4 sek. - Ryszard Romaniak 26 marca 1986 - Stal Rzeszów - Unia Tarnów
69,04 sek. - Janusz Stachyra - 20 kwietnia 1987 - Stal Rzeszów - Unia Tarnów
68,91 sek. - Ryszard Dołomisiewicz - 23 lipca 1989 - Stal Rzeszów - Polonia Bydgoszcz
68,43 sek. - Adam Łabędzki - 10 lipca 1991 - półfinał MPPK
68,17 sek. - Sandor Tihanyi (Wegry) - 29 marca 1992 - Stal Rzeszów - Stal Gorzów
67,91 sek. - Marvyn Cox (Wielka Brytania) - 20 kwietnia 1992 - Stal Rzeszów - Wybrzeże Gdańsk
67,71 sek. - Mark Loram (Anglia) - 9 sierpnia 1992 - Stal Rzeszów - Yawal Częstochowa
67,30 sek. - Joe Screen (Wielka Brytania) - 9 sierpnia 1992 - Stal Rzeszów - Yawal Częstochowa
66,47 sek. - Simon Wigg (Anglia) - 20 września 1992 - Stal Rzeszów - Unia
66,45 sek. - Maciej Kuciapa - 19 lipca 1998 - Van Pur Rzeszów - Jutrzenka-Polonia Bydgoszcz
66,28 sek. - Grzegorz Zengota - 2 lipca 2008 - Liga Juniorów
65,32 sek. - Ricky Kling (Szwecja) - 20 lipca 2008 - Marma Polskie Folie Rzeszów - ZKŻ Kronopol Zielona Góra
64,62 sek. - Grzegorz Walasek - 20 lipca 2008 - Marma Polskie Folie Rzeszów - ZKŻ Kronopol Zielona Góra
64,27 sek. - Grzegorz Walasek - 20 lipca 2008 - Marma Polskie Folie Rzeszów - ZKŻ Kronopol Zielona Góra
62,30 sek. - Dawid Lampart - 28 czerwca 2009 - Marma Hadykówka Rzeszów - PSŻ Poznań

4bdae94115d91072971659.jpg4bdae96fe7a84066237627.jpg4bdae9959ba6f615019000.jpg4bdae9b78f5d0188170908.jpg4bdae9cec4163413923963.jpg4bdae9ed08db9718567716.jpg4bdaea03d4d5f350942013.jpg4bdaea1a93a48657599974.jpg


Fot. Mateusz Kędzierski
KUP BILET NA 2024 ORLEN FIM Speedway Grand Prix of Poland - Warsaw -->>

< Przejdź na wp.pl