Motoparalotniarstwo - charakterystyka
Motoparalotniarstwo wywodzi się z paralotniarstwa, które rozwinęło się we Francji w latach 70. dwudziestego wieku, a w Polsce zaczęło się upowszechniać w latach 80. Motoparalotnie mogą posiadać napęd PPG albo PPGG. PPG oznacza, że lotnik usadawia się w specjalnym siedzisku, na tyle którego znajduje się napęd ze śmigłem - start takiej motoparalotni zaczyna się z biegu. Trajki PPGG są trójkołowymi pojazdami z napędem silnikowym, w których może usiąść jeden lub dwóch lotników, a start odbywa się z ziemi.
Motoparalotniarstwo - sprzęt
Motoparalotnia składa się z miękkiego płatu nośnego oraz siedziska albo wózka z silnikiem spalinowym. Motoparalotnie latają z prędkością między 25 a 72 km/h i najczęściej wznoszą się na wysokość 200 metrów, chociaż możliwa do osiągnięcia wysokość wynosi nawet 5 400 metrów.
Motoparalotniarstwo - dyscypliny
Motoparalotniarstwo można podzielić na cztery różne klasy. Możliwe jest wykorzystanie wózków jedno- (PL1) i dwuosobowych (PL2), a także start z nóg załogi jednoosobowej (PF1) albo dwuosobowej (PF2). Podczas zawodów motoparalotoniarskich można wyróżnić konkurencje takie jak: latanie ekonomiczne, precyzyjne, indywidualne i drużynowe.
Motoparalotniarstwo - zasady
Podczas zawodów motoparalotniarskich trzeba wykonać różne zadania, które są punktowane. Wśród nich znajduje się czysty start - udany start przy pierwszym podejściu jest punktowany najwyżej. W powietrzu trzeba wykazać się umiejętnością lotu na wyznaczonym odcinku z odpowiednią prędkością, a także pokonać jak najszybciej wyznaczoną tyczkami trasę - wśród slalomów występują np. slalom klasyczny, slalom chiński czy ósemka.
ZOBACZ WIDEO: Martin Lewandowski: Zawodnicy MMA buntowali się przeciw zarobkom "Pudziana"
Latanie ekonomiczne polega na przelotach wyznaczoną trasą przy ograniczonej ilości paliwa. Zawody motoparalotniarskie w lotach precyzyjnych wymagają od lotnika właściwego nawigowania po wyznaczonej trasie, czasem też z ustalonym limitem paliwa i w określonym czasie.
Motoparalotniarstwo - rekordy
Rekord świata jeśli chodzi o wysokość lotu motoparalotnią został ustanowiony w 2009 roku przez Ramona Morillasa Salmerona, który wzniósł się na 7 589 metrów. Wcześniej, w 2007 roku, Bear Grylls wzniósł się motoparalotnią na 8 990 metrów, jednak wynik ten nie został potwierdzony ani zaliczony jako rekord. Dystans najdłuższego przelotu bez lądowania wynosi 1 105 km, odbył go Salmeron w kwietniu 2007 roku w Hiszpanii między Jerez de la Frontera a Lanzarote na Wyspach Kanaryjskich.
Podróż kanadyjskiego fotografa i filmowca Benjamina Jordana z 2009 roku została wpisana do Księgi Rekordów Guinessa jako najdłuższa podróż motoparalotnią -przebyty przez niego dystans to 8 008 km, Jordan odbył 108 lotów, a podczas podróży zbierał fundusze, które później przekazał kanadyjskim instytucjom charytatywnym. Jego rekord został pobity przez Czecha Miroslava Orosa w 2011 roku; przeleciał on 9 132 km.