Fnatic - Real Madryt esportu

Materiały prasowe
Materiały prasowe

Co roku rynek esportowy generuje coraz więcej pieniędzy, przyciąga przed monitory coraz więcej fanów. Powoli również kształtują się na tym rynku legendy, zespoły które są marzeniem większości graczy. Jedną z takich drużyn bez wątpienia jest Fnatic.

W tym artykule dowiesz się o:

Ilu z nas próbowało kiedykolwiek założyć swój klan/gildię/drużynę w grze? Chociażby dla kilku najbliższych przyjaciół, aby pograć razem pod jedną banderą. Zapewne wielu z tych założycieli, miało choć przez moment myśl, aby ich twór się rozrastał, aby może z czasem zdominował daną grę czy choćby serwer. Sam Mathews natomiast zamierzał zdominować nie serwer, a cały świat esportu.

- Pomyślałem czemu by nie stworzyć wszystkiego od podstaw. Z najlepszymi graczami, których jestem w stanie zebrać i przekonać do przyłączenia się. Tak powstało Fnatic. Już w 2004 roku wiedziałem, że to będzie wielka rzecz. Nie myślałem jednak w tamtym momencie, że będę prowadzić ten zespół przez kolejne 15 lat mojego życia. Miałem jedynie 18 lat i chciałem po prostu stworzyć drużynę - tak początki Fnatic wspomina jego twórca

Sam Mathews był nastolatkiem jakich wielu. Na co dzień występował w drużynie u-21 w zespole rugby Harlequins, grającym w najwyższej klasie rozgrywkowej w Anglii.  Młody Anglik uwielbiał rywalizację, której jeden mecz w tygodniu dostarczał mu niedostatecznie wiele. Brakującą dawkę adrenaliny zapewniał sobie rywalizując w grach komputerowych (wtedy, w latach 2003-2004 ciężko jeszcze było mówić o prawdziwym esporcie). Tytuł, który sobie szczególnie upodobał to FPS Wolfenstein: Enemy Territory. Mathews w grze radził sobie na tyle dobrze, że pojawiła się możliwość występu na turnieju z pulą miliona dolarów. Turnieju, który bardzo szybko okazał się... zwykłą mistyfikacją.

ZOBACZ WIDEO Andrzej Strejlau zachwycony Piątkiem. "Pokazuje jak powinien grać środkowy napastnik!"

To przykre doświadczenie tak naprawdę było kluczowe w życiu naszego bohatera. W głowie rozczarowanego gracza pojawiła się myśl, aby wziąć sprawy w swoje ręce i stworzyć własną, w pełni profesjonalną organizację, której zawodnicy nie będą musieli martwić się o pensje czy fikcyjne turnieje. Co innego jednak pomysł, a co innego jego realizacja. Założenie profesjonalnej drużyny, nawet w czasach, gdy esport dopiero raczkował, wymagało pewnego nakładu finansowego. Sam, aby mieć jakikolwiek budżet na start zdecydował się na sprzedaż własnego samochodu. Miał on jednak nosa, gdyż bardzo szybko uformowany przez niego zespół w grze Unreal Tournament zajął drugie miejsce na turnieju Cyberathlete Professional League zapewniając pierwszy zastrzyk gotówki do budżetu.

Kamieniem milowym w rozwoju teamu był moment, kiedy o wszystkim dowiedziała się mama nastolatka. Nawet dziś, po ponad 15 latach, często rodzice wciąż bardzo niechętnie patrzą na dzieci próbujące swych sił w esporcie. Zupełnie inne podejście zaprezentowała pani Mathews, która nie tylko wyraziła wsparcie dla idei syna, ale i dołożyła kilkadziesiąt tysięcy do budżetu drużyny, stając się tym samym współwłaścicielką teamu. W ten oto sposób powstała jedna z największych marek w świecie esportu - Fnatic.

Zobacz także: "Kikis" wciąż bez wygranej w LEC

Dziś organizacja skupia pod swoimi skrzydłami blisko 50 graczy w 9 różnych tytułach. Oczywiście najbardziej rozpoznawalne są zespoły League of Legends oraz Counter-Strike. Pierwszy z nich aktualnie pochwalić się może tytułem wicemistrzów świata, drugi natomiast, według HLTV, najważniejszego rankingu w CS:GO jest 8 siłą w grze.

Tradycje obu formacji sięgają jednak dużo głębiej. Zespół League of Legends pięciokrotnie zwyciężał LCS (aktualnie LEC), czyli najważniejszą ligę w Europie, a także trzykrotnie znajdował się top4 mistrzostw świata, z czego raz na najwyższym stopniu podium. Jest to wciąż jedyna drużyna z Europy mogąca się pochwalić tytułem mistrza świata. W tym miejscu warto dodać, że członkiem mistrzowskiego zespołu był nieco już zapomniany Polak - Maciej "Shushei" Ratuszniak. Odcisnął on na historii Fnatic tak duże piętno, że znalazł się pośród 11 innych osób będących wpisanych do Hall of Fame na oficjalnej stronie teamu.

Również dywizja Counter-Strike'a zasłużyła na miano legendarnej. Bardzo owocny był przede wszystkim rok 2015, kiedy to "Flusha", "Jw", "Pronax", "Olofmeister" oraz "KRiMZ" totalnie zdominowali scenę wygrywając turniej za turniejem. Tamten zespół doskonale zdawał sobie sprawę ze swojej siły. "JW" pytany w wywiadach o to, jak to się dzieje, że wygrywają nawet w sytuacjach, gdy porażka wydaje się nieunikniona, odpowiadał tylko wzruszając ramionami - ponieważ jesteśmy Fnatic. Łącznie dywizja CS'a zarobiła z samych tylko turniejów ponad 4,5 miliona dolarów.

Wykaz wszystkich dywizji Fnatic wraz z aktualnymi graczami

GraZawodnik
FIFA Alexander "Alekzandur" Betancourt Filip "Babosa" Babic Zac "ZacMoore" Moore Nicolò "Insa" Mirra Conran "Rannerz" Tobin Simon "Zimme" Nystedt Damian "Damie" Augustyniak
Street Fighter V Kilyan "Kilzyou" Faucheux Atra "Atrosh" Azami Evan "Brick" Slabic Christ "Akainu" Onema Assad "Suleymon" Suliman Shakil "Shakz" Ghazi
Rainbow Six: Siege Jake "Virtue" Grannan Ethan "RizRaz" Wombwell Daniel "NeophyteR" AN Jason "Lusty" Chen Matthew "Acez" McHenry Etienne "Magnet" Rousseau
Counter-Strike Simon "Twist" Eliasson Jesper "JW" Wecksell Ludving "Brollan" Brolin Freddy "KRiMZ" Johansson Richard "Xizt" Landström
League of Legends Tim "Nemesis" Lipovšek Gabriël "Bwipo" Rau Mads "Broxah" Brock-Pedersen Zdravets "Hylissang" Galabov Martin "Rekkles" Larsson
Rules of Survival Chitson "TheDaaa" Kaewsawat Arin "Arin" Yuthabunlua Promsin "VOORIXX" Euisakun Kunaphu "JanFluk" Phachin Tirawat "CT" Doongarm
Dota 2 Djardel "DJ" Mampusti Noa "MP" Pyo Abed "Abed" Azel Yusop Daryl "iceiceice" Pei Xiang Koh Anucha "Jabz" Jirawong
Clash Royale Etienne "Lemon Tea" Riboulot Dion "Dion" van Die Alberi "Asuchini" dos Santos Zucchino Javier "zTeemper" Garcia
Fortnite Giorgio "POW3R" Calandrelli Derman "Motor" Ozdemir Christoffer "Jarl" Jensen Erikas "ErycTricepsc" Vaitkevicius

Jak widać, organizacja nie ogranicza się tylko do najbardziej rozpoznawalnych gier jak Counter-Strike oraz League of Legends. Posiada ona dywizje nawet w tytułach gier na urządzenia mobilne takich jak Clash Royale czy Rules of Survival.

Dziś Fnatic, zespół budowany w warunkach, które jeżeli porównać do dzisiejszych organizacji powstających często za pieniądze dużych korporacji, chałupniczych, to globalna marka, zrzeszająca dziesiątki graczy, mająca swoje siedziby San Francisco, Londynie, Belgradzie czy Tajpej. Jej partnerami są między innymi Monster, AMD, DXRacer czy OnePlus.

Jednym z partnerów organizacji jest również... AS Roma, z którą Fnatic posiada wspólną dywizję FIFA.

- Staraliśmy się stworzyć w Romie zespół, który zaangażuje naszych fanów za pośrednictwem wszystkich dostępnych kanałów cyfrowych. Wraz z ogromnym rozwojem esportu i uwagą jaką skupiają gry takie jak FIFA, nawiązaliśmy współpracę z Fnatic, wiodącą na świecie organizacją esportową, aby uruchomić nasz zespół. To wspólne przedsięwzięcie pozwoli nam rozpocząć budowanie silnej spuścizny w esporcie i zaangażuje naszych fanów na nowe ekscytujące sposoby - tak rozpoczęcie współpracy komentował sam prezydent AS Romy Jim Palotta.

Roma to jednak nie jedyna drużyna znana z piłkarskich boisk, która zapragnęła zaistnieć również w świecie esportu. Na co dzień w League of Legends European Championship z Fnatic rywalizuje między innymi zespół Schalke 04.

- Esport drastycznie podniósł się pod względem profesjonalizmu w ciągu ostatnich lat. Chcemy jeszcze przyspieszyć ten proces, upewniając się, że nasi gracze doświadczą najlepszych warunków treningowych, które pomogą w ich rozwoju jako profesjonalistów. W pełni się do tego zobowiązujemy, a także do zintegrowania ich z klubem - tak na temat utworzenia dywizji esportowej wypowiadał się CEO zespołu Moritz Beckers-Schwarz.

Zobacz także: G2 w drodze po kolejną wygraną w LEC

Schalke czy Roma to tylko wierzchołek góry lodowej. Premier League już ogłosiła utworzenie ePremier League. Będą to rozgrywki, w których kluby zmagać się będą w grze FIFA, zaś całość transmitowana będzie poprzez oficjalne kanały ligi oraz na Sky Sports. Real Madryt natomiast w planach budowy nowego stadionu uwzględnił strefę poświęconą wyłącznie esportowi, wcześniej sondując możliwość dołączenia do LEC. Coraz więcej zasłużonych klubów zerka w stronę esport. Ostatnio przychylnie na ten temat zaczęli wypowiadać się nawet działacze Bayernu Monachium, którzy wcześniej byli temu przeciwni (więcej na ten temat przeczytać można tutaj).

- Myślę, że dziś założenie organizacji esportowej jest bardzo trudne, ponieważ jest to już pełnoprawny sport. Nie możesz założyć klubu piłkarskiego i stać się od razu Manchesterem United - tak twórca Fnatic wypowiada się na temat ewentualnych nowych formacji.

To co do niedawna było jedynie marzeniem nastolatka lubującego się w rywalizacji, dziś staje się pragnieniem prezesów największych klubów świata. Fnatic jednak, przynajmniej na razie, nie powinno czuć się zagrożone. Wieloletnie tradycje oraz marka budowana konsekwentnie poprzez liczne sukcesy, nie będzie łatwa do zdetronizowania nawet, jeżeli za rywali będą mieli składy sygnowane nazwami klubów z ponad 100-letnią tradycją.

Komentarze (0)
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.